Balkongträning - hilfe!

Mycketvillhamer

Aktiv medlem
Balkongträning - hilfe!
Jag är varannanvecka-pappa och behöver kunna träna något när lillen har gått och lagt sig trots att jag inte kan sticka ut. Jag inbillar mig att jag behöver skaffa något redskap som kan ge lite fin träning på balkongen. Vad bör jag satsa på? Vilka redskap ger bäst effekt och finns det några redskap man inte spyr på av tristess efter en halvtimme. Har lurat lite på en roller till racern som ändå står på balkongen, funkar en tacx antares bra? Kanske en roddmaskin? Hur mycket måste man lägga på en sån för att det inte ska vara ren skit man köper? Fler förslag? Sysslar mest med löpning, simning och cykling. Vågsurfar när jag kommer åt med. Vill ha kondis och bli starkare. Hit me...please.

*edit stavning*

Senast redigerad av en moderator:
Balkongträning - hilfe!
Vill du bli bättre cyklist är väl en roller eller en trainer klockren? För ca tusenlappen får du en som funkar fint. En tacx eller elite för ca 1500 är ännu bättre. Eller skaffa en barnstol/kärra och ge dig ut och cykla med lillen. En timme ger bra träning och så får ni avlsuta med varsin latte på något fint cafe.

Balkongträning - hilfe!
En roller verkar mycket skojigare än en vanlig trainer, några tips på varifrån man ska införskaffa en sådan? Kollat lite på en sån där tacx antares. Billigaste jag har hittat är från bike-discount, men jag har inte letat jättenoga och euron är ju inte direkt billig nu.

Balkongträning - hilfe!
castrello skrev:
-------------------------------------------------------
> Vill du bli bättre cyklist är väl en roller
> eller en trainer klockren? För ca tusenlappen
> får du en som funkar fint. En tacx eller elite
> för ca 1500 är ännu bättre. Eller skaffa en
> barnstol/kärra och ge dig ut och cykla med
> lillen. En timme ger bra träning och så får ni
> avlsuta med varsin latte på något fint cafe.

Cyklar man i träningstempo med barnsits bakom kan det lätt bli väldigt kallt för den lille där bak, även i april-maj-juni. Mycket fartvind och ingen egen rörelse liksom. Fast om man häller ner en latte innanför overallen typ en gång i timmen så kanske?

Balkongträning - hilfe!
Men i en kärra blir han ju inte kall... har min efter hybriden ej efter racern.
Min funkar dessutom som joggingvagn oxå! - (det är en Croozer) inte billigast men
så här långt funkar den j-kligt bra... Har haft den i snart tre månader och lilleman
stortrivs i den.

Chrille

Balkongträning - hilfe!
Balkongträning, jo jag brukar testa detta sätt..

onthebalcony.JPG ht=566

Balkongträning - hilfe!
Rullar ÄR mycket roligare än trainer. Jag har en enkel fällbar tacs, tycker inte man behöver extra motstånd. Jag kommer upp över 500W på höga växlar vilket räcker mer än väl för mig.
Att det är så smidigt och dessutom sliter betydligt mindre däck än min trainer är också plus.

På rullar får man den goa cykelkänslan och träning, medan trainer känns stendött och luktar bränt gummi, enbart fyspass.

Balkongträning - hilfe!
Måste säga att jag har blivit jäkligt sugen på en concept2 roddmaskin, men sören (så går det till när man är PK, Pedalisten) vad de är dyra. Men å andra sidan kommer det kännas skitbilligt om jag köper en tacx antares roller :)

Begagnatmarknaden för concept 2 verkar vara rätt minimal, de sugs nog upp innan de ens hinner närma sig en säljesannons, borgar ju för gott andrahandsvärde...

Balkongträning - hilfe!
jag har en concept2 roddmaskin om du är intresserad. PMa isåfall.
har inte funderat på pris. den bor i Göteborg.

dock har jag ett tips på hur du kan göra för att träna när han sover. Skaffa en trådlös telefon med uppringningsfunktion, så att den ringer upp förvalt nummer vid babyalarm. koppla den till mobilen. Sen kan du träna vad fan du vill, bara snabba sig hem om det ringer i mobilen och det står "Hem"...

Jag körde detta när min första son låg och sov. Jag lade mobilen i en vattentät liten ficka och stack sen ut och kite-surfade.....

Blev mamman glad??

Balkongträning - hilfe!
Är du med varannanvecka-pappa nuförtiden? Det du gjorde hade jag aldrig vågat göra och då inte för barnets skull... och jag är ändå rätt surfberoende själv...

Tri_peter skrev:
> jag har en concept2 roddmaskin om du är
> intresserad. PMa isåfall.
> har inte funderat på pris. den bor i Göteborg.
>
> dock har jag ett tips på hur du kan göra för
> att träna när han sover. Skaffa en trådlös
> telefon med uppringningsfunktion, så att den
> ringer upp förvalt nummer vid babyalarm. koppla
> den till mobilen. Sen kan du träna vad fan du
> vill, bara snabba sig hem om det ringer i mobilen
> och det står "Hem"...
>
>
> Jag körde detta när min första son låg och
> sov. Jag lade mobilen i en vattentät liten ficka
> och stack sen ut och kite-surfade.....
>
> Blev mamman glad??

Balkongträning - hilfe!
Blir det någon skillnad på passets kvalitet om man jämför roller och trainer, mao, är träningen lika effektiv på båda? Tycker fortfarande att rodd verkar bäst men så var det det där med priset...

Balkongträning - hilfe!
Mycketvillhamer skrev:
> Blir det någon skillnad på passets kvalitet om
> man jämför roller och trainer, mao, är
> träningen lika effektiv på båda? Tycker
> fortfarande att rodd verkar bäst men så var det
> det där med priset...

det går inte att svara på när vi inte vet vad du ska träna. många pass som 10/20 och andra korta intervaller blir problematiskt på rullar. 500 w räcker inte långt om du väger över 60 kg och vill slippa vurpa på balkongen.

vill du bara fördriva tid är rullar nog trevligare, men en trainer smäller högre om du vill köra lite mer givande "fyspass".

Balkongträning - hilfe!
Jag kör på en Tacx Antares och det funkar jättebra. Tunga intervaller är visserligen lättare att åstadkomma med en trainer men med högsta växel och maxkadens blir jag ändå rätt snabbt trött på rullarna. På en balkong skulle jag dock inte köra den, jag har kört av ett par gånger och jag bedömer att man sitter tillräckligt högt upp för att trilla över ett balkongräcke av standardhöjd.

Tillbaka
Topp