Bara jag som känner obehag i på landsvägen?

khizzle

Medlem
När jag cyklar på 70- och 90-vägar så har jag stor respekt för de hårda bilarna och håller mig långt åt höger även om man har rätt att kräva en smula vingelutrymme. När jag ska ta en vid höger-kurva tar det emot att utnyttja hela körfältet även om jag kollat att det är fritt bakåt.

Mina cykelkamrater som jag kör med då och då verkar inte ha några problem med att ligga och dubbelköra även om bilar stressar på bakifrån. Jag vägrar i princip att ligga ytterst i parkörning. Till saken hör att de gärna snackar mycket medan de cyklar medan jag hellre ligger på led och bara pumpar benen stenhårt. Snacka kan man göra när man vilar.

När man ser på bilderna från happyrides ser det ofta ut som att klungan respektlöst tar den plats den behöver över hela vägbanan.

Litar ni på bilisterna eller känner ni som jag?

//Kimpa

Känner själv inget obehag men kan inte riktigt med att ligga i dubbla led om de är en väg med mycket trafik. När det gäller pratatet ser jag de som en självklarhet som samtidigt säkerställer att man inte ligger på för hög belastning under uppbyggnadsträningen.

-Åke

Noterar att i länder som Spanien, Frankrike och Italien ligger man obekymrat och cyklar i hela körfältet. I alla fall på söndagarna, och det verkar vara ganska accepterat. Kulturfråga?

Stötte på ett gäng cyklister mellan lund och genarp.
Dom cyklade på hela körfältet och bilen framför oss körde nästan av vägen när den skulle köra om och 2 killar slängde sig ut på andra väghalvan. Såg rätt farligt ut och ganska korkat.

EDIT: Valde körfält istället för vägbana.

Senast redigerad av en moderator:
Notera att jag inte anmärke på att cyklister håller sig på ett körfält.
Det beror rätt mycket på hur trafiken ser ut för övrigt. Har man möjlighet att köra om så är man mer tolerant. Men att köra om när en bil redan påbörjat en omkörning är inte lika trevligt.

bruse skrev:
-------------------------------------------------------
> Visst är det korkat att kröa om när man får
> möta.

Jag och bilen kom bakom cyklisterna och skulle köra om. När bilen framför påbörjat omkörning så slängde ett par cyklister sig ut på andra väghalvan som då den omkörande bilen begagnade sig av och fick bromsa in och svänga lite åt sidan.
Var rätt nära att bilen kom utanför vägbanan.

khizzle skrev:

> Litar ni på bilisterna eller känner ni som jag?

Ogillar vägar med snabb tung trafik; upplever det som intensivt obehagligt.

Jag brukar försöka ta lite extra plats faktiskt. Hellre att bilarna gör en "riktig" omkörning än att de sniker utmed mig. Med gott samvete kanske jag skall tillägga.

Jag känner mig osäkrare när jag gör så än när jag ligger i vägrenen och trampar

Jag litar inte det minsta på bilisterna, jag utgår från att de inte ser mig alls. Efter att ha blivit lindrigt påkörd av en mycket hård bil för ett tag sedan så är jag inte lika sugen som tidigare på landsvägscykling tyvärr. Det var nästan så att jag blev förvånad av hur jävla (ursäkta) ont det gjorde, tanken på att träffas av en bil i 80 km/h ger mig rysningar. Sen så är det nog så att man ändå är lite tvungen att ta plats i trafiken som cyklist, annars tycker en del att det är en god idé att köra aningen för nära.

Lotta B skrev:
> Jag litar inte det minsta på bilisterna, jag
> utgår från att de inte ser mig alls. Efter att
> ha blivit lindrigt påkörd av en mycket hård bil
> för ett tag sedan så är jag inte lika sugen som
> tidigare på landsvägscykling tyvärr. Det var
> nästan så att jag blev förvånad av hur jävla
> (ursäkta) ont det gjorde, tanken på att träffas
> av en bil i 80 km/h ger mig rysningar. Sen så är
> det nog så att man ändå är lite tvungen att ta
> plats i trafiken som cyklist, annars tycker en del
> att det är en god idé att köra aningen för
> nära.

Usch, låter obehagligt värre! Jag har bara cyklat landsväg "på riktigt" sedan december och har redan råkat ut för 3 tillbud där jag varit ytterst nära att flyga över bilars motorhuvar så att olyckan en dag händer ser jag som något garanterat. Hoppas det blir lindrigt bara. Inte förrän nu i år har jag känt mig nödgad att verkligen kolla upp min olycksfallsförsäkring för att se vad den omfattar och då har jag ändå kört mtb i typ 10 år.

Klart att det kan vara lite obehagligt ibland, men inte tillnärmelsevis så obehagligt som det kan vara att försöka lotsa ut cykeln genom stan om man får för sig att sticka ut på en runda vid fel tidpunkt.

Visst kan det vara obehagligt ibland. Det finns vägar jag gärna undviker...(55:an mellan strängnäs och enköping....burr...)
Men en tumregel som funkar på de allra flesta bilister är att ju mer plats du som cyklist tar på vägen dessto mer utrymmer kommer bilisterna ge dig.
Ligger du och limmar asfaltskanten kommer bilarna ligga väldigt nära dig vid omkörning. Ett bra trick är att default ligga en bit ut från kanten på vägen och sedan när man hör att bilen börjar passera så viker man in mot vägkanten. På så sätt kan man få dubbla utrymmet. Denna metod funkar bäst för solocykling förstås...

mytomspunnen skrev:

> Men en tumregel som funkar på de allra flesta
> bilister är att ju mer plats du som cyklist tar
> på vägen dessto mer utrymmer kommer bilisterna
> ge dig.

Det ligger mkt i detta. Tar man självsäkert plats så måste de byta fil för att köra om. Det funkar utmärkt på vägar som inte har tung trafik och god sikt. Däremot kan det kännas väldigt farligt om det är massiv snabb trafik. Då tränger de en, och som cyklist har man inget alls att sätta emot.

Per skrev:
> Det funkar utmärkt på vägar som inte har tung
> trafik och god sikt.

Precis.

> Däremot kan det kännas
> väldigt farligt om det är massiv snabb trafik.

Absolut. När jag och oxr cyklade till öland var det någon väg därnere i småland som var helt vidrig. Obefintlig väggren, tung och snabb trafik och spöregn....Där låg man ute i grussträngen (med 23mm:s och packväskor) , med hjärtat i halsgropen och pinnade på för allt vad man hade för att passera sträckan så fort som möjligt.

Khizzle skrev:
>När jag cyklar på 70- och 90-vägar så har jag stor respekt för de hårda bilarna och håller mig långt åt höger även om man har rätt att kräva en smula vingelutrymme. När jag ska ta en vid höger-kurva tar det emot att utnyttja hela körfältet även om jag kollat att det är fritt bakåt.

Jag håller med dig, verkar som andra trafikantgrupper fått körkort och kommit ut i trafiken de sista 10 åren,jag har suttit på vägarna rätt länge,särskilt övergångsställe verkar folk ta för sig, barnvagnen först etc.Cykelbanan är ju omöjlig nästan som transportsträcka också.

Ödmjuk

Fick möte på rv263 mellan upplandsbro och skokloster av en större model av en BMW som gjorde en omkörning trots ett 20tal lvgcyklister i hans mötande körfält, det var ruggit nära.
Det var ingen lugn och mjuk omkörning direkt...

Åker numera inte ut på landsvägarna själv, föredrar skogen.

Kommer att hålla mig på kanten av vägen, även fortsättningsvis. I färggrann tröja.
Detta sedan jag lärt känna resultatet av en 15meters flygtur, ut i spenaten.. Den killen var duktig på motorcykel, men blev påkörd medan han lugnt testade en moppe.
Hans ena arm är numera halverad på bredden, handen kraftlös, ryggen fick en ny riktning, hjärnan rann delvis ut(jodå, hjälmen sprack..), båda nyckelbenen bröts, liksom några revben. Ansiktsprofilen blev en helt annan.
Visst kan det vara trevligt att gå upp jämsides och växla några ord ibland. Men jag har för mig att jag nyss läste, att man inte får cykla i bredd om det kan störa medtrafikanter? Om det var i trafikförordningen, skall jag inte säga säkert.. Här var en annan sådan sida: http://www.harryda.se/trafikkommuni...rochregler.4.7124047c111115f1c2980007295.html

Edit: Trafik stavas fortfarande med ETT f... Inte nyttigt med med all internationalisering. Man blir ju avtrubbad!

mytomspunnen skrev:

> Obefintlig väggren, tung och snabb trafik
> och spöregn....Där låg man ute i grussträngen
> (med 23mm:s och packväskor) , med hjärtat i
> halsgropen och pinnade på för allt vad man hade
> för att passera sträckan så fort som möjligt.

Precis, värst är långa lastbilar, det var sådana nära-döden-upplevelser, på Kaliforniska vägar, som fick oss att slutligen skaffa bil för långresor. Tidigare cyklade vi hela semstrarna.

bng skrev:
> Noterar att i länder som Spanien, Frankrike och
> Italien ligger man obekymrat och cyklar i hela
> körfältet. I alla fall på söndagarna, och det
> verkar vara ganska accepterat. Kulturfråga?

skillnaden är att där är cykel en respekterad sport. o folk accepterar det, i sverige så får man ju se en knytnäve, finger eller annat tecken om man ligger längre ut än utanför ytetr vägstrecken, inte av alla, emn av vissa. och vissa som ska köra om, vägrar gå ut i vänsterfil, fast sikten är fullgod en 1 km framåt o ingen annan trafik. de bara ska klämma sig om i samma fil.

känner själv inget obehag, det är väll en vanesak. man vänjer sig. o sen om att snacka under färd, det är väll okay om man nu kör mängdpass, ja menar, då ska man ju ändå ligga så pass lågt pulsmässigt att man faktiskt kan prata rätt obehindrat.

Mina två ören.

Trafikkulturen har försämrats märkbart under de 25 år jag
haft körkort. Inte så mycket att man kör fort (det har
man alltid gjort) utan att man numera kör slarvigt och
tränger sig fram i trafiken.

Här i trakterna runt Boulder kan man till och med cykla på
Highways så länge man håller sig på vägrenen. På mindre
vägar så visar man hänsyn som bilist - det finns t o m
skyltar uppsatta om att man ska visa hänsyn som bilist,
"Share the road". Finns det vägren så kör man öht inte
på den som bilist vad det verkar. OBS detta är min ytterst
begränsade erfarenhet av amerikansk trafikkultur i Colorado.
Jag har förstått att i andra delar av USA så är det inte
lätt att vara vare sig fotgängare eller cyklist.

Iaf så är jag fundersam på hur det kommer att gå att cykla
lvg när jag kommer hem till Sverige igen. Men det verkar
ju fungera för somliga så jag ska nog lära mig det med.

khizzle: skrev--->
____________________________________________________________________________________________________
Usch, låter obehagligt värre! Jag har bara cyklat landsväg "på riktigt" sedan december och har redan råkat ut för 3 tillbud där jag varit ytterst nära att flyga över bilars motorhuvar så att olyckan en dag händer ser jag som något garanterat.
____________________________________________________________________________________________________

Hur lyckas ni? Har cyklat i hela mit liv, både i sverige och utomlands.
Jag har aldrig varit nära äns. Har du redan lyckas tagit halvt livet av dig själv ska du nog inte visstas i trafik!

bng skrev:

Noterar att i länder som Spanien, Frankrike och Italien ligger man obekymrat och cyklar i hela körfältet. I alla fall på söndagarna, och det verkar vara ganska accepterat. Kulturfråga?
<--------------------------------------------------

Klart det är en kultur fråga, ta mig inte på fel sett nu. Det finns INGEN cykelkultur i sverige, varken bland bilister eller cyklisterna. Kolla på en helt vanlig tvättäkta motionär i Sverige, håriga ben, svarta höga strumpor som Lasse Armstark och hjälmen på sne. Detta är i Sverige, ett stenkast från skåne, vårt granndland Danmark är det helt tvärt om. Där har barnen rakade ben från 7 års ålder, vita korta strumpor. Där lär föräldrarna barnen vad riktig cykelkultur handlar om.
Tyvär är det inte så i Sverige men cykelintresset ökar och fler svennsons börjar cykla, kanske detta är början på något? Nej tror inte det, men man kan ju hoppas.

Kommer nog bli några irreterande svar från personer som känner sig träffade, thats life.

Ursäkta min vädligt dåliga staving och formuleringar, är inte på topp idag.

Man är inte nåt sorts cykelproffs för att man ser ut som ett.

Man får inte ta mer plats än man behöver på vägen, om man nu inte följer trafikrymen. Är det så viktigt att snacka med kompisar på andra hojar får man väl skaffa nån sorts kommunikationsradio. Lalla alltså inte runt i bredd bland annan snabbare trafik.

Man ska däremot inte lura sig själv in i dumheter och ligga på ytterst kanten av vägen. Ha en smula rörelsemarginal åt höger så klarar man sig bättre om nu nån skulle tränga en.

Och ge för hela fridens namn fan i att inbilla er att ni har rätt att göra si eller så för att det är er lagliga rätt. På en cykel är man ALLTID i fysiskt underläge, t o m mot gående imho.

Skaffa en backspegel om det känns obehagligt på landsvägen. Det ser visserligen inget Armstrong-coolt ut, men vilken smart människa bryr sig om coolhetsfaktorn om livet kan hänga på det.

:)

Calle F skrev:
...
> Skaffa en backspegel om det känns obehagligt på
> landsvägen. Det ser visserligen inget
> Armstrong-coolt ut, men vilken smart människa
> bryr sig om coolhetsfaktorn om livet kan hänga
> på det.
>
> :)

Så sant. Ett alternativ, som är klart coolare, är att kunna vrida på skallen och
ha uppsikt bakåt. Utan att åka i diket. Och med bibehållen souplesse.

bng skrev:
> Så sant. Ett alternativ, som är klart coolare,
> är att kunna vrida på skallen och
> ha uppsikt bakåt. Utan att åka i diket. Och med
> bibehållen souplesse.

Många motionärer vinglar om dom vrider det minsta på huvudet. Jag skull nog vilja sträcka mig så långt som till att jämföra dom med spastiska reumatiker rörelsemässigt... :D

Fast att få fåfänga cyklister till att ha en sån där spegel går nog inte ändå. Kan dom inte inse hur tighta cykelkläder gör att dom ser ut som gigantiska överviktiga larver lär inte nyttan av en spegel gå upp för dom i brådrasket.

khizzle skrev:
> Litar ni på bilisterna eller känner ni som jag?

Svår fråga, det är en vanesak. Nej, jag litar inte på bilisterna, egentligen. Men jag har vant mig. Närsomhelst kan det t.ex. komma ett rattfyllo från något håll, då spelar det ingen roll om jag ligger en halvmeter till höger eller vänster. Nära nog varje gång man är ute och kör racer kommer det en bil och blåser på med för hög fart och för nära, ibland avsiktligt och tutandes(och skrattandes bakom ratten) för att skrämma upp cyklisterna. Ärligt talat skiter jag i dom, lika mycket som de skiter i mig. Man kan vinka glatt tillbaka, om man vill, räcka fingret hjälper inte ett dugg. :-P

Det är rent praktiskt säkrare att köra i två led, om man är många cyklister. Dels blir det kortare led för bilisterna att köra om, dels väntar de med omkörning tills det finns utrymme. Finns det inget utrymme är det ytterst få bilister som försöker köra om en "bred" cykelklunga som kör på två led, speciellt om det är en hårt trafikerad väg med mycket mötande trafik.

/Leo

ska sägas att man inte behöver ta upp mycket plats bara för att man ligger två i bredd, handlar bara om hur "räd" man är för att ligga nära nån annan. är rätt vanligt bland folk som inte är så vana vid klungkörning att de vill ha lite avstånd.

men det är klart, är det smal väg, mycket "döda" kurvor (alltså där man inte kan se runt hörnet så att säga, ser inte hela kurvan) eller annat som göre allmänt vanskligt, så ska man självklart köra en o en.

Leo skrev:
> Det är rent praktiskt säkrare att köra i två
> led, om man är många cyklister. Dels blir det
> kortare led för bilisterna att köra om, dels
> väntar de med omkörning tills det finns utrymme.

Man ska nog inte vara så många att problemet med omkörningar uppkommer, om man nu inte kör något arrangerat och skyltat lopp. Det gick säkert att köra i bredd normalt sett för säg 15 år sen, men idag är det ju nästan aldrig tomt på vägarna. Hobby-klungkörning kanske inte är en bra idé idag alls?

:)

Cycklist! skrev:
> khizzle: skrev--->
> __________________________________________________
>
> Usch, låter obehagligt värre! Jag har bara
> cyklat landsväg "på riktigt" sedan december och
> har redan råkat ut för 3 tillbud där jag varit
> ytterst nära att flyga över bilars motorhuvar
> så att olyckan en dag händer ser jag som något
> garanterat.
>
>
>
>
>
>
> Hur lyckas ni? Har cyklat i hela mit liv, både i
> sverige och utomlands.
> Jag har aldrig varit nära äns. Har du redan
> lyckas tagit halvt livet av dig själv ska du nog
> inte visstas i trafik!

Ok, bra för dig. De två gånger de nästan gick illa för mig var när bilar bröt mot väjningsplikten när de kommer från en utfart. Den ena gången kom en bil ut från en bensinmack och jag lyckades med låsta bromsar kasta mig åt sidan in på en gräsmatta. Den andra gången körde en dam ut sitt ekipage från sin tomt utan att titta åt vänster upp i backen i vilken jag färdades nedför. Jag fick då kasta mig ut i motsatt körbana och som tur var var det tomt där. Trafik i övrigt har jag god koll på tro det eller ej. Jag har kört bil ca 3000 mil/år de senaste 7-8 åren och jag har inte hittills kört på vare sig fotgängare, cyklister, bilar eller båtar. Det är inte så svårt att låta bli anser jag.

Till er andra; jag ska ha i åtanke att ta extra plats och vara mer fräck, utan att vara trafikfarlig. Som tur är finns det rätt bra med vägar häromkring som antingen är hyfsat bilfria eller som har rejäl vägren.

Man kanske oroar sig lite i onödan så här i början. Hur vanligt är det egentligen med tillbud hos er "proffs"-cyklister i trafiken?

khizzle skrev:

> Till er andra; jag ska ha i åtanke att ta extra
> plats och vara mer fräck, utan att vara
> trafikfarlig. Som tur är finns det rätt bra med
> vägar häromkring som antingen är hyfsat bilfria
> eller som har rejäl vägren.
>
> Man kanske oroar sig lite i onödan så här i
> början. Hur vanligt är det egentligen med
> tillbud hos er "proffs"-cyklister i trafiken?

Staffan Skott skrev en gång: Bilisten har samma avstånd till dig som du till vägrenen. Så ligg inte limmad om du inte måste. Tillbuden: Jag kan bara säga: Med tiden lär du dig förutse farorna lite tidigare än en sekund före så du inte behöver slänga dig på marken till höger o vänster. Om du överlever så länge vill säga ;)

Mina två ören:
Kör efter regeln att lita aldrig på att bilisten ser dig. Felet är nog att en del bilister inte är helt fokuserade på det dem håller på med när dem kör bil. Är det någon som står och väntar på att få köra ut så kollar jag ifall det är för mycket bilar för att dem ska våga köra ut. Inte kanske helt 100 procentigt, jag menar det blir ju en bedömnings fråga - skulle jag ha vågat köra ut i den här trafiken. Sedan kollar jag vad föraren tittar på. Tittar dem på mig så okey då kör jag annars bromsar jag in så pass att jag kan stanna ifall dem kör ut. Ifall dem då kör ut för att dem tror att jag bromsar in för deras skull så fine det kan jag bjuda på.
Korsningar och annat skit. Vad pysslar mina medtrafikater med. Ser dem mig, har dem bestömt sig för att köra ut etc.
Svåraste är väl när man blir omkörd av andra som man inte ser. Jag tycker faktiskt att det är lättare med motorfordon dem hör man ju. Andra cyklister ör lite värre - blev omkörd idag av en tjej i någon lagtröjja på insidan. Jag hörde henne inte utan hon bara älga på sa ingenting om att "passing to your right" ... !?
Sedan gillar jag inte trafikerade vägar. Okey det finns trafikregler för alla möjliga situationer men för eller senare är det någon som gör ett misstag och dessutom så luktar det illa av alla avgaser och det känns helt enkelt inte trevligt att cykla i en massa trafik.

Jerry skrev:
> Sedan
> kollar jag vad föraren tittar på. Tittar dem på
> mig så okey då kör jag annars bromsar jag in
> så pass att jag kan stanna ifall dem kör ut.

Föraren i den bilen som körde på mig upplevde jag som att han tittade läänge på mig, sedan bestämde han sig för att öka farten rejält och köra där jag var. Jag bromsade in först när jag såg bilen på väg mot cykelbanan, sedan antog jag att kusten var klar eftersom hans blick såg ut att vila på mig och bilen saktat in, inte då. Så det är just de där tillfällena när manöverutrymmet är slut och man är i händerna på andra som är, tja, obehagliga. Man får helt enkelt acceptera vissa risker, ibland har man tyvärr otur.

Jag tror för många cyklister dels litar på att det som dom har laga rätt att göra i trafiken på något sätt ska skydda dom från tillbud, och dels att många kör cykel på samma sätt som dom kör bil.

Själv kan jag inte påstå att jag nånsin råkat ut för några situationer där det varit nära att något allvarligt skulle ha hänt. Visst, det händer i princip varje gång jag kör att jag får stanna när jag egentligen har företräde, men det har aldrig varit några panikbromsningar eller liknande. Man vet ju själv oxå (som bilist) i vilka situationer det är extra svårt att se cyklister. Där måste man förstås ta det extra försiktigt som cyklist (även om man har lagen på sin sida). Det roligaste jag varit med om var när en äldre dam (kärringjävel på nysvenska) körde ut rakt framför mig i en rondell med nedvevad ruta ylandes "Använd cykelbanan!". Tydligen har man rätt att köra på cyklister om dom inte kör på cykelbanan... Inte heller det var dock särskilt nära, man ser liksom när folk ska jävlas. Men kul var det iaf.

Men så litar jag heller aldrig på att några bilister (eller cyklister eller fotgängare) ska bete sig som jag förväntar mig. Jag försöker alltid söka ögonkontakt med förare och fotgängare för att försäkra mig om att dom ser mig och chansar aldrig att blåsa förbi en utfart/rondell/cykelövergång i förhoppning att bilisten sett mig. Man behöver ju inte utmana ödet i onödan.

Använda backspeglar? Detta "cykel forum" är ju bara för pateiskt. Ni borde ju skaffa blinkers och singnaltuta också? Nej nu har jag sett för mkt, fick mig ett roligt skratt iaf.

skulle ni köra över en cyklist?
självklart inte, o det vill i regel ingen annan, kanske främst pga påföljderna iform av fängelsevistel vid en sådan incident.

om ni ligger långt ut till höger så kan ni skriva upp att fler dumma omkörningar sker än om ni ligger i mitten, varför? jo därför att de behöver gå ut i mötande fil för att kunna köra om en som ligger mitti körfältet.

sitt ni på eran tuta och hetsa om ni vill.. ni får fingret tillbaka av mig.

Ojojojj skrev:
> Använda backspeglar? Detta "cykel forum" är ju
> bara för pateiskt. Ni borde ju skaffa blinkers
> och singnaltuta också? Nej nu har jag sett för
> mkt, fick mig ett roligt skratt iaf.

Kul att glädja någon, även om det inte var menat så ;)

De flesta andra fordon har backspeglar, men det fordon som p g a hastighetsskillnaderna och underläget hade haft mest nytta av det har det inte för att machotöntarna ska se "sportigt" manliga ut...

Idag satt jag och väntade på ligisten ett par timmar vid en liten väg norr om Munkedal. Under den där tiden passerade ett stort antal landsvägscyklister och motorcyklister. Det gemensamma för många av dessa, motor eller inte, var den monumentala stelheten på hojen. Dom sitter som om dom har blivit fastskruvade i sadeln och sen helt stelopererade. På det sättet blir man nog rätt rigid och farlig på hojen. Om det beror på att det är många nybörjare ur bägge lägren ute nu, då både cyklar och motorcyklar har blivit rätt inne, vet jag ju dock inte. Misstänka kan man ju iofs.

Intressant att ta del av andras erfarenheter.
Jag tycker mig märka att de kaxigaste cyklisterna (och kanske farligaste för sig själv och andra) är de som inte varit med om någon vurpa som lett till en allvarlig skada. Med allvarlig menar jag något som
krävt en längre tids rehabilitering.
Till nämnda grupp räknas de osårbara - de som aldrig kommer att drabbas (tror de).
Vissa kommer troligen att klara sig men oavsett hur man kör kan man inte gardera sig mot allt.
Med en ödmjukare inställning klarar man sig förmodligen längre och bättre.

På min touring-cykel som ibland används på landsväg har jag backspegel och jag tycker det hjälper mig mkt att ha bra sikt bakåt.
Har även prövat med en förkortad stingpinne med flagga bak - det gör att bilarna håller ut betydligt mer samt att man syns bättre. Att det kan verka töntigt bryr jag mig inte om.

Jag är feg när det gäller cykling och bilar. Jag släpper i stort sett alltid bilen före, även om jag har företräder och även om bilisten har sett mig. Det mest läbbiga jag har mött är en sladdande bil i motstående körfält tidigt på våren i dåligt hjuls. Det näst mest läbbiga får väll vara en bil mig själv på cykel och en älg mötandes från tre håll samtidigt, även detta vid tidig morgonpendling.

Hmm..uppsikt bakåt och backspeglar ?? WTF ? Om man så skulle ligga och kolla bakåt HELA tiden så skulle du inte hinna göra något ändå när bilen kommer i ~ 100 km/h.

Jag kör som om det kör förbi bilar HELA tiden, dvs 40-50 cm från vägkanten och utan att "vingla ut "

Min åsikt är ju att ditt öde ligger helt i billisternas händer när du kör LVG.
Det enda du kan göra är att klä dig så du syns & inte vingla ut, utan hålla ditt `spår`
Själv så har jag bara kört PÅ vägen några år. Dessa år utan incidenter.

Tillläggas kan att jag dessutom kör med musik i öronen när jag kör på vägen .

Dumt ? Ja, kanske. Men jag skulle aldrig kunna ligga och köra LVG och ständigt vara rädd för att bli överkörd.

Några fler som cyklar LVG med musik? Är de dumt och en billig livförsäkring och lämna mp3 spelaren hemma? fast sååååå mycket skönare och cykla med musik i öronen.

Jag har aldrig musik när jag cyklar. Ska man höra nåt måste man ju dra på ordentligt med volymen för att överrösta vindbruset och då hör man inget annat. Vanligtvis brukar man ju höra bilar som kommer bakom innan de passerar en, men har man hög musik på kommer man inte göra det utan bli lika överraskad varje gång.

Vad gäller cyklister med backspeglar är min erfarenhet att de aldrig använder dem. De är alltid lika överraskade när man cyklar om dem på cykelbanan eller vägen.

Sen finns det ett tips med vägar att undvika - alla som går till något bilfärjeläge. Där stressar bilister och långtradare på som tusan för att hinna med färjan och tar då mer risker (som att köra om så snålt det bara går).

Surta skrev:
> Några fler som cyklar LVG med musik? Är de dumt
> och en billig livförsäkring och lämna mp3
> spelaren hemma? fast sååååå mycket skönare
> och cykla med musik i öronen.

Varför skulle det vara säkrare utan musik så länge du inte vinglar eller byter spår på vägbanan ?

Vad gör man, som man inte kan göra med musik, när en bil närmar sig baifrån, förutom att du hör den ?

Gör man sig beredd att styra ned i diket eller vad ?

Kör de på dig bakifrån så hinner du nog inte göra så mycket, varken med eller utan musik.

Så länge du du inte vinglar,utan håller ditt spår på vägbanan så spelar ju musik eller inte, inte någon roll enligt min uppfattning...

Cyklar du som om du __ALLTID__ har omkörande trafik så förstår inte jag skillnaden iaf...

Ovanstående punkter under förutsättning att du håller dig vid kanten och inte mitt i körfältet, då kanske det blir en annan femma.

Tillbaka
Topp