Att växla mellan plattform och SPD

• Trådstartare Trådstartare qma
  • Start datum Start datum

qma

Aktiv medlem
Hej,

Mitt andra inlägg här.

Jag ska köpa en DH/FR-cykel, och försöker bestämma mig för vilka pedaler den ska ha.
Kruxet är att jag oftast vill ha SPD, men i vissa fall ordentliga plattformspedaler med spikes.

Jag har testat två pedaler som kombinerar SPD med plattform. De oliksidiga Shimano PD-A530 gillade jag inte alls av flera anledningar. Har nu PD-M424 och konstaterar att de är bra SPD-pedaler men usla plattformar. SPD-konstruktionen kanske är omöjlig att kombinera med en bra plattform.

Att växla pedaler helt vore lite jobbigt, men det kanske får bli så.

Någon som har något bra tips?

Finns det kanske någon slags löstagbar SPD-tillsats för plattformspedaler?

Tack!

Deus_X_M skrev:
-------------------------------------------------------
> Och med det ämnet i åtanka, hur svårt är det
> teknikmässigt att gå från SPD till "plattisar"?
> (förlåt för trådkapning)

Jag provkörde plattisar förra veckan efter att ha kört SPD sen dag ett på MTBn.

Min trampteknik fungerade ytterst dåligt eftersom jag lärt in att kunna rundtrampa ordentligt och inte behöva ha någon som helst vikt på pedalen om jag inte trycker på den. Var tvungen att tänka lite extra på var på pedalen foten hamnade också. I övrigt inget att anmärka på, vågade stå på precis som vanligt i nedförsbackarna och upplevde inte att jag riskerade att studsa av. Vanliga stigtrixandet var det ingen skillnad på.

Å andra sidan kan jag inte säga att jag upplevde några fördelar heller. Det var t.ex. inte lättare att komma igång eller sätta ner foten snabbt utan det var precis lika lätt.

Tack Ratnalle, det var lite det jag trodde. Har funderat på att testa, men om det är som du skriver, så får det nog vara. Har kört med SPD i alla år o det funkar ju bra :)

Rattnalle skrev:

> Min trampteknik fungerade ytterst dåligt eftersom
> jag lärt in att kunna rundtrampa ordentligt och
> inte behöva ha någon som helst vikt på pedalen
> om jag inte trycker på den. Var tvungen att
> tänka lite extra på var på pedalen foten
> hamnade också.

> Å andra sidan kan jag inte säga att jag upplevde
> några fördelar heller. Det var t.ex. inte
> lättare att komma igång eller sätta ner foten
> snabbt utan det var precis lika lätt.

Jo jag håller med, tycker det blir lite tråkigare med plattform när man vill cykla fort.

Jag har kört med SPD i ett knappt år, men det finns situationer då jag vill ha plattform, t.ex. vid stor fallrisk och farligt/smärtsamt underlag.

pedal.jpg

Shimano PD-M324 borde kanske funka?

Kör själv PD-A530 och gillar dem, men cyklar inte DH.

Det tråkiga med PD-A530 (som jag har själv) är att de är bökiga att vända med plattsidan upp när man väl behöver den. Jag vågar inte sitta fastspänd när det är för bökigt underlag och när man väl kommit dit så är det skitsvårt att i farten vända på pedalen:-/ Annars tycker jag att de funkar rätt bra även med SPD-skor, men jag funderar lite på att borra hål och skruva dit stoppskruv på några ställen för bättre grepp, som det brukar sitta på DH/BMX-pedaler.

Jo, PD-A530 är OK, jag märkte nu att de har bra recensioner och så. :)

Kompromissen är dock tydlig då användning som både plattform och SPD är aningen knepigare än i en "dedikerad" pedal. På PD-M424 som jag har nu, så är plattformen sämre men SPD funkar idealiskt, och båda sidor är lika vilket trots allt är trevligt.

Jag fick nog måndagsexemplar av PD-A530 också, då båda pedalernas lager maldes till grus efter några månader. Det har inte hänt med PD-M424 ännu, som har varit med om mycket värre saker, och borde ha samma kvalitet på lager osv..

Det lutar åt att jag byter mellan två par pedaler. Jag vill nog träna downhill utan SPD ett tag, och där är det inte kul att stå på halvdana plattformar. Det blir nog ett par PD-MX80 till att börja med.

ⱧᴱᴸᴸⱫᴱᴾᴴʸᴿ skrev:
> >
> Shimano PD-M324 borde kanske funka?

Nej, de funkar inte i skogen. Försök inte ens.

qma skrev:
> Det lutar åt att jag byter mellan två par
> pedaler.

Försök begränsa antalet ggr/år du byter pedaler,
gängorna på pedalaxlar är inte idealiska för aluminiumet i vevarmarna,
gängorna borde vara grövre. Alut är för mjukt och det händer att gängorna dras sönder.

/Håkan

HåkanC skrev:
> qma skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Det lutar åt att jag byter mellan två par
> > pedaler.
>
> Försök begränsa antalet ggr/år du byter
> pedaler,
> gängorna på pedalaxlar är inte idealiska för
> aluminiumet i vevarmarna,
> gängorna borde vara grövre. Alut är för mjukt
> och det händer att gängorna dras sönder.
>
>
> /Håkan

Det där handlar väl snarare om att dra med rätt moment och se till att gängorna alltid är rena?

qma skrev:
> erito skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > De här är jag nöjd med
> >
> > http://www.wiggle.co.uk/shimano-dx-m647-pedals/
>
>
> Ja just det, har kollat på dem.
> Verkar klart bättre än PD-M424, och kanske
> tillräckligt bra.
> Är det inte så att SPD-partiet blir som en
> "bulle" i mitten på plattformen?
Jo lite. Men bara lite. Beroende på skor också hur det fungerar

> > Är det inte så att SPD-partiet blir som en
> > "bulle" i mitten på plattformen?

erito skrev:
> Jo lite. Men bara lite. Beroende på skor också
> hur det fungerar

Det är ganska påtagligt på M424.
Kanske får testa ett par M647.
Tack för tipset.

Nejnejnej... antingen vänjer du dig att köra med SPD och kan sedan byta till plattform om du ska köra riktig DH/FR eller bara känner för det, eller ev köper du ett par DH-pedaler med klicksystem t.ex Crankbrothers Mallet http://www.crankbrothers.com/pedals_mallet.php (eller Shimano DX som någon nämnt tidigare)
Crankbrothers pedalerna fungerar bra att stå på utan att vara iklickad och CB är även lättare än Shimano att komma ur, men som sagt är det bäst om du vänjer dig att köra iklickat annars kommer detta att hämma dig!

Låg bakom nån tokig gubbe på en tisdagstur som körde med såna där skitpedaler med plattform på ena sidan och SPD på andra, jag har nog aldrig skrattat så mycket åt hans klicketklickande i och ur för att sedan kombinera SPD-vurpor med att halka på den platta sidan. Underhållande var det för mig iallafall...

Så, är vi klara nu? ;-)

Kalis: Grymt tips om de SPD-utrustade DH-specifika plattformarna i Crankbrothers Mallet-serien.
Kallas denna clip-modell något speciellt? (ser inte ut som clipsen på Shimanos SPD-pedaler)

Kör ju alltid iklickat på stigar och i skogen, och siktar på att köra det i DH-backen så småningom också.

Tack!

Edit: Det verkar lite oöverskådligt, har någon kanske en länk till bra info för att orientera sig bland olika clip-system? Eller ska man säga clipless? :)

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp