Bakväxel växlar "hårt"

Caan

Aktiv medlem
Bakväxel växlar "hårt"
Frun har problem med bakväxeln på sin Scott Scale Contessa 2017. När man växlar till mindre drev bak så hugger liksom växlarna i, det blir ett rejält "hack" i trampningen. Jag har försökt justera men det blir samma fenomen även att växeln ser rätt justerad ut. Det är XT bakväxel (utan Shadow+), Deore kedja och CS-HG50-10 / 11-36T kasett. Nån som har nån idé vad som kan vara fel?

Bakväxel växlar "hårt"
Har det kommit nyligen eller har det alltid varit så? Fungerar växlingen bra annars? Hoppar kedjan av kasetten nånting om man t.ex. står och trampar hårt? Är det på alla växlar?

Bakväxel växlar "hårt"
Skruva in b-skruven för hockeyhjulet ligger för nära cassetten (tror jag fast du säger att du justerat rätt och det gör jag inte för att jag inte tror på dig när du säger det utan för att det är så lätt att missa).

Bakväxel växlar "hårt"
Jag har bara justerat så att kedjan ligger rätt i sidled så det kan säkert vara b-skruven! Det känns som felet dök upp förra hösten och kedjan verkar inte hoppa av. Jag kollar skruven ikväll!

Bakväxel växlar "hårt"
Jag testat b-skruven men jag tycker inte det blir någon större skillnad. Jag har laddat upp en video hur det ser ut. Vad tror ni, det kanske är normalt?

Bakväxel växlar "hårt"
Är inte kedjan skadad, eller bara sliten? Det ser lite ut som att länkarna inte riktigt går ner i kuggarna på kasetten, eller att de fastnat i en liten vinkel, vilket kan hända om man smällt till kedjan mot någon hård del av skogen.

Bakväxel växlar "hårt"
Caan sa:
Jag testat b-skruven men jag tycker inte det blir någon större skillnad. Jag har laddat upp en video hur det ser ut. Vad tror ni, det kanske är normalt?

Blir det likadan om du växlar upp och ner samtidigt som du vevar i en konstant hastighet? Om det inte är några problem så kan det vara så att preload-inställningen på cage-fjädern är på det högre från fabrik. Det går att justera själv om man skruvar av cagen och stoppar ändan på fjädern i ett annat hål. Ju starkare spänning desto mindre chans att kedjan hoppar, men då går växlingen sådär som du visar.

Under avsnitt 3.7 i den här artikeln kan du se hur det ser ut: https://www.parktool.com/blog/repair-help/rear-derailleur-overhaul

Bakväxel växlar "hårt"
Jag hade kedjan på största (3x10) fram så den ser nog kort ut men man kör ju normalt inte så. Den är bytt förra sommaren och inte körd jättemycket så den borde inte vara sliten. Jag ska kolla så att inga länkar "låst" sig. Det med fjädern ska jag kolla hur den sitter!

Tillbaka
Topp