Bakhjul drev sitter fast

Bakhjul drev sitter fast
Hej och ber i förväg om ursäkt för mitt dåliga ordförråd och och okunskap vad delarna heter hehe. Har börjat ett lära mig mecka projekt med farsans gamla racer och stötte nyss på det första ordentliga vad jag tror är nybörjarmisstaget. Har googlat och kollat runt men inte hittat någon med samma problem.

Axeln på hjulet tyckte jag glappade lite så jag började skruva och var lite för frikostig med skruvande så råkade skruva åt det så mycket att det fastnade. Det var rätt sent okej och jag tänkte väl att det går väl bara skruva tillbaka. Men nu sitter det typ fast. Jag kan skruva på det så det roterar med skiftnyckel men den cylinderformade grejen som måste skruvas tillbaka roterar ju med axeln. Aja hoppas det är tillräckligt bra förklarat, jag bifogar bilder för att förklara mitt missöde.

Går det att lösa tror ni eller får jag köpa nytt bakhjul?

Evigt tacksam för hjälp och tips.

Bilagor

• IMG_2549.jpg
    IMG_2549.jpg
    528.1 KB · Besök: 436
  • IMG_2551.jpg
    IMG_2551.jpg
    545.1 KB · Besök: 325
Bakhjul drev sitter fast
man kan prova att låsa axeln en bit ut med två muttrar, sedan kan du nog få kraft att få isär navet från endera sidan.

Bakhjul drev sitter fast
Går det inte att lossa konan på andra sidan och sen putta igenom axeln så du kommer åt?
Jag lyckas inte hålla emot med något, har lite dåligt med verktyg för tillfället. Eftersom jag är rätt ny på det här. Så problemet för mig är att det bara snurrar runt när jag försöker lossa på andra sida också.

Tillbaka
Topp