Bakväxel shadow+

• Trådstartare Trådstartare F2
  • Start datum Start datum

F2

Medlem
Bakväxel shadow+
Hej,

Jag är sugen på att byta ut bakväxeln på min ht-26". Den går idag som 1x10 med en blandning av deore/slx komponenter. Jag har problem med att kedjan hoppar av ibland och hoppas väl på att en shadow+ ska hålla den bättre på plats.
Har kollat på slx, nya deore och Zee. Någon som kan rekommendera någon av dessa? Zee verkar vara väldigt kompakt och därmed mindre skadebenägen? Kassetten är 11-36. /fredrik

Bakväxel shadow+
Zee funkar med 36. Har du någon styrare fram? Annars lär du fortsätta tappa kedjan oavsett bakväxel.

*edit stavfel

Senast ändrad:
Bakväxel shadow+
Jag har en bashring på "utsidan" och en modifierad "chainkeeper" från superstar comp. Det räcker oftast men inte alltid. Försökte köra med dubbla bashring först men fick inte till det utan att kedjan gick emot.

Bakväxel shadow+
Helst skulle jag vilja köra dubbla bash utan någon styrare, måste nog byta till en annan klinga då som funkar med någon sorts distanser. Den som sitter nu är en vanlig 32t från deore 3-delat.

Bakväxel shadow+
F2 skrev:
-------------------------------------------------------
> Helst skulle jag vilja köra dubbla bash utan
> någon styrare, måste nog byta till en annan
> klinga då som funkar med någon sorts distanser.
> Den som sitter nu är en vanlig 32t från deore
> 3-delat.

distans på inre bashringen ?

Bakväxel shadow+
menade att en distans innanför inre bashen kan flytta den inåt , att det kan gå om det får plats?
Du har redan 2 bashar som du vill använda men den inre sitter för långt utåt och skrapar i kedjan om jag förstod rätt.

Bakväxel shadow+
Ja precis så. Men frågan är då om jag ska göra ett nytt försök att få dit dubbla bash eller satsa på bakväxel med shadow+, eller både och?

Bakväxel shadow+
Jag kapar tråden lite. Om man kör med växeln i läge ON, innebär det någon nackdel i fråga om prestanda. Vad finns det för skäl att köra med växeln i OFF-läge?

Bakväxel shadow+
svalgis skrev:
> OFF använder du bara när du tar bort hjulet. Det
> finns ingen anledning att cykla med bromsen
> avstängd.

Det blir ju trögare att växla i on-läget. Med heldragna vajerhöljen + icke top of the line växelreglage är min ruskigt tungväxlad i on-läget.

Bakväxel shadow+
InlineOla skrev:
> svalgis skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > OFF använder du bara när du tar bort hjulet.
> Det
> > finns ingen anledning att cykla med bromsen
> > avstängd.
>
> Det blir ju trögare att växla i on-läget. Med
> heldragna vajerhöljen + icke top of the line
> växelreglage är min ruskigt tungväxlad i
> on-läget.

det är det som är meningen så att du nästa år ska känna dig tvungen att köpa elväxlar, därför du ska vänja dig vid on/off switchar på cykeln.
Sen när det är accepterat med elväxlar är halva inne till elassistans på hjulen, och när det är accepterat är det bara nåt batteridrivet till röven som fattas.

Bakväxel shadow+
kör zee med x0 trigger och 9-delat(11-34)! lätt den bästa 500-ingen jag lagt på cykeln. inte alls tung växlat(har den alltid i on-läget), slår ingenting, knäpptyst!

har även på downhill cykeln x9 9-delat med dura-ace kasett(11-25).

fantastisk bakväxel, rekommenderas!

Senast ändrad:
Bakväxel shadow+
Den klingan från works såg fin ut. Kanske kan bli en sån framöver. Lutar nog åt att jag beställer en zee för tillfället.

Bakväxel shadow+
InlineOla skrev:
> svalgis skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > OFF använder du bara när du tar bort hjulet.
> Det
> > finns ingen anledning att cykla med bromsen
> > avstängd.
>
> Det blir ju trögare att växla i on-läget. Med
> heldragna vajerhöljen + icke top of the line
> växelreglage är min ruskigt tungväxlad i
> on-läget.

Okej, det har jag inte märkt av med mina heldragna höljen och SLX-reglage.

Man kanske ska testa en växel med broms först för att se om man kommer orka växla den då, annars kan man ju spara in lite pengar på att köpa utan istället.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp