Bakhjul släpper på damcykel

magste

Aktiv medlem
Halå,
Har ett lite störande problem på en Sjösala med Nexus 3.
Bakhjulet lossnar lite grand efter ett tag och ställer sig snett mot ”chain staysen” vilket medför väldigt dålig rull😀.
Har dragit åt ganska så hårt vid montering och det verkar nästan som att hela axeln glider i spåren i ramen. Det medför även att kedjan vill på att hoppa.
Det är tonårsdottern som härjar på med cykeln (jo, de kan härja på ganska bra!) så det vore najs att slippa höra svordomar om icke fungerande cyklar…
Är det ett vanligt problem på just Sjösalorna?
Finns det några brickor med extra djupa räfflor som biter fast bättre i ramen?
Något annan svart magi som man kan utöva?

Bilagor

• IMG_4956.webp
    IMG_4956.webp
    453.6 KB · Besök: 337
Ser ut som en plast bricka har hamnat på fel ställe är nog en tätning mot klick boxen. Kupol Mutter under mot ram bör vara en metall räfflad bricka där räfflad är mot ram klykan då glider den inte.
Om ramen klykan är mental är de aluminium är det värre få grepp.
De går få tag i kupol muttrar och räfflade brickor till navet Shimano Nexus om de inte finns där på annat ställe är nog fel montering.

Senast ändrad:
inte bara sjösala många billigare alu ramar har samma problem drivsidans mutter "smetar ut" aludropsen o glider man kan dra så f*n avlöser en o lika fullt glider de vissa ggr har de hjälp o bara byta till ny mutter andra ggr har man fått lägga till en normal räfflad hjulbricka imellan mutter o ram på drivsidan o nåra ggr har jag fått gå hardcore o köra en riktig taggbricka för få eländet o sluta glida

inte bara sjösala många billigare alu ramar har samma problem drivsidans mutter "smetar ut" aludropsen o glider man kan dra så f*n avlöser en o lika fullt glider de vissa ggr har de hjälp o bara byta till ny mutter andra ggr har man fått lägga till en normal räfflad hjulbricka imellan mutter o ram på drivsidan o nåra ggr har jag fått gå hardcore o köra en riktig taggbricka för få eländet o sluta glida
Har du nåt tips på bra taggbrickor? Tycker Biltemas är lite veka

Jag hade liknande problem med min enkla Skeppshult med Nexus-3-nav. Lösningen var att sluta spänna kedjan så hårt, dvs att sluta dra hjulet så långt bak som möjligt. Med lite slack på kedjan (okänt för en person som enbart använt utanpåliggande växlar sedan muren stod) så försvann förskjutningen av bakhjulet som annars uppstod över tiden.

Så…för framtida sökningar…
I höstas fälgade jag om hjulet och servade navet. Då verkar jag ha bytt plats på 21 och 22 på sprängskissen.
Åsså kanske man skulle ha Read The F*n Manual vid ihopsättningen. Man skulle ju tex stoppa in hela innanmätet i ett stycke och dra drivsidans lagerkon i botten och öppna 120 grader. Tänka sig…när man gör rätt blir det bra.
Åsså hade gula taggbrickan hamnat med flärpen ”framåt”. Med flärpen ”bakåt” kan inte vänster sida av navet åka bakåt.
Återstår att se hur det håller nu då…

Bilagor

• IMG_5085.webp
    IMG_5085.webp
    37 KB · Besök: 50
Tillbaka
Topp