Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Hej Patrik, var många år sedan du skrev detta inlägg. :) Är du fortfarande aktiv här? Om ja; ditt tips lät intressant. Dock, det är väl efter centrum för ramen/fästpunkten som själva styrstammen börjar? Innebär inte det då att ditt tips egentligen avgör huruvida ramens storlek vs sadeln är rätt? Om fingrarna når precis förbi centrum, så ska väl styrstammen vara väldigt kort? Bara en tanke och något jag själv funderar på, efter att jag nyligen införskaffade en cykel. :) Är novis på detta och tar tacksamt emot tips/kritik på mitt svar. ;)roj63 skrev:
-------------------------------------------------------
Då uppstår en fråga, vilket är korrekt avstånd mellan sadel och styre?
-------------------------------------------------------
Tumregel för att mäta avstånd mellan sadel och styre:
Lägg baksidan av armbågen mot framsida sadel (alltså delen närmst styret). Rikta underarmen fram mot styret. Med utsträckta fingrar så ska fingrarna nå precis förbi centrum på ramen/fästpunkten för styrstammen.
Naturligvis bara en tumregel, men funkar bra. Gör så även när jag ställer in spinningcyklar och dylikt.
//Patrik
Tumregeln som jag lärde mig den, skall fingerspetsen precis nå styret.Hej Patrik, var många år sedan du skrev detta inlägg. :) Är du fortfarande aktiv här? Om ja; ditt tips lät intressant. Dock, det är väl efter centrum för ramen/fästpunkten som själva styrstammen börjar? Innebär inte det då att ditt tips egentligen avgör huruvida ramens storlek vs sadeln är rätt? Om fingrarna når precis förbi centrum, så ska väl styrstammen vara väldigt kort? Bara en tanke och något jag själv funderar på, efter att jag nyligen införskaffade en cykel. :) Är novis på detta och tar tacksamt emot tips/kritik på mitt svar. ;)
Testade på min gravel som jag precis bytt till kortare styrstam på och det stämde når precis styret och ser hjulaxelnTumregeln som jag lärde mig den, skall fingerspetsen precis nå styret.
F.ö. vill jag själv kunna se hjulaxeln precis framför styret men vi är alla olika byggda…
Tumregeln som jag lärde mig den, skall fingerspetsen precis nå styret.
Tumregeln som jag lärde mig den, skall fingerspetsen precis nå styret.
F.ö. vill jag själv kunna se hjulaxeln precis framför styret men vi är alla olika byggda…
Underarmsregeln för bockstyre var nog fingertopparna till hälften av stammen, står 2-5 cm mellan fingertoppar och styre i gamla Crescent-instruktionsböcker. Det blir nog ungefär samma som fingertopparna precis förbi ramens styrrör. Och styret i höjd med underkanten på sadeln.Funkar det verkligen? På min lvgcykel kommer fingerspetsarna inte ens halvvägs stammen ( och då har jag stora händer med riktigt långa fingrar). På cyklar med rakt styre har jag styret ännu längre fram
Vi har, som sagt, olika kroppsbyggnad mellan individer. Och för mig är det nästintill perfekt.Funkar det verkligen? På min lvgcykel kommer fingerspetsarna inte ens halvvägs stammen ( och då har jag stora händer med riktigt långa fingrar). På cyklar med rakt styre har jag styret ännu längre fram.
Underarmsregeln för bockstyre var nog fingertopparna till hälften av stammen, står 2-5 cm mellan fingertoppar och styre i gamla Crescent-instruktionsböcker. Och styret i höjd med underkanten på sadeln.
Vi har, som sagt, olika kroppsbyggnad mellan individer. Och för mig är det nästintill perfekt.
Tumregel = "Det är typ ungefär såhär, eller annars mer, eller mindre." Hjälpsamt ?Underarmsregeln för bockstyre var nog fingertopparna till hälften av stammen, står 2-5 cm mellan fingertoppar och styre i gamla Crescent-instruktionsböcker. Och styret i höjd med underkanten på sadeln.
Ja,men det är också en underarmsregel för man mäter avståndet med underarmen. Och det finns även andra tumregler för avståndet mellan sadel och styre och även för styrtappens längd.Tumregel = "Det är typ ungefär såhär, eller annars mer, eller mindre." Hjälpsamt ?
Stämmer bra för mig också faktiskt.Vi har, som sagt, olika kroppsbyggnad mellan individer. Och för mig är det nästintill perfekt.
Underarmslängden relaterar till kroppsbyggnadens dimensioner. Väl därifrån finjusterar vi samt efter personliga preferenser. Det är innebörden av ”tumregel”Min gissning är att personliga preferenser bidrar mer här än kroppsbyggnad.
Regeln är nog bara för bockstyre vad jag sett.Skiljer det inte väldigt mycket beroende på vilken typ av cykel det är, vilken typ av cykling man sysslar med samt vilken sittställning man önskar. Rätt stor skillnad om man har en lvg-racer eller en beach cruiser med tillbakalutad sittställning och ryggstöd. Och var på styret mäter man? Kanske från sadelspets till centrum på tumgreppet?
Det gäller räser med bockstyre. Och från sadelspets till styrets infästning i styrtappen. Men återigen, ett utgångspunkt för finjustering och preferenser.Skiljer det inte väldigt mycket beroende på vilken typ av cykel det är, vilken typ av cykling man sysslar med samt vilken sittställning man önskar. Rätt stor skillnad om man har en lvg-racer eller en beach cruiser med tillbakalutad sittställning och ryggstöd. Och var på styret mäter man? Kanske från sadelspets till centrum på tumgreppet?
Håller med. Jag tänkte även på limpsadlar, som iofs. inte är så vanliga nuförtiden, men de finns.Att mäta från sadelns framkant funkar sisådär idag. Numer finns det en uppsjö med kortnosiga sadlar och då kan det skilja rätt många cm. Det hade varit smartare att mäta från punkten där sittbenen träffar sadeln.
Utmaning: finn bild på cykel med limpa och bockstyre. ?Håller med. Jag tänkte även på limpsadlar, som iofs. inte är så vanliga nuförtiden, men de finns.
Det smarta med underarmsmåttet är att den alltid finns med dig. Förhoppningsvis.Att mäta från sadelns framkant funkar sisådär idag. Numer finns det en uppsjö med kortnosiga sadlar och då kan det skilja rätt många cm. Det hade varit smartare att mäta från punkten där sittbenen träffar sadeln.
Underarmslängden relaterar till kroppsbyggnadens dimensioner. Väl därifrån finjusterar vi samt efter personliga preferenser. Det är innebörden av ”tumregel”
Berk -8 är en tumregel bara. Det kan diffa några centimeter och vara rätt.OK. Då kör vi ”Berk -8” framgent.