Bakbroms slutar plötsligt fungera helt - byta?

johan12345

Aktiv medlem
Tjena,
bakbromsen (Shimano Deore MT6120) slutade plötsligt fungera helt under gårdagen. Handtaget är helt löst och ger inget motstånd alls, verkar inte ha någon kontakt med oket öht. Ser ut som på bilden. Går det att rädda eller är det bara att köpa nytt?

Bakbromsen monterades helt ny för knappt två år sen och har fungerat bra sen dess. För några dagar sen tyckte jag att den var lite svampig så gjorde en enkel luftning vid handtaget. Här är jag fundersam om jag gjorde något dumt. Har luftat sonens Magura-bromsar en hel del och där brukar dom rekommendera att man "toppar upp" med oljan när man plockat av koppen så det är fullt hela vägen upp innan man skruvar i skruven. Så det gjorde jag även här.

Sen funkade bromsen bra och jag körde 1-2 ggr utan några problem. Men vid gårdagen var plötsligt handtaget en bit in (alltså inte i yttersta läget) och tog dåligt. Cyklade 4 km och när jag stannade upptäckte jag att bromsbeläggen låg an mot skivan hela tiden så att hjulet inte kunde rulla fritt. Plockade då av hjulet och pressade tillbaka beläggen med en skruvmejsel. Efter det slutade bromsen fungera helt och handtaget blev helt löst.

Det jag grunnar på är om bromsen var lite överfylld med olja efter luftningen. Och sen var det ju extremt varmt igår så det kanske expanderade lite? Och när jag tryckte tillbaka beläggen i oket lyckades jag "spränga" systemet på något sätt. Kan inte se att det läckt olja någonstans men det är ju ofta svårt att se. Rimlig teori?

IMG_2138.jpeg

Om man överfyller är enda effekten att belägg tar i tidigare, det förstör inte bromsen.

Oljan måste läcka ut någonstans. Det borde du fortfarande kunna ser: lite olja kvar eller sand klistrat på oljan. Om de läcker vid ett skruv eller koppling är det enkelt att åtgärda. Om något är sönder inne i handtaget eller oket behöver du ett nytt.

Det finns en gummibälg i handtaget som kan gå sönder om man pressar tillbaka kolvarna som du beskriver.
Det låter som det troligaste måste jag säga. Handtaget känns otroligt märkligt, som om något gått sönder där.

Jag antar att jag bara kan byta handtaget då? Attans. Hade börjat hoppas på att jag skulle få chansen att byta hela bromsen till en XT 8120 så jag äntligen skulle kunna justera free stroke... (har varit rätt irriterad på att bakbromsen tar så sent).

Ok Tack! En sista fråga då. Om jag nu bara byter handtaget: bör jag då även korta slangen nån cm och sätta på ny bult och oliv? (Jag antar det?) Och självklart lufta sen. Samma bult och oliv för 6120 som för 8120?

Ok. Sorry om jag är lite tjatig med det här men inser att problemen ju faktiskt började INNAN jag hade pressat tillbaka bromsbeläggen i oket. Handtaget var plötsligt delvis intryckte mot styret och tog liksom direkt (fanns inget spelrum innan bite point som det brukar). Dessutom dålig bromsverkan och sen låg ju beläggen mot skivan så hjulet inte kunde snurra fritt. Allt detta var alltså innan jag pressade tillbaka kolvarna.

Så det talar ju för att det ev kan vara något problem även någon annanstans? Grunnar på om jag bara ska byta hela bakbromsen (handtag, slang och ok) för att bespara mig några gråa hår innan jag hittat vad som är det egentliga felet... Slogs med sonens Magura MT-5 i våras i några veckor innan jag gav upp och bara bytte hela paketet. Sjukt frustrerande och tog enormt mycket tid.

Tycker att symptomen tyder på läcka, men det borde ju synas någonstans. Vad gäller att "toppa upp" så är det nog inte problemet - däremot är det bra att använda ett bleed block (det kanske du gör?) för att inte sedan ha för mycket olja i systemet när man så småningom ska byta belägg.

Tycker att symptomen tyder på läcka, men det borde ju synas någonstans. Vad gäller att "toppa upp" så är det nog inte problemet - däremot är det bra att använda ett bleed block (det kanske du gör?) för att inte sedan ha för mycket olja i systemet när man så småningom ska byta belägg.
Ska undersöka cykeln lite noggrannare sen idag och se om jag kan hitta spår av någon läcka någonstans. Men vid en snabb okulär besiktning imorse kunde jag inte se något.

Ang bleed block har jag faktiskt inte använt det när jag bara gjort en snabbluftning vid handtaget men det kanske man borde. Better safe than sorry typ.

Om man överfyller är enda effekten att belägg tar i tidigare, det förstör inte bromsen.

Oljan måste läcka ut någonstans. Det borde du fortfarande kunna ser: lite olja kvar eller sand klistrat på oljan. Om de läcker vid ett skruv eller koppling är det enkelt att åtgärda. Om något är sönder inne i handtaget eller oket behöver du ett nytt.
Överfyller man och sen pressar tilbaka kolvarna så spräcker man membranet i huvudcylindern på handtaget

Överfyller man och sen pressar tilbaka kolvarna så spräcker man membranet i huvudcylindern på handtaget

Tänkte inte på situationen där man först påfyller och sen trycker tillbaka kolven, men det verkar vara vad TS har gjort.

Men det fanns redan ett problem innan som tyder på läckage.

Är det samma blåsa eller spak på SLX som på 6120? Jag har ett SLX-handtag där spaken är lite krokig efter att jag körde in i ett träd, men i övrigt fungerar den som den ska. Kanske går att pussla ihop ett fungerande handtag av dem.

Tänkte inte på situationen där man först påfyller och sen trycker tillbaka kolven, men det verkar vara vad TS har gjort.

Men det fanns redan ett problem innan som tyder på läckage.

Men det här beskriver väl exakt det?

TS luftar från handtaget och toppar upp systemet med kolvarna ute. Dvs överfyller systemet.
Sen under turen så lossar han hjulet och pressar tillbaka kolvarna med stängt system.
Direkt efter det slutar handtaget att funka.

att man "toppar upp" med oljan när man plockat av koppen så det är fullt hela vägen upp innan man skruvar i skruven. Så det gjorde jag även här.

Sen funkade bromsen bra och jag körde 1-2 ggr utan några problem. Men vid gårdagen var plötsligt handtaget en bit in (alltså inte i yttersta läget) och tog dåligt. Cyklade 4 km och när jag stannade upptäckte jag att bromsbeläggen låg an mot skivan hela tiden så att hjulet inte kunde rulla fritt. Plockade då av hjulet och pressade tillbaka beläggen med en skruvmejsel. Efter det slutade bromsen fungera helt och handtaget blev helt löst.

Men det här beskriver väl exakt det?

TS luftar från handtaget och toppar upp systemet med kolvarna ute. Dvs överfyller systemet.
Sen under turen så lossar han hjulet och pressar tillbaka kolvarna med stängt system.
Direkt efter det slutar handtaget att funka.

Ja, jag håller med.

Min sista meningen var dock, som TS också uppmärksammade senare, att det redan fanns problem innan. Så det fanns/finns troligtvis en läckage någonstans innan luftningen gjordes. Sen kan membranet har gått sönder också.

Hej igen,
monterade av bakbromsen helt (har utvändig kabeldragning så det gick snabbt) och tog med den till min lbs. Vi hade en lång diskussion och även han var inne på att det sannolikt var något fel med själva handtaget. Dock tyckte han inte det var någon större idé att försöka laga utan bättre (och enklare) att bara byta ut. Sen var det ju dessutom så att mina problem började innan handtaget blev helt sönder och exakt vad det berodde på kunde varken han eller någon annan svara på. Ingen av oss blev klok på varför detta hade hänt från början och vad det isf berodde på. Så viss risk för att det fanns något problem även i resten av systemet.

Det slutade med att jag satte min mentala hälsa och arbetstid före ekonomi och inköpte en helt ny bakbroms (som dom hade på rea). Blev en XT MT8120 4-kolv för 1499 spänn. Ska bara montera den men det får bli lördagens projekt. Brukar gå rätt smidigt.

Tillbaka
Topp