Ballen har fått nog.

jakobsson

Medlem
Ballen har fått nog.
balle, ont, domningar, aj. Tips på sadlar?!
Har mätt upp cc "sittbensknölarna" till 11,5 cm. Mantel vill addera 20-25 mm till det måttet. Är då uppe i 135-140 mm.
Anser mig ganska rörlig, och sitter hyfsat still på sadeln. Gillar att hänga nere i bocken. Men inte när det zwiftas..

Så sjukt trött på att behöva stå efter 20 min för att grenen ska vakna igen. Sedan går det fort tillbaka igen till att göra ont, å då är det kört!. Får vinballe varje gång jag står och avlastar bryggan. Urgröpt sadel kanske hade varit käckt. Ni som vet, kan ni dela med er av erfarenhet, tips, råd, vinballar (nej nej) inte ballar?

Bilagor

• maxresdefault.jpg
    maxresdefault.jpg
    24.5 KB · Besök: 77
Ballen har fått nog.
Kort sadel löste mina kulpåsebekymmer. En Specialized Power. Men sadlar är vansinnigt individuellt. Försök få tag på låneex innan du köper.

Ballen har fått nog.
Som alltid, du måste prova dig fram och enklast är att gå till tex CykelCity eller liknande affär där de mäter upp sittbenen och har lånesadlar.

Ballen har fått nog.
Gäller det här bara på trainern eller när du är ute också?

Jag har en Selle Italia Superflow-sadel - utomhus har jag aldrig haft problem med domningar. Inomhuscykling är så otroligt statiskt, så där domnar jag bort om jag inte aktivt flyttar runt vikten och/eller ser till att stå upp med jämna mellanrum.

Ballen har fått nog.
Många med stillasittande kontorsjobb (inklusive mig själv) har dålig hållning på cykeln. Spänn magmusklerna, räta ur svanken (krumma nedre delen av ryggen) och känn att du pressar ner sittbenen i sadeln.

Ballen har fått nog.
Lingon sa:
Många med stillasittande kontorsjobb (inklusive mig själv) har dålig hållning på cykeln. Spänn magmusklerna, räta ur svanken (krumma nedre delen av ryggen) och känn att du pressar ner sittbenen i sadeln.

+1

Just det med att krumma och ha kontroll på sittben i sadeln hjälper mig.

Ballen har fått nog.
Bra tips!
Får rycka tag i ngn säljare och fråga om "lånesadlar" sätta mig på trainern och göra några tester.
Ballen betyder mer för mig än vad cyklingen gör, kanske låter märkligt?? Prioriteringsordning, låter också lite märkligt.
Kul att det finns så mycket att välja på när det kommer till sadlar!! Tid är det enda jag har, och pengar då!

Hoppas på fler inlägg. På återläsande

Ballen har fått nog.
SMPs sadlar har nog flest "troende" när det gäller detta dilemmat. Jag slutade cykla innan jag hittade smp sadlarna. Mest pga smärtor. Nu kan jag nästan sitta på en "vanlig" sadel igen efter flera år på en smp.

Ballen har fått nog.
Bara en tanke, men du har inte kollat så du har fel vinkel på sadeln?
Dvs att du höjer bakdelen något så du får mer tryck på sittbenen?

Ballen har fått nog.
Ytterligare ett starkt skäl att avstå från inomhuscykling! I verkligheten sitter man inte lika statiskt.
Men byta sadel låter annars vettigt, affär med testsadlae som redan nämnts är ju smart.

Ballen har fått nog.
Jag har haft grava problem med smärtor i balltrakten (dock ej domningar), men nu till sist hittat en sadel som funkar; Ergon SMC4-L. Dock cyklar jag inte LVG, så det går nog inte att översätta rakt av. Det jag tror har hjälp är:

#1 Ytan där sittbenen placeras bör vara tämligen platt. Spelar ingen roll om sadeln har hål eller urgröpning om kanterna till dessa står upp högre än ytan där sittbenen vilar (därmed går 9 av 10 sadlar bort).
#2: Sadelns stomme ska vara såpass hård att den inte saggar på mitten av din vikt.
#4: Stoppningen får inte vara för mjuk, för du sjunker sittbenen ner och det börjar trycka på fel ställen.
#5: För min del måste sadeln vara avsevärt bredare än vad jag rekommenderats vid uppmätning av sittbenen, men det beror nog på att jag sitter ganska upprätt.
#6: Jag får betydligt större problem med "blöja" än utan. Det ger samma effekt som för mjuk stoppning; att sittbenen sjunker igenom medan mjukdelarna får ökat tryck.

Har blivit rekommenderad massa ergonomiskt tjusiga sadlar som jag köpt bara för att inse att de inte funkar i praktiken för att de har alltför sluttande "vingar" (och därmed hög mitt, även med hål). Man får tänka på att den effektiva bredden dessutom blir mindre ju mer rundade kanterna är.

Ballen har fått nog.
Jag har en rätt så platt sadel, Fizik Arione. Jag har samma modell (i olika prisklasser) på alla 3 "fin"cyklar.

Men som sagt innan, smaken är som baken. Jag har testat hyllade sadlar också, som alla klämde mot prostatan typ. Var öm i flera dagar efter avslutad tur. Tills jag testade Arione, den uppskattades av nedre regionen!

Ballen har fått nog.
Jag la själv ner ett stort arbete för att hitta rätt sadel.
Körde 6 olika sadlar under 2014 och har sedan dess bara kört Fizik Antares. Har passat mig som handen i handsken, lätt och ser dessutom bra ut.
Först nu har jag helt plötsligt börjat känna domningar.
Det löste sig med Fiziks nya line Antares R1 Open (med avlastningshål). Problem borta.
Det finns även en mer tilltagen variant som heter Fizik Antares Versus Evo men jag vågade inte göra för stor utsvävning och valde open.
Fizik har för övrigt en app som man kan ladda ner och testa på sig själv.
Lycka till!

Ballen har fått nog.
Att plocka bort sadeln.. hmm spontan reaktion: fan vad jobbigt, taskig aerodynamik och onödigt belastande att stå upp i drygt 8h på VR.
Att jaga med kungen och leva med flickor som vederbörande i texten säger sig ha gjort och gör, är ju trevligt.
Det finns mycket som stjäls här i världen, dock inget skäligt skäl för själen att välja bort sadeln. -"Snus är snus och strunt är strunt".

Är inget offer för för väntan på led, samt står jag fortfarande kvar i frågekön, byter inte kö, ännu (kö'ns-byte)t

Ballen har fått nog.
freddiesan sa:
Sällan bara sadelns fel, ofta relaterat till din sittposition. För långt till styret? För hög sadel? Sånt kan orsaka problem.
+1. Dessutom som nämnts eventuellt relaterat till statisk inomhuscykling. Träna ute plus bålträning förutom eventuellt sadelbyte och bikefit.
#hatatrainer

Ballen har fått nog.
Lingon sa:
Detta!

Mina problem med ömmande bakdel +annat har upphört på senare år som en följd av träning som gett både starkare vitala muskler och bättre teknik.
Eftersom jag tränar hastighetsskridsko på vintrarna, så har jag fått dels märkbart starkare ryggmuskler, dels bättre balans i fötterna med starkare muskler även där, särskilt de för tålyft. Jag har inte bara fått lättare att stå och trampa som konsekvens av ökad muskelstyrka, utan kan också lyfta kroppen mer med fötterna när jag sitter och trampar och däreigenom avlasta akterpartiet.

Ballen har fått nog.
Cyklot B sa:
Lingon sa:
Detta!

Mina problem med ömmande bakdel +annat har upphört på senare år som en följd av träning som gett både starkare vitala muskler och bättre teknik.
Eftersom jag tränar hastighetsskridsko på vintrarna, så har jag fått dels märkbart starkare ryggmuskler, dels bättre balans i fötterna med starkare muskler även där, särskilt de för tålyft. Jag har inte bara fått lättare att stå och trampa som konsekvens av ökad muskelstyrka, utan kan också lyfta kroppen mer med fötterna när jag sitter och trampar och däreigenom avlasta akterpartiet.

+1

Ballen har fått nog.
Det har säkert sagts tidigare i tråden, men en bred och platt sadel där det är lätt att känna att man "hittar" sittbenen. Även att ha sadeln långt fram tycker jag är tänkvärt, då är det lättare att pricka rätt med sittbenen. Spec Toupé och WTB Devo funkar bra för mig.

Ballen har fått nog.
Tog mig flera år och många sadelbyten innan jag hittade rätt. När jag väl gjorde det så köpte jag typ 10 sadlar i olika färger inför framtiden. Kan tillägga att den sadeln i dag endast finns i svart men jag har nya svarta-röda-vita på hyllan.

Ballen har fått nog.
Finns det någon sadel som endast har delen för sittbenen men utan "näbben" fram på sadeln? Näbben, för min anatomi iaf verkar ha enda syfte att massera mina bollar från sida till sida över näbben vilket inte är så behagligt som man hoppats på

Ballen har fått nog.
JesperA sa:
Finns det någon sadel som endast har delen för sittbenen men utan "näbben" fram på sadeln? Näbben, för min anatomi iaf verkar ha enda syfte att massera mina bollar från sida till sida över näbben vilket inte är så behagligt som man hoppats på
Spez Power som jag tipsa om längre upp. Andra märken har liknande historier.

Ballen har fått nog.
Henrik_E sa:
Spez Power som jag tipsa om längre upp. Andra märken har liknande historier.
Tack men cyklar utan spandex eller bib oftast & känns som mina juveler lätt kan glida ner i den skåran i mitten på sadeln, positiva är väl om jag vurpar så får jag gratis kastrering.

Ballen har fått nog.
JesperA sa:
Tri/TT-sadlar har ofta den egenskapen.

Ballen har fått nog.
JesperA sa:

Typ så?

Bilagor

• 545906d1359601749-prostate-friiendly-saddles-easyseatezontheaholesaddle.jpg
    545906d1359601749-prostate-friiendly-saddles-easyseatezontheaholesaddle.jpg
    9.4 KB · Besök: 68
Ballen har fått nog.
Bengt-re sa:
JesperA sa:

Typ så?
Finns även varianter någonstans i mellantinget mellan de två:
https://www.mantel.com/se/prologo-t-gale-pas-zadel?r=L2hlcmVuLXphZGVscyZ2aWV3X2FsbD0xI3N0YXJ0MTEx

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp