B-Justering Shimano

Dragkroken

Aktiv medlem
B-Justering Shimano
Bytte ut frugans drivlina på en gammal Transition Patrol.
Satt 11-delat GX innan, men blev 11-delat Deore denna gång.
När jag ska justera avståndet mellan kassetten och bakväxeln så blir det det ändå för stort glapp.
Bakväxeln är korrekt monterad.
Kapade jag kedjan för kort?
Finns det några trick?

B-Justering Shimano
Tricket är att jag e på jobbet så har inte cykeln framför mig, men dock så kommer ju bara bilden visa det jag säger. Att avståndet är för stort. Och det andra är att jag har följt manualen. Det är inte första cykeln jag byter drivlina på, men första gången jag upplever detta problem.
Men tack för era svar.

B-Justering Shimano
Tricket är att jag e på jobbet så har inte cykeln framför mig, men dock så kommer ju bara bilden visa det jag säger. Att avståndet är för stort. Och det andra är att jag har följt manualen. Det är inte första cykeln jag byter drivlina på, men första gången jag upplever detta problem.
Men tack för era svar.
En bild är alltid bra.
Man kanske missat något steg i manualen, manualen kanske varit otydlig på någon punkt osv.
Svårt att avgöra om kedjelängden är rätt med hjälp av raden "Kapade jag kedjan för kort?", så är det bra med en bild där man får chansen att svara ja eller nej.

B-Justering Shimano
Ja, det är svårt att veta vad du gjorde rätt då som du inte gjorde nu.

Det finns inga trick

Montera den rätt - check
Justera enligt manual- check
Kapa kedjan enligt manual - återstår

B-Justering Shimano
Då kommer du ju inte kunna greja med cykeln heller, så det kanske är lugnt att du inte får det där enkla, förlösande svaret just nu då.

Men oavsett så skulle jag säga att du med för kort kedja på cykeln får bakväxelns övre trissa att gå längre från kassetten. Antingen får du justera b-skruven till det blir bra, eller justera kedjelängden. Finns inget magiskt trick.

Vad gör att du tycker att avståndet är för stort? Jag upplever inga direkta besvär även om avståndet inte är supertight. Med moderna bakväxlar som är gjorda för jätteomfång är dessutom följsamheten till kassetten eller vad man ska säga inte superbra alla gånger. De växlar ju ändå lite taffligt men konsekvent givet att allt annat är väl inställt.

B-Justering Shimano
Fel grejor är väl iofs punkt 4 (eller 1) på checklistan om det verkligen knasar.
Precis, kör man 51t bakväxeln till 46 kassetten så får man ingen optimal placering av övre jockeyhjulet men det växlar helt ok ändå. (any day now skall jag sätta dit 50t kassetten jag köpte, eller rätt bakväxel som jag också har liggande)

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp