AXS på en Epic XTR från 2013. Funkar det?

Munkish

Aktiv medlem
Tänkte sätta AXS på min gamla S-Works.

Sitter singelklinga fram på en s-works vev.
10 delad kassett bak nu 11-42.

Kommer rätt boddy passa? Vilken boddy ska jag ha?

Behöver jag byta klinga fram?

Annat att tänka på?

Skäms att ha så dålig koll. Bara tävlat lvg senaste åren ?

Bodyn får du ju i alla fall byta. Sen är frågan vilken du ska ha, beroende hjul du har och om det finns till de hjulen. Klinga. Kan du ju troligen behålla. I alla fall om du har en Nw klinga. Om den nu inte är sliten.

Du behöver ha en 12delad Eagel kassett med max10-50. Sen kan du köpa uppgraderingskitet i antingen x01 med aluplåtar i bakväxeln lr xx1 med en av plåtarna i kolfiber och ca 10g lättare men samma pengar på B24.

Spontant kan det bli svårt då du inte ens har ett boost baknav. Det blir rätt tight att få dit en 12-delad 10-50 kassett på ett så smalt baknav du har... En 12-delad är betydligt bredare än den 10-delade du har nu och du har väldigt begränsat med utrymme att få in det på...
Så spontant tror jag det blir svårt. Inte omöjligt men risken är att det blir dyrare än vad du tänkt från början...

Det innebär att man tillför aktivt kol till kolfiber för att signalerna I AXS-systemet ska ledas bättre mellan de olika komponenterna.

Du behöver en XD-body för ditt bakhjul, är det original så DTbody för 142 eller om du har 142+. Sen är det bara att skruva på, inga konstigheter.

e.: haha

Spacekitty sa:
e. sa:
Det innebär att man tillför aktivt kol till kolfiber för att signalerna I AXS-systemet ska ledas bättre mellan de olika komponenterna.

Det finns inget som ska ledas mellan komponenterna genom ramen när det gäller AXS.

Jo! "Etern är ett numera övergivet begrepp inom fysiken. ... Etern troddes vara en osynlig, flyktig substans som uppfyllde varje hörn av universum."

Ramen behövs, annars kommer inte signalerna fram...

Blir lite förvirrad. Vissa säger att det inte går och andra säger inga problem???

Är ju inte bost men på samma hjul har de ju kört XX1 med 11 delat. Hur mycket bredare är det med en 12a?

Är det 142 nav bör det ju inte vara något problem. Kan man köra 11-delat borde det även gå då kassetten hänger mer in över hjulet. finns ju 12-delade kassetter för shimano bodys som kan funka med, Sunrace tex.

Det cerro skriver, bara att hålla med.

Senast ändrad:
Bodyn du behöver har artikelnummer: S132100005
Googla numret så kommer det upp några olika alternativ.
Dubbelkolla med butiken innan du beställer.
Minns jag inte fel har Rovalhjulen Dt 350 nav, men något skiljer ändå så man kan inte använda DT's egen XD body (rätta mig gärna om jag har fel!)

Gör du en bildsökning hittar du flera äldre Epic's med XX1 kassett, en av kassetterna man kan köra ihop med AXS.
Här är en S-works 2013 med Roval hjul tex:
hubmarket-44190-0-80681900-1541662119_med.jpg

Med största sannolikhet passar klingan du har på veven till 12-delat.
https://www.worldwidecyclery.com/bl...m-eagle-work-on-your-bike-heres-what-you-need
"Although the cranks are very nice just like the rest of the Eagle parts, we have used Raceface cranks and even Shimano cranks with a 1x chainring that is compatible with 1x10 or 1x11 drivetrains without any issues."

Jag vågar absolut inte garantera att det bara är att skruva dit allt, det mesta kan ju krångla.
Men ska jag killgissa lite tror jag inte det är något större problem.

Senast ändrad:
MiniGordini sa:
Minns jag inte fel har Rovalhjulen Dt 350 nav, men något skiljer ändå så man kan inte använda DT's egen XD body (rätta mig gärna om jag har fel!)

Gör du en bildsökning hittar du flera äldre Epic's med XX1 kassett, en av kassetterna man kan köra ihop med AXS.
Här är en S-works 2013 med Roval hjul tex:

Stort tack. Grymt forum det här. Vad snäll du och alla andra har varit. Några som skojade med mej utan att jag förstod.
Känns nu som det finns hopp!

Med största sannolikhet passar klingan du har på veven till 12-delat.
https://www.worldwidecyclery.com/bl...m-eagle-work-on-your-bike-heres-what-you-need
"Although the cranks are very nice just like the rest of the Eagle parts, we have used Raceface cranks and even Shimano cranks with a 1x chainring that is compatible with 1x10 or 1x11 drivetrains without any issues."

Jag vågar absolut inte garantera att det bara är att skruva dit allt, det mesta kan ju krångla.
Men ska jag killgissa lite tror jag inte det är något större problem.

MiniGordini sa:

Bodyn är vanlig men har man 142+ nav så behöver man en kortare ändplupp. Därför säkrast att beställa från Specialized inkl rätt ändplupp.

e. sa:
Spacekitty sa:
e. sa:

Det finns inget som ska ledas mellan komponenterna genom ramen när det gäller AXS.

Jo! "Etern är ett numera övergivet begrepp inom fysiken. ... Etern troddes vara en osynlig, flyktig substans som uppfyllde varje hörn av universum."

Ja osynlig var väl det som var rätt med det du påstår.
Trådlöst är trådlöst svårare än så är det ej.

https://www.instagram.com/p/B1Me4NIDEdT/?igshid=119naln6ctz30

e. sa:
Spacekitty sa:
e. sa:

Foliehatt på!

Tillbaka
Topp