Axelbrott Crank Brothers Eggbeater 2-pedaler

Bele

Aktiv medlem
Edit: axeln gick av antingen när jag ståcyklade eller var på väg upp i stående.

Kvällens grusrunda fick avslutas i förtid när axeln gick av på ena pedalen. Obehaglig upplevelse. Pedalen kan ha suttit på en MTB tidigare, men ser inte ut att ha slagit i hårt i något. Materialutmattning eller annan orsak? Jag har ett helt gäng Eggbeater 2 och 3. Kan jag på något sätt bedöma deras skick? Vill minnas att en annan har gått sönder tidigare.

DSC_0832.JPG
DSC_0831.JPG

Senast ändrad:
Du kan kolla efter sprickor på de som är "hela" men annars finns det nog inget sätt. Det du ser på brottytan är typiskt för utmattning, först uppstår en spricka som blir större och större till dess att axeln inte längre klarar belastningen och då går tvärt av.

Jag slutade köra Eggbeaters efter att ha haft lite väl mycket problem, både med skurna lager så att pedalen trillar av axeln och med att axeln går av. Min fru är lättare än jag och fick ärva alla mina pedaler när jag återgick till Shimano (som dock fungerar klart sämre i snö och lera).

Vad är det för pedal? Kan hända att jag har någon udda pedal som du kan få som passar med den som fortfarande är hel :)

Jag hade pedalaxelbrott på en pedal av en annan tillverkare. I mitt fall var det sannolikt orsakade av metallutmattningen. Nu har jag en regel för mig att byta ut pedalaxlar minst vart 5:e år oavsett dess skick.

Mina CB Mallet kommer snart att få nya axlar som vinterunderhåll, trots att de befintliga axlarna är till synes felfria. Förutom några små rispor… jag vill inte riskera.

Intressant, jag kör också CrankBros och har gjort i 20 år nu (oj, vad gammal jag blivit!)

Är det samma gamla pedaler som du postade om i https://happyride.se/forum/threads/eggbeater-2-gar-det-och-aer-det-loent-att-renovera-dem.3383724/ för drygt fem år sedan? Hur många år totalt har de gått?

Har du gjort underhåll på dom enligt CrankBros instruktioner? Jag har ofta inte alls gjort underhåll på flera år och de har bara fortsatt funka ändå. Men att ta göra underhåll då och då och spinna axeln mellan fingrarna för att känna efter små små skador är nog ingen dum idé…

Dragit åt lagom hårt?

Vid underhåll är det viktigt att den inre tätningen hamnar rätt, har för mig de poängterar att hålla koll på det.

Har kasserat mina äldsta Mallets som pga bristande underhåll från mig drabbats av lite rost på axlarna.

När man gör underhåll på gamla och nya så märker man att de nyare är gjorda lite bättre för tätningen.

Smidiga att underhålla, vettiga priser på reparationskit och nya pedalaxlar, bra ergonomi och superba i snö och lera gör att jag lär fortsätta med CB pedaler, men axelbrott vid färd låter läskigt!

(På ett par noname-pedaler tappade jag allt *utom* axeln en gång när lagrena helt gav upp i hög fart, det var också spännande. Och oskönt att cykla hem med för foten.)

Utmattning, helt solklart. Det mörka är där sprickorna startat. Det är 2 sprickor, en från ena hållet och en från andra. Troligen är den största från ditt "power stroke", den andra från när du ståcyklar utan att trampa.

Bör alltså vara den pedal på den sida där du har foten bakåt när du ståcyklar(rullar), kan det stämma? (alltid kul att se om man har tänkt rätt)

Jag hade kontaktat crank brothers support om jag var du. Själv fick jag ett par nya stamp 7 skickade till mig när min stamp 3 axel gick av. De har fantastisk kundservice måste jag säga.
Namnlös.png

Jag slutade köra Eggbeaters efter att ha haft lite väl mycket problem, både med skurna lager så att pedalen trillar av axeln och med att axeln går av. Min fru är lättare än jag och fick ärva alla mina pedaler när jag återgick till Shimano (som dock fungerar klart sämre i snö och lera).

Vad är det för pedal? Kan hända att jag har någon udda pedal som du kan få som passar med den som fortfarande är hel :)

Det här är en vänster pedal. Har dock tidigare kasserat en pedal där jag tror att axeln gick av. Antingen har jämna par eller underskott på vänster. Kollar och återkommer. Tackar hur som helst för erbjudandet.

Det låter inget vidare. Den här gången gick det bra, men ett axelbrott på fel ställe kan sluta illa.

Jag ståcyklar nästan bara. Vill hellre inte tänka på vad skulle hända vid pedalbrott. Jag kör Shimano på alla mina cyklar. Har inte hört om pedalbrott där.

Intressant, jag kör också CrankBros och har gjort i 20 år nu (oj, vad gammal jag blivit!)

Är det samma gamla pedaler som du postade om i https://happyride.se/forum/threads/eggbeater-2-gar-det-och-aer-det-loent-att-renovera-dem.3383724/ för drygt fem år sedan? Hur många år totalt har de gått?

Har du gjort underhåll på dom enligt CrankBros instruktioner? Jag har ofta inte alls gjort underhåll på flera år och de har bara fortsatt funka ändå. Men att ta göra underhåll då och då och spinna axeln mellan fingrarna för att känna efter små små skador är nog ingen dum idé…

Dragit åt lagom hårt?

Vid underhåll är det viktigt att den inre tätningen hamnar rätt, har för mig de poängterar att hålla koll på det.

Har kasserat mina äldsta Mallets som pga bristande underhåll från mig drabbats av lite rost på axlarna.

När man gör underhåll på gamla och nya så märker man att de nyare är gjorda lite bättre för tätningen.

Smidiga att underhålla, vettiga priser på reparationskit och nya pedalaxlar, bra ergonomi och superba i snö och lera gör att jag lär fortsätta med CB pedaler, men axelbrott vid färd låter läskigt!

(På ett par noname-pedaler tappade jag allt *utom* axeln en gång när lagrena helt gav upp i hög fart, det var också spännande. Och oskönt att cykla hem med för foten.)

Nej, pedalen som den tråden avser ligger fortfarande i min att göra-låda. Till saken hör att jag liksom @jomper för några veckor sen råkade ut för att lagret skar på en pedal och pedalen lossnade från axeln. Det är också irriterande, men inte på samma sätt som ett axelbrott. Så nu har jag två pedaler i att göra-lådan...

Underhåll har det varit dåligt med. Andra pedaler verkar inte kräva underhåll.

Utmattning, helt solklart. Det mörka är där sprickorna startat. Det är 2 sprickor, en från ena hållet och en från andra. Troligen är den största från ditt "power stroke", den andra från när du ståcyklar utan att trampa.

Bör alltså vara den pedal på den sida där du har foten bakåt när du ståcyklar(rullar), kan det stämma? (alltid kul att se om man har tänkt rätt)

Jag hade kontaktat crank brothers support om jag var du. Själv fick jag ett par nya stamp 7 skickade till mig när min stamp 3 axel gick av. De har fantastisk kundservice måste jag säga.
Visa bilaga 664953

Det är vänster pedal och ja det är nog den jag brukar bakåt när jag ståcyklar. Imponerande slutsatser!

Jag kontaktar supporten så får vi se.

Nej, pedalen som den tråden avser ligger fortfarande i min att göra-låda. Till saken hör att jag liksom @jomper för några veckor sen råkade ut för att lagret skar på en pedal och pedalen lossnade från axeln. Det är också irriterande, men inte på samma sätt som ett axelbrott. Så nu har jag två pedaler i att göra-lådan...

Underhåll har det varit dåligt med. Andra pedaler verkar inte kräva underhåll.

Jag skulle tänka att underhåll borde behövs för att rengöra och lägga på ny fett och kanske byta ett sliten lager, inte för att förhindra att pedalen faller isär eller för att notera pågående axelbrott i tid.

Jag skulle tänka att underhåll borde behövs för att rengöra och lägga på ny fett och kanske byta ett sliten lager, inte för att förhindra att pedalen faller isär eller för att notera pågående axelbrott i tid.
Dessutom kan regelbundet underhåll inte alltid hjälpa att se ett kommande problem. I mitt fall smorde och rengjorde jag pedalerna regelbundet, trots det gick en axel sönder ändå.

En synlig metallspricka uppstår inte alltid gradvis. I mitt fall skedde plötsligt axelbrottet utan några visuella förvarningar.

I andra fallet orsakade underhållet faktiskt haveri: jag bytte ut lager på Wellgopedaler och kanske skruvade för hårt på en mutter, och snart sprack ett lager.

Att man har otur beror endast delvis på tillverkaren. Oftast är det bara så — en otur. Regelbundet underhåll hjälper upptäcka vissa problem men inte alla och inte alltid.

Dessutom kan regelbundet underhåll inte alltid hjälpa att se ett kommande problem. I mitt fall smorde och rengjorde jag pedalerna regelbundet, trots det gick en axel sönder ändå.

En synlig metallspricka uppstår inte alltid gradvis. I mitt fall skedde plötsligt axelbrottet utan några visuella förvarningar.

Det skulle jag också tänka. Ett riktigt små spricka kan sitta där längre, men en lite större spricka borde riktigt snart leda till brott. Jag är förvånad att det har funnits en så stor spricka längre tid som man kan ser i första inlägget.

Tjena!

Så länge det inte är XTR så kan du vara lugn. XTR som går av är inte ovanligt.

Jag tycker att XTR inte är värt extrapengarna generellt. Men vid pedaler har just XTR problem met tätningar som gör att lager snabbt går sönder. Verkar ännu inte åtgärdat av Shimano, konstigt.

Efteråt så har det slagit mig att axeln gick av i ett motlut där jag antingen ståcyklade eller var på väg upp i stående. Den extra belastningen var det som fick axeln att slutligen gå av. Med tanke på det kom jag ganska lindrigt undan. Ett rejält blåmärke på höger hamstring, lite ont i vä knä och hö hälsena. Skadorna stämmer bra med minnesbild att jag hamnade på ramen och vä fot släpade i marken. Rätt nöjd med att jag lyckades hålla mig upprätt.

Hade brottet istället skett i skogen (jag kör Eggbeaters på alla mina MTBs) hade det kunnat gå betydligt sämre. Jag har fortfarande inte bestämt hur jag ska agera, men något kommer jag att göra för att minska risken.

Tillbaka
Topp