Bästa pendlingsväg söderomstan - Kista/Ärvinge?

superbrat

Medlem
Finns det någon vettig väg till Kista om man kommer söderifrån? Hur kör ni och vilken är bästa vägen? Alla vägar jag provat känns som oflytiga omvägar. Har du inritat på google maps eller liknande så får du gärna posta den. Du kan få en långloppscupspoäng från 2010 för besväret.
Gärna asfalt, men allt funkar.

Det är knepigt, men en väg är Liljeholmen -> Alvik -> Ulvsunda och sedan finns det två vägar: endera Solna -> Helenelund (asfalt) eller Sundbygerg -> Hallonbergen -> Ursvik (lera).

Nu var det några år sedan jag pendlade till Kista men då så cyklade jag Solnavägen ut och sneddade upp på en cykel bana just väster om kyrkogården. Då kommer man fram vid Hagalund och kan ta Kolonnvägen upp till Ulriksdal. Sen kör man över golfbanan så har man cykelbana hela vägen till Helenelund sen... typ så ...

När jag har cyklat Fruängen-Rinkeby så har jag följt Södertäljevägen till Kungsholmen och sedan nordväst till den lilla bron på norra stranden under Essingeleden. Sen är rutten förbi Pampas och genom Sumpan trevlig.

Cyklade över kungsholmen till Solnavägen en gång och det gör jag inte igen frivilligt i rusningstrafik.

Var är söderifrån? Om du kommer riktigt mycket söderifrån så kan Ekeröfärjan vara ett alternativ. Kostar visserligen en tia eller 200 per månad men då får du 10 minuters rast, kan käka en macka och läsa lite i Metro. Sen är det fin cykelbana in till Bromma i alla fall.

Ekeröfärjan funkar, men problemet tycker jag är att oavsett om man kommer över karlbergskanalen eller via Alvik eller färjan så är det där "gyttret" börjar. Sen eftersom halva Järva-Rissne området är uppgrävt så saknas i alla fall för mig det där klockrena vägvalet. Normalt har jag i princip fri fart och snudd på inga trafiklysen in till Hornstull och det flytet vill man ju gärna fortsätta ha hela vägen, speciellt som det blir hyfsat lång pendlingsväg. Så gärna som sagt en google map förslag eller liknande från där "gyttret" börjar.

Kolla på www.gpsies.com och leta efter ärvinge.
Då borde du hitta min väg från Huddinge till Ärvinge.
Jag kör Mälaröarna-Åkeshov-Rissne-Ärvinge.

Färjan kostar en tjuga eller så för cykel, väl...?

Hasse#7 skrev:
-------------------------------------------------------
> Var är söderifrån? Om du kommer riktigt mycket
> söderifrån så kan Ekeröfärjan vara ett
> alternativ. Kostar visserligen en tia eller 200
> per månad men då får du 10 minuters rast, kan
> käka en macka och läsa lite i Metro. Sen är det
> fin cykelbana in till Bromma i alla fall.

johan44 skrev:
> Färjan kostar en tjuga eller så för cykel,
> väl...?
>
> Hasse#7 skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Var är söderifrån? Om du kommer riktigt
> mycket
> > söderifrån så kan Ekeröfärjan vara ett
> > alternativ. Kostar visserligen en tia eller 200
> > per månad men då får du 10 minuters rast,
> kan
> > käka en macka och läsa lite i Metro. Sen är
> det
> > fin cykelbana in till Bromma i alla fall.

10 kr per enkeltur. Bifogar prislista.
http://www.trafikverket.se/Farja/Fa...rjeleder-i-Stockholm213/Ekeroleden/Prislista/

utan att kolla på kartor skulle jag spontant välja västerbron-mariebergsgatan-s:t göransgatan-karlberg, därifrån via polishuset i solna (sundbybergsvägen) till solna centrum - solna station och sedan kolonnvägen. Då blir det relativt fritt från gytter.

vet ju inte var söderifrån du kommer men har du kollat på tvärbanebron över till alvik och sedan gå den vägen? Är själv inte så förtjust i ulvsunda-röran och undviker den gärna.

De flesta trådar brukar utgå från snabbaste vägen från innerstan eller via slussen. Längre västerut blir de tänkbara alternativen fler.

Jag cyklar tullinge -> Rissne. Kör i stora drag huddinge, stuvsta, korksruven,perssonevägen
essingebron, Alvik, bromma flyg, rissne. Tycker att den vägen är den som ger mig mest flyt, att köra
via västerbron och pampas har jag slutat med. Att ta sig från Rissne till Kista är "lite" stökigt dom gräver ju rätt mycket i området så där har jag tyvärr inget tips

Lite info/rykten som jag snappat upp om vägen mellan Rissne och Kista:

Vad det gäller dagens sträcka från Rissne utmed bullerplanket fram till undergången under Kymlingelänken så är tydligen asfaltering upphandlad och klart. Hörde något om att det skulle fixas till i maj.

Den resterande biten över ängarna mellan Kista och Rinkeby kommer inte asfalteras, det passar inte in i miljön då det rör sig om historisk ängsmark (möjligt att någon typ av oljegrus kan komma att användas).

Enligt uppgift verkar det även finnas planer på en ny cykelväg mellan Rissne och Kista. Dragen parallellt med Kymlingelänken.

//j

Har pendlat en längre tid Sumpan-Rissne-Kista men tycker den vägen är kass numera. I första hand p g a alla byggarbeten i Sumpan och vid Kymlingelänken - blev många tillfällen till potentiella olyckor när man tvingas trängas med bilar. Numer kör jag via Spångavägen-Spånga-Rinkeby där jag svänger vänster under bron och sedan fin grusväg över fälten till Kista. Kommer ut vid Racketcenter

Rekommenderar starkt att undvika Sundbyberg-Rissne-Kymlinge

Tack, jag försöker byta jobb istället... tills dess så håller jag med PerryE med Spånga-Rinkeby och en MTB eller grusvägstålig hoj över till Ärvinge genom "skogen".

Körde en sökning i någon cykelplanerare och fick följande svar. Ni som kan norrort, är det en vettig väg? Fram till Järva Krog hittar jag.

Skarmavbild2012-05-08kl.10.42.23.png

Väldigt mycket otäck byggtrafik där din visade väg svänger vänster under järnvägen vid golfbanan efter Ulriksdal. Fortsätt istället förbi golfbanan, Sörentorp, Silverdal och vidare till Helenelund. Sedan vänster ner förbi Helenelunds station och vidare till Kista.

Men hur tar ni er från solna c till solna stn? Har inte hittat något bra substitut för den avgträvda gc-banan

Bodie skrev:
> Väldigt mycket otäck byggtrafik där din visade
> väg svänger vänster under järnvägen vid
> golfbanan efter Ulriksdal. Fortsätt istället
> förbi golfbanan, Sörentorp, Silverdal och vidare
> till Helenelund. Sedan vänster ner förbi
> Helenelunds station och vidare till Kista.

Åkej, så man åker under E4 och fortsätter på den sidan motorvägen?

Solna C?
Jag kör Torsgatan, Solnavägen och sedan parallellt med Norra begravningsplatsen (Banvaktsvägen?) och över Frösundaleden och på Södra Kolonnvägen, enligt reseförslaget Johan A bifogade.

Har ingen aning om bästa vägen fr Solna C.

Ja, under E4 vid Polisskolan. Sedan ö om motorväg och järnväg. Strax efter OKQ8 tar man vänster mot jvgstn.

Bodie skrev:
> Ja, under E4 vid Polisskolan. Sedan ö om
> motorväg och järnväg. Strax efter OKQ8 tar man
> vänster mot jvgstn.

Om man vill ha skog cyklar man stigarna genom ursvik, vill man ha grus cyklar man dessa vägar genom ursvik. Men om man skulle vilja ha asfalt skulle jag cykla så här:

cykelkista.jpg

Trodde att önskemålet var att CYKLA till Kista, inte att åkacykel!

Vidhåller att bästa vägen för cykling till Kista är över Slagsta Mälaröarna Åkeshov Spångavägen Sundbyvägen Rissne Kista. Från färjan på Ekerö är det ca 25km.

Rocano-misano skrev:
> Trodde att önskemålet var att CYKLA till Kista,
> inte att åkacykel!
>
> Vidhåller att bästa vägen för cykling till
> Kista är över Slagsta Mälaröarna Åkeshov
> Spångavägen Sundbyvägen Rissne Kista. Från
> färjan på Ekerö är det ca 25km.

Låter ju klart som den bästa vägen för en annan som bor i Sjöstan.. Jag ska alltså inte CYKLA till Kista utan PENDLA..

kronbladh skrev:
> Om man vill ha skog cyklar man stigarna genom
> ursvik, vill man ha grus cyklar man dessa vägar
> genom ursvik. Men om man skulle vilja ha asfalt
> skulle jag cykla så här:

Just i morgon är asfalt att föredra. Testar nog den där bilden! Tack!

Aha! Prova södra sidan av Årstaviken Liljeholmen Stora-Essingen Alviksplan. Därifrån finns flera alternativ, mer eller mindre trafikerade. Mitt tips är att fortsätta t. Brommaplan Spångavägen Sundbyvägen Rissne Kista.

Väcker en halvgammal tråd.

Är det fortfarande svängen över Ulriksdals golfklubb -> Helenelund som gäller till Kista?

Eller går det att ta sig genom Järvafältet i enlighet med bilden ovan från Stockholms cykelreseplanerare?

Prio på kort och snabb väg, kör CX med slicks.

Också intresserad av att veta. Det byggs ju så det knackar där ute! Det ser annorlunda ut varje gång jag är där...

vill ni köra asfalt är det vägen via PHS, silverdal, helenelund ner till kista som gäller. förutsatt att ni kommer på östra sidan. kommer ni väster ifrån blir det att köra via barkarby, akalla, husby typ.

annars är det grusväg enligt kartan ovan eller via rissne.

mattel skrev:
> annars är det grusväg enligt kartan ovan eller
> via rissne.

Ok, så det finns en grusväg över Järva. Tackar! Är det en fin grusväg eller grov makadam typ?

fastforward skrev:
> mattel skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > annars är det grusväg enligt kartan ovan
> eller
> > via rissne.
>
> Ok, så det finns en grusväg över Järva.
> Tackar! Är det en fin grusväg eller grov makadam
> typ?

Helt ok kvalitet på grusvägen. När jag sprang förbi där i förra veckan var det mest is dock.

Tillbaka
Topp