Kan rekommendera Sonax bilschampo, ljummet vatten och en mjuk svamp samt borstar i olika varianter. Sonax gör en bra fälgborste (allt finns på Claes O.) som fungerar perfekt för rengöring av bromsar, hjul, vevpartier etc.
För kedja o kassett: jag bryter aldrig kedjan (Campa) utan låter den sitta kvar under rengöring. Pedros gör ett bra verktyg så att du kan ta av bakhjulet och kassetten medans kedjan sitter kvar. Är kedjan riktigt smutsig så är Yes Powerspray otrolig på att lösa fett. Skölj med massor av vatten, gnugga med svamp så blir den som ny. Det blir bra med vanligt Yes diskmedel också.
Jag har dålig erfarenhet av vanliga avfettningsmedel och cyklar. Om du inte får bort precis allt så motverkar det smörjmedlet. Yes Powerspray fungerar faktiskt bättre då jag upplever det som lättare att skölja av.
Finish Line gröna är en bra olja som jag kör även på racern. Visst, lite skit drar den till sig men då jag nästan aldrig cyklar i regn så är det bara att torka av kedjan efter turen och smörja på nytt så rengörs kedjan samtidigt. Den gör dessutom hela drivpaketet något tystare jämfört med andra smörjmedel, tex. Finish Line Pro Road som nog är det största skit jag stött på.