Banta cykeln!?

Banta cykeln!?
Hur gör man sin cykel lättare (vikt)?
Har ni några bra tips på vad man enkelt kan byta för delar och "tjäna" mycket vikt?
Min crescent rimfaxe ska ha sitt eget Tjockholmen i vinter har jag tänkt.
Tänkte skaffa ett par crossmaxhjul till att börja med.

mvh

Banta cykeln!?
Plocka ner delarna.

* Gaffel
* Ram
* vevar
* osv..

Väg sen delarna och kolla på nätet efter delar som väger mindre.
Börja med de delar som väger mycket. Ren logik säger att mycket vikt = lättare att få ner vikten på.
Skruvar = små => inte lika lätt att få ner vikten på. :-)

Men många bäckar små......

Banta cykeln!?
Hoss:

Lägg av... :-) det är inte så att man är avundsjuk......
men det skulle ibland vara ganska gött att ha fetare gaffel och fetare däck....
2.5" + 170 mm = mysigt

Banta cykeln!?
Nej men,jag är inget carbon freak,även kallat kolfiber..fast jag håller med... ett riser kolfiber styre..
"gaaahhhh" !

Jo lite avundsjuk,får se vad jag kan dra ihop till Åre.. =)

================
Max

Banta cykeln!?
Vikt som spelar störst roll är vikt som rör sig, då främst däck och fälgar.

Gaffeln brukar man också kunna banta ned lite.

Kom dock ihåg den gamla sanningen;

- Låg vikt
- Billig
- Hållbar

Kombinera vilka två du vill...

Banta cykeln!?
Har vart sugen på att demontera hela min cykel och stoppa alla skruvar i en påse och lämna till en mekanisk verkstad för att få svarvade titanskruvar ist...
de borde spara en del vikt ;)
men jag har inte en aning om pris... :(
Men nu har jag börjat kika efter en heldämpad ist...

Banta cykeln!?
ParkaPre, ja du lär väll tjäna runt 100 gram, max alltså. Väldigt mycket, NOT :D speciellt inte för priset som kalaset skulle kosta.

däck o slang brukar man kunna tjäna en hel del på. Kör man me ust finns det oxå en hel del att vinna med att byta däck, även om det inte är lika mycket. Gaffel kan man tjäna en hel del vikt.

det man ska ha klart fört sig är att låg vikt och lågt pris sällan går bra ihop. sen tycker jag man ska tänka på funktion, inte köpa nått bara för att det är lätt.

Banta cykeln!?
Håller med TnT och Baltazar.

Välj lätta hjul, slang och däck först. Sedan är det lite svårt att gissa vad du har för komponenter på din cykel nu. Och tänk lite som i en matbutiken : priset per hekto ;-)

Jag kör med slang i latex (Vittoria:110gr.) och är väldigt nöjd (och nästa år blir det ingen slang men Eclipse Tubeless kit i stället)

3 bra och lätta (ungefär 450gr.) allround däck: Nokian NBX lite 2.0, Schwalbe Racing Ralph 2.0 eller Continental Explorer Supersonic

När det gäller hjul finns det billigare OCH lättare alternativ än Crossmax. Kolla t.ex i Tyskland på ett par hjul handbyggd med DT nav och ekrar ... men du vill kanske köra med UST.

En annan bra forum när det gäller att "banta" cykeln är :
http://forums.mtbr.com/forumdisplay.php?f=49

Senast redigerad av en moderator:
Banta cykeln!?
alain Skrev:
-------------------------------------------------------
> Tyskland på ett par hjul handbyggd med DT nav och
> ekrar ... men du vill kanske köra med UST.

Bara köra (tex) en 819 då...

Banta cykeln!?
Då blir det tyngre än ett par Crossmax. Tyvärr. Det känns som att Mavic vill att vi köper sina Crossmax i stället för att vi bygger UST hjul själva ... 819 är en tyng fälg samt det krävs nipplar som är också tyngre än vanliga nipplar. Räkna med minst +200gr. i jämförelse med t.ex DT 4.1 & DT nipplar i aluminium.

Banta cykeln!?
alain: Jo, visst blir det tyngre än CrossMax SL då, men fortfarande riktigt lätt. Vill man ha det lättaste skall man inte ha UST.

Vidare är 717 lättare än XR4.1 (~20 gram/styck?), men jag har köpt en XR4.1 ändå för att se hur den är (åker på när kniven går igenom min 717).

EDIT: Men skall man vara riktigt petnoga, så blir ekrarna någon millimeter kortare till XR4.1, vilket till en del uppväger den tyngre fälgen. ;-)

Banta cykeln!?
Man skall kanske observera att CrossMax SL är XC hjul, medans XM 819 ger dig ett par Cross Moutain hjul, som borde tåla mer om man skall tro Mavic. Problemet är ju bara att det inte finns några XC817...

Sedan kan man ju köra titanekrar eller Revolution för att minska viktskillnaden. Jag har haft Revolution fram detta året och det har fungerat klanderfritt map hållbarhet, kan iofs bero på att alunipplar dör innan Revolution gör det. Men nu är många av nipplarna i mässing och någon eker har aldrig dött. Trots dålig teknik, hög kroppsvikt, hård körning (för att vara XC) osv.

Banta cykeln!?
@ Jonas

alain: Jo, visst blir det tyngre än CrossMax SL då, men fortfarande riktigt lätt. Vill man ha det lättaste skall man inte ha UST.

Ja, den var min poäng i första svaret. ;-)
Och sedan:
DT XR 4.1 var ett förslag. 717 är lättare & billigare. Jag var bara lite patriotisk där
Jag kör också på DT Revolution. Inget problem så långt.
Jag tycker väldigt mycket om titan MEN titanekrar är absolut ingenting att ha. Om man väger mer än typ 30kg. Det flexar helt enkelt för mycket. Och DT har slutat med det.

"Man skall kanske observera att CrossMax SL är XC hjul, medans XM 819 ger dig ett par Cross Moutain hjul, som borde tåla mer om man skall tro Mavic. Problemet är ju bara att det inte finns några XC817..."

Ja, det var också en poäng: varför gör inte Mavic en fin och lätt UST fälg? Nu för tiden vill de sälja hjul i stället för fälgar eller?

Banta cykeln!?
alain Skrev:
>717 är lättare & billigare.
Samma pris för svarta hos cyclecomponents (440kr), men tyskarna tar 40Euro extra eller så om jag inte missminner mig... skummt.

Banta cykeln!?
Bra att veta. :-)

Nu för tiden glömmer man nästan att kolla hur mycket cykelprylar kostar här i Sverige.

CC har väldigt bra priser på vissa FSA & SRAM produkter t.ex. (men inte alla!)
Och jag har aldrig hittat billigare Pazzaz produkter än hos Cykelcity.
Samt som jag köpte ett par DT hjul (240's/Revolution ekrar & DT XR 4.1) i Tyskland för samma pris som ett DT baknav på CC ...

Och för att komma tillbacka till Even Stevens fråga :

Om kan kolla lite runt om kring ska det inte kosta jätte mycket att få en lätt cykel!

Banta cykeln!?
alain..

köra vanliga däck på ust-crossmax. då slipper man extra fälgbandet. i med stan-sörjan bara. nästa år blir dte så för mig. hoppas det fungerar. för crossamxhjulen är rätt lätta, och snygga, och lätta att tvätta, och aerodynamiska????

Banta cykeln!?
Börja som ErikPe anger och följ sedan theTnT:s riktlinjer för inköpslistan.
Tänkte göra samma trick med min scott men gav upp och började från början, ny hoj enligt följande prio:
1. Funktion
2. Vikt
3. Pris
4. utseende...jag är lite fåfäng
Men så tog det ju två år att få råd med prylarna också, sist in blev tyvärr hjulen som var ekonomiskt tunga.

Banta cykeln!?
Flugviktsfälg är överskattad. Jag tror att en bra 1.9 däck på en bra 19mm fälg är en starkare, lättare, billigare (i längden) och helt enkelt bättre kombination än en bra 2.1 däck på en bra 17mm fälg. I det här fallet är aluminium lättare än gummi.

Banta cykeln!?
Micke S Skrev:
> crossamxhjulen är rätt ...
> aerodynamiska????

Aerodynamiska ekrar i hjul är bara bra om det inte blåser sidvind, blir det sidvind kan turbulensen göra att de blir att gå tyngre. Bäst är då runda och reducerade ekrar. Enda sättet att göra ekrarna mindre till luftbromsar är att ha färre ekrar. Olika mönstringar i ekringen påverkar inte emedan största motståndet är ute vid nipplarna.

Ovanstående om man får tro Barnett.

Banta cykeln!?
Micke S Skrev:
> alain..
>
> köra vanliga däck på ust-crossmax. då slipper man
> extra fälgbandet. i med stan-sörjan bara. nästa år
> blir dte så för mig. hoppas det fungerar. för
> crossamxhjulen är rätt lätta, och snygga, och
> lätta att tvätta, och aerodynamiska????

klart det funkar, känner flera åkare som kört med det utan problem :D

Banta cykeln!?
Håller med dig Micke.

Crossmax SL är fina och lätta. Om jag hade råd :-(

Det finns en Eclipse kit som är gjort för UST fälgar och en fälgband ingår men jag förstår inte riktigt varför det behövs.

När det gäller Stan's eller Eclipse tubeless system: jag har läst en hel del om det på WW och MTBR forum och det finns olika "latexrecept" som verkar betydligt billigare. Jag har hittat en butik i Stockholm som säljer 1 liter flyttande latex för 200sek. och tänker testa olika blandningar under vintern.

En annan sak: kör inte Stan's med Twister Pro Supersonic ... det går inte. Jag har hört att det går bra med Schwalbe RR och Nokian NBX Lite.

Banta cykeln!?
the_TnT Skrev:
>> Aerodynamiska ekrar i hjul är bara bra om det inte
> blåser sidvind, blir det sidvind kan turbulensen
> göra att de blir att gå tyngre. Bäst är då runda
> och reducerade ekrar. Enda sättet att göra ekrarna
> mindre till luftbromsar är att ha färre ekrar.
> Olika mönstringar i ekringen påverkar inte emedan
> största motståndet är ute vid nipplarna.
>
> Ovanstående om man får tro Barnett.

Jag håller med the_TnT (och Barnett) här.
Viktigt att tänka på då också är att eftersom man hela tiden 'vinglar' lite i sidled med framhjulet så har man alltid sidvind fram.

/Håkan

Banta cykeln!?
Träna mer! Allvarligt talat så gör det faktiskt mer nytta och är billigare. Jag har inga problem att köra fort med min 16kg's freeridecykel, om det så är upp eller ner. Visst skulle jag köra ännu fortare med en 9kg's men då skulle jag få köra mest ensam hela tiden... ;-)

/Leo

Banta cykeln!?
OK, delvis då, jag har aldrig sett någon klättra uppför så omöjliga backar, vi hade några kul exempel i tisdags då en som jag trodde omöjlig backe inte var det, sånt inspirerar.

Tror ett kul expriment vore att sätta Leo på en ~9 kilos hoj å se vad som händer (nästa tur kanske vi skulle byta hoj en stund Leo?)

Banta cykeln!?
Willier, varför inte? :-) Fast det tar en stund innan man vänjer sig och kan "köra fullt" på en annan cykel. Annars är jag lite lockad av att köra Bockstensturen på en lätt cykel, men min gamla Marin(12kg) får duga även nästa år vilket blir 7:e Bockstensturen på SAMMA cykel och snabbare för varje år! Det ni! :-9

/Leo

Banta cykeln!?
Vikt mäsigt så är titan det dubbla så kostsamt än alumium bultar, det bir en komprimis på styrka/läthet.

Titanium är 1/3 lättare än stål.
Aluminium är 1/3 av vikten på stålbultar & hälften på Titanium.

Dessa här har hygliga priser i EU alu bultar,www.tastynuts.com

//Saltis

Banta cykeln!?
Leo Skrev:
> Träna mer! Allvarligt talat så gör det faktiskt
> mer nytta och är billigare. Jag har inga problem
> att köra fort med min 16kg's freeridecykel, om det
> så är upp eller ner. Visst skulle jag köra ännu
> fortare med en 9kg's men då skulle jag få köra
> mest ensam hela tiden... ;-)
>

Träna och köp lättare grejer. Det är skitkul att vara vältränad och köra en lätt hoj, jag lovar !
Visst kan man köra fort med en 16 kg's hoj men inte lika länge som en 10 kg's... :o)

Låt inte tråden bli en kamp mellan de som åker heldämade freeridehojar och vi på lättare HT !
Inget är bättre än det andra, men väljer det som passar ens behov bäst !

//Skogling som lättar sin cykel hela tiden...

Tillbaka
Topp