Avsliten hälsena, Era reflektioner ??

ebbe

Medlem
Goförmiddag.
Sitter med foten i gips efter en skidolycka i Sälen för fyra veckor sedan.
Efter att ha satt en perfekt (nåja) 360 så landade jag i en snövall och min hälsena i högerfoten slets av.
Avslitningen skedde i hälbensfästet och operationen blev krånglig eftersom man var tvungen att sätta metallankare i hälbenet för att kunna fästa senan.
Det är den andra gången (!!) som jag sliter av samma hälsena, förra gången (för 20 år sedan) var det under en badmintonmatch som den "rök".
Med tanke på detta så är mina chanser till att kunna gå utan att halta eller löpträna utan problem, i princip, obefintliga.
Min fråga till forumet är vad Ni själva har haft för upplevelser med Era hälsenor, vilka rehabmetoder som har funkat för Er, när har Ni kunnat börja med cykelträning osv, osv.
Ös på med åsikter och tankar.

Det är en ganska specifik rehab efter en sådan operation som du bör följa med övniungar och tidsschema. Du har väl en sjukgymnast? Om det är svårt att komma igång igen så kan jag rek naprapat Joakim Bergqvist i Jönköping som bla jobbat med HV under många år. Han har full koll på senskador och kan dessutom behandla med stötvågsbehandling vid behov.

/A

Efter att ha foljt en kompis som pajjade sin ar min kommentar:
Folj raden du far fran sjukgymnast, lakare etc.

Min kompis beslutade sig for att han kande sig frisk och pajjade den igen. Tilbaka till ruta noll....

Ajaj!
Det var efter att jag slet av min hälsena 2008 som jag började cykla. Gick in hos cykelhandlaren för att köpa en spinningcykel som han reade.
Kom ut med en spinningcykel och en racer... och nu sitter man här anmäld till sin fjärde Vätternrunda.
Mitt råd är att följa sjukgymnastens råd och inte gå för fort fram men ändå försöka vara så aktiv som möjligt.
Kan spela innebandy och liknade idag men har inte riktigt samma explosivitet/spänst kvar.

Lycka till med rehabträningen!

Tillbaka
Topp