Bakväxelreglage vänster sida

Oscare

Medlem
Har råkat ut för en skada vid fall där jag dragit av en sena i högertumme. Pga läkning och att jag är allmänt klen och vek i högern just nu skulle jag vilja byta växelreglaget till vänster sida och växla med vänsterhanden istället. Ngn som sett ngt sådant? Kör med SRAM Eagle och gillar inte vridreglage så en lösning med trigger hellst, men vad som helst som gör att jag slipper att cykla racer i garaget mottages med stor tacksamhet.

SRAM Eagle AXS har ju programmerbara knappar via app. Det måste ju vara ultimata lösningen i det här fallet. Om än något dyr sådan.

Uppdatering för andra som råkar ut för liknande skador. Gjorde som RockyM sade och satte växelreglaget upp och ner på vänster sida. Kör svettoxc så det fans inget reglage för sänkpinne som den krockade med. Funkar men är inte optimalt. Har fortfarande värk i tummen så reglaget sitter fortfarande kvar på vänster sida. Nackdelar är att det inte är lika smidig funktionsmässigt vid växling som i orginalposition samt att det sitter illa till för att skadas vid en vurpa.

har även jag prövat konceptet med mtb-högerväxel placerad vänster sida. shimano deore 10vxl funkade då utan särskilda bekymmer. körde så några månader när jag fick en ömmande nervknuta på höger tumme. bytte efterhand tillbaka, och polstrade sedan spaken för att problemet inte skulle återkomma.

dock är det vissa mera glappa växelhandtag som inte funkar bra på vänster sida, eftersom klicket som skall hålla växelvajern i läge inte klickar fast korrekt när spaken med sitt glapp vid manövrering då kommer att förskjutas en aning åt fel håll, liksom lyftas. gäller t ex sram av torpedotyp med svart plastfascia. den riktigt gamla med röd plåt funkar bra även på vänster sida.

Tillbaka
Topp