Avstånd mellan sadel och styre?

roj63

Medlem
Jag funderar på att byta styrtapp då jag tycker den är för vinklad uppåt. Då uppstår en fråga vilket är korrekt avstånd mellan sadel och styre?

Senast redigerad av en moderator:
sitt skönt och ändamålsenligt så får ni så småningom reda på hur långt ett snöre är, låt snöret vara lika långt som avståndet mellan styre och sadelspets så kan det användas för framtida inställningssessions.
Sittställning är väldigt individuellt och sidorna som nämns ovan riktar sig just till competitivecyclists vilket (no offense) ingen av er verkar vara, använd rätt storlek på ramen och inte för mycket setback på sadelstolpen så är det svårt ett hamna fel med en styrstam som fortfarande ser snygg och proportionerlig ut.
Spred nog inte särskilt mycket ljus i den här tråden men det kommer nog andra göra.

roj63 skrev:
-------------------------------------------------------
> Är det någon som vet hur man mäter längden på
> stystammen? Är det från centrum till centrum?

Ja. Längs med själva stammen.

roj63 skrev:
Då uppstår en fråga, vilket är korrekt avstånd mellan sadel och styre?

Tumregel för att mäta avstånd mellan sadel och styre:

Lägg baksidan av armbågen mot framsida sadel (alltså delen närmst styret). Rikta underarmen fram mot styret. Med utsträckta fingrar så ska fingrarna nå precis förbi centrum på ramen/fästpunkten för styrstammen.

Naturligvis bara en tumregel, men funkar bra. Gör så även när jag ställer in spinningcyklar och dylikt.

//Patrik

Senast redigerad av en moderator:
Jag har valt ramstorlek, sitthöjd, längd på styrstam och styrbredd efter mått som jag har fått fram när jag använt www.wrenchscience.com. Det har fungerar bra för mig, men det ger som någon skrev en tävlings mässig sittställning. Man kan laborera med höjden och vinklen på styrstammen och på så sätt få bättre komfort.

kanske är dum fråga, men var ska man klicka på [www.wrenchscience.com] för att komma till där man matar in mått o allt?

När du sitter på sadeln ska du inte kunna se navet i framhjulet. Det ska va täkt av styret. (Enligt säljare för bianchi för att prova ut ramstorlek). Kanske att det kan tänkas på i sammanhanget. Annars har jag också hört detdär med en undararmslängd inklusive handen fast jag tycker att det inte låter så trovärdigt på nått vis;)

Baltazar: Här har du en direktlänk så du slipper leta... ;-)
<http://www.wrenchscience.com/WS1/Secure/Fitting/Height.asp?aes=ht&dept=cmp&anms=false>

/Leo

Leo skrev:
> Baltazar: Här har du en direktlänk så du slipper
> leta... ;-)
>
>
> /Leo
>
>
> ------------------------------------
> ...man lever bara en gång...

tackar, ibland känner man sig ju lite dum :D:D

roj63 skrev:
Då uppstår en fråga, vilket är korrekt avstånd mellan sadel och styre?

Tumregel för att mäta avstånd mellan sadel och styre:

Lägg baksidan av armbågen mot framsida sadel (alltså delen närmst styret). Rikta underarmen fram mot styret. Med utsträckta fingrar så ska fingrarna nå precis förbi centrum på ramen/fästpunkten för styrstammen.

Naturligvis bara en tumregel, men funkar bra. Gör så även när jag ställer in spinningcyklar och dylikt.

//Patrik
Hej Patrik, var många år sedan du skrev detta inlägg. :) Är du fortfarande aktiv här? Om ja; ditt tips lät intressant. Dock, det är väl efter centrum för ramen/fästpunkten som själva styrstammen börjar? Innebär inte det då att ditt tips egentligen avgör huruvida ramens storlek vs sadeln är rätt? Om fingrarna når precis förbi centrum, så ska väl styrstammen vara väldigt kort? Bara en tanke och något jag själv funderar på, efter att jag nyligen införskaffade en cykel. :) Är novis på detta och tar tacksamt emot tips/kritik på mitt svar. ;)

Hej Patrik, var många år sedan du skrev detta inlägg. :) Är du fortfarande aktiv här? Om ja; ditt tips lät intressant. Dock, det är väl efter centrum för ramen/fästpunkten som själva styrstammen börjar? Innebär inte det då att ditt tips egentligen avgör huruvida ramens storlek vs sadeln är rätt? Om fingrarna når precis förbi centrum, så ska väl styrstammen vara väldigt kort? Bara en tanke och något jag själv funderar på, efter att jag nyligen införskaffade en cykel. :) Är novis på detta och tar tacksamt emot tips/kritik på mitt svar. ;)
Tumregeln som jag lärde mig den, skall fingerspetsen precis nå styret.
F.ö. vill jag själv kunna se hjulaxeln precis framför styret men vi är alla olika byggda…

Tumregeln som jag lärde mig den, skall fingerspetsen precis nå styret.
F.ö. vill jag själv kunna se hjulaxeln precis framför styret men vi är alla olika byggda…

Funkar det verkligen? På min lvgcykel kommer fingerspetsarna inte ens halvvägs stammen ( och då har jag stora händer med riktigt långa fingrar). På cyklar med rakt styre har jag styret ännu längre fram.

Funkar det verkligen? På min lvgcykel kommer fingerspetsarna inte ens halvvägs stammen ( och då har jag stora händer med riktigt långa fingrar). På cyklar med rakt styre har jag styret ännu längre fram
Underarmsregeln för bockstyre var nog fingertopparna till hälften av stammen, står 2-5 cm mellan fingertoppar och styre i gamla Crescent-instruktionsböcker. Det blir nog ungefär samma som fingertopparna precis förbi ramens styrrör. Och styret i höjd med underkanten på sadeln.

Funkar det verkligen? På min lvgcykel kommer fingerspetsarna inte ens halvvägs stammen ( och då har jag stora händer med riktigt långa fingrar). På cyklar med rakt styre har jag styret ännu längre fram.
Vi har, som sagt, olika kroppsbyggnad mellan individer. Och för mig är det nästintill perfekt.

Skiljer det inte väldigt mycket beroende på vilken typ av cykel det är, vilken typ av cykling man sysslar med samt vilken sittställning man önskar. Rätt stor skillnad om man har en lvg-racer eller en beach cruiser med tillbakalutad sittställning och ryggstöd. Och var på styret mäter man? Kanske från sadelspets till centrum på tumgreppet? Har man en limpsadel kanske man inte sitter vid sadelspetsen utan längre bak. Då kanske det är lämpligare att mäta från grenens position.

Skiljer det inte väldigt mycket beroende på vilken typ av cykel det är, vilken typ av cykling man sysslar med samt vilken sittställning man önskar. Rätt stor skillnad om man har en lvg-racer eller en beach cruiser med tillbakalutad sittställning och ryggstöd. Och var på styret mäter man? Kanske från sadelspets till centrum på tumgreppet?
Regeln är nog bara för bockstyre vad jag sett.

Skiljer det inte väldigt mycket beroende på vilken typ av cykel det är, vilken typ av cykling man sysslar med samt vilken sittställning man önskar. Rätt stor skillnad om man har en lvg-racer eller en beach cruiser med tillbakalutad sittställning och ryggstöd. Och var på styret mäter man? Kanske från sadelspets till centrum på tumgreppet?
Det gäller räser med bockstyre. Och från sadelspets till styrets infästning i styrtappen. Men återigen, ett utgångspunkt för finjustering och preferenser.

Att mäta från sadelns framkant funkar sisådär idag. Numer finns det en uppsjö med kortnosiga sadlar och då kan det skilja rätt många cm. Det hade varit smartare att mäta från punkten där sittbenen träffar sadeln.

Att mäta från sadelns framkant funkar sisådär idag. Numer finns det en uppsjö med kortnosiga sadlar och då kan det skilja rätt många cm. Det hade varit smartare att mäta från punkten där sittbenen träffar sadeln.
Håller med. Jag tänkte även på limpsadlar, som iofs. inte är så vanliga nuförtiden, men de finns.

Det smarta med underarmsmåttet är att den alltid finns med dig. Förhoppningsvis.

Underarmslängden relaterar till kroppsbyggnadens dimensioner. Väl därifrån finjusterar vi samt efter personliga preferenser. Det är innebörden av ”tumregel”

Det funkar då till komforträser. På min lvgcykel är det 8 cm fel, som är mycket även för en tumregel.

Till hälften av stammen, som även nämnde, är då rimligare.

OK. Då kör vi ”Berk -8” framgent.
Berk -8 är en tumregel bara. Det kan diffa några centimeter och vara rätt.

P_20240414_111852_1.jpg

Tillbaka
Topp