"Avklippta" handskar för höst/vinterbruk

tolgraven

Aktiv medlem
Idag är det 12 grader och börjar bli typ tempen jag vill ha nåt på händerna. Och vanliga "fingerlösa" handskar för sommarbruk funkar ett tag till. Men snart blir det för kallt.

Brukar köra på "pogies" sen när det är riktigt kallt och jävligt (med vanliga sommarhandskar) men år lite sådär emellan de två lägena.

Söker därför mer stadiga, åtminstone höstanpassade fingerlösa. Kanske dålig på att leta men ser väldigt skralt ut.

Nån som har några tips på produkter eller kanske t.om. har nåt de inte använder jag kan köpa?

I värsta fall får jag väl slakta ett par och försöka sy lite, men vore skönt slippa.

Vet inte om det är vad du söker, men de är alltid bra att ha i "verktygslådan": Tunna helfingrade s k liners, (underhandskar). Liners finns som understrumpor också, men det är inte vad du ska ha i det här fallet. :-)

Idag är det 12 grader och börjar bli typ tempen jag vill ha nåt på händerna. Och vanliga "fingerlösa" handskar för sommarbruk funkar ett tag till. Men snart blir det för kallt.

Brukar köra på "pogies" sen när det är riktigt kallt och jävligt (med vanliga sommarhandskar) men år lite sådär emellan de två lägena.
Nån som har några tips på produkter eller kanske t.om. har nåt de inte använder jag kan köpa?
Nu när vi är på den mörka delen av året skulle jag välja väl synliga handskar,
kanske tom något sådant här
image

GoreTex Infinium Stretch Gloves

Om du kollar hos https://www.gorewear.com/se-en/sports/cycling/accessories/gloves/ har de även andra handskar i lämpliga färger för årstiden att välja mellan.

Vem behöver sånt, kör även dagstid lampor på blink fram+bak (båda med visst sken även åt sidorna). Varför spöka ut sig?

Men då var det lite som jag gissade då, svårt att hitta för att det knappt finns...

Men grejen är ju att fingrarna blir inte _så_ kalla om det ändå är några plusgrader och större delen av handen är täckt. Och jag vet jag har sett åtminstone en modell men glömt bort märke och även vem det var som hade...

Du kan få byta fingrar med mig. Då är det bara att gå på med vinterattiraljerna på händerna när termometern visar ensiffrigt antal (plus)grader!

Inte riktigt sant, men tusan mig inte långt ifrån.

Vem behöver sånt, kör även dagstid lampor på blink fram+bak (båda med visst sken även åt sidorna). Varför spöka ut sig?

Men då var det lite som jag gissade då, svårt att hitta för att det knappt finns...

Men grejen är ju att fingrarna blir inte _så_ kalla om det ändå är några plusgrader och större delen av handen är täckt. Och jag vet jag har sett åtminstone en modell men glömt bort märke och även vem det var som hade...
Kan det varit Chiba? Min favorit och de har ett milt sagt rikt urval. Strulig hemsida men många modeller finns hos Bike24, Rose mfl.

Skulle tro att du är en rätt så unik snöflinga som vill ha fingerlösa hösthandskar. Med det sagt, finns ju typ jakthandskar och dylikt där skyddet för fingertopperna övervikt så man kan "cabba ner". Såna som du klipper bort delen man viker över kanske?

Typ detta koncept

Gå lite utanför den minimala cykelboxen och sök efter torgvantar/-handskar eller handledsvärmare. Där finns allt möjligt i olika material.

Det är för att dina handsignaler, om vad du kommer att göra, svänga, stanna osv, skall bli tydligare och även lättare att uppfatta för dina medtrafikanter,
vare sig dessa medtrafikanter sitter i bil, på cykel eller promenerar. Lampor, vare sig de blinkar eller ej, visar inte det.
Varför skulle det vara en nackdel?

Blink räcker inte fram, om man ska vara noga.
Om du har en tröja med tumhål i ärmarna räcker väl det. Kanske litet knöligt i tumvecket, men det har jag inte märkt. Vill än en gång pusha för liners, och om det är noga med det klipper du av de fingrar du inte använder. ;-)
GripGrab G är tjocka doningar. Förr använde jag cykelhandskar i skinn, men de ligger inte an riktigt som jag vill ha det.

Tillbaka
Topp