Bara jag som känner obehag i på landsvägen?

Mattias(Thn) skrev:
-------------------------------------------------------
> Surta skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Några fler som cyklar LVG med musik? Är de
> dumt
> > och en billig livförsäkring och lämna mp3
> > spelaren hemma? fast sååååå mycket
> skönare
> > och cykla med musik i öronen.
>
> Varför skulle det vara säkrare utan musik så
> länge du inte vinglar eller byter spår på
> vägbanan ?
>
> Vad gör man, som man inte kan göra med musik,
> när en bil närmar sig baifrån, förutom att du
> hör den ?
>
> Gör man sig beredd att styra ned i diket eller
> vad ?
>
> Kör de på dig bakifrån så hinner du nog inte
> göra så mycket, varken med eller utan musik.
>
> Så länge du du inte vinglar,utan håller ditt
> spår på vägbanan så spelar ju musik eller
> inte, inte någon roll enligt min uppfattning...
>
> Cyklar du som om du __ALLTID__ har omkörande
> trafik så förstår inte jag skillnaden iaf...
>
> Ovanstående punkter under förutsättning att du
> håller dig vid kanten och inte mitt i
> körfältet, då kanske det blir en annan femma.

Varje gång jag blir omkörd av en lastbil eller dylikt så är jag glad att jag hörde dom i förväg, ibland kan det suga som fan, särskillt jobbigt om det blåser och man är lite sliten..

Och så är jag knappast oberörd när jag bli omkörd i sånna lägen, även fast jag ligger kanske halvmetern från vägkanten, för jag känner mig inte riktigt trygg att a mer plats än så, och ser inte alltid anledningen heller..
Men jag försöker lära mig! Så slipper jag förhoppningsvis nästan alla dumma omkörningar..

tjena khizzle
rullade tillsammans med dig runt Hjälmaren i år... gick ju riktigt bra!... även då vi låg i dubbla led ibland...
Ömsesidig respekt skadar inte! tyvärr brister det alltför ofta, speciellt hos svenska bilister. Själv försöker jag alltid vara på min vakt... litar aldrig på att bilföraren har sett mig eller kommer att ge mig tillräckligt utrymme.
Har cyklat i Italien ett antal gånger... trots intensivare trafik och smalare vägar flyter det på bättre där!... respekt tolerans och lite tålamod har faktiktiskt italienarna, och det handlar nog om att där finns cykelkultur. Förlägger en hel del cyklande i skogen... bara en o annan älg att se upp med där.

Cyklar ni på motorvägar eller? Om det är så mycket trafik med lastbilar som blåser om ständigt och liknande som ni målar upp, så kanske det är bättre att välja andra, mindre trafikerade vägar att cykla på om ni upplever det som så hemskt?

Någorlunda rak väg med god sikt:
Jag vill påstå att det kan vara farligare att ligga på ett led (och i synnerhet ut i vägrenen, se nedan!). Då öppnar det för att bilisterna tar större chanser än om man tar upp vägbanan som ett fordon. De kommer också att passera klungan i avsevärt högre hastigheter än om klungan brer ut sig. Det är bättre att bilarna får sakta ner och göra riktiga omkörningar i 45 km/tim sitället för chansa och få ett möte i 80 kim/tim.

Slingrig väg med dålig sikt, eller med skarpa uppförsbackar som slöar ner klungan:
Ligg på ett led men inte i vägrenen! I vägrenen ligger det gamla avgasrör och stekpannor och annat som bilister häver ur sina bilar. Det är livsfarligt att framföra en klunga där.

Slutkläm:
Glöm inte att vi cyklister är en trafikantgrupp som förtjänar en lika stor respekt som andra trafikantgrupper. Vi är i förhållande till motorburna trafikantgrupper ganska längsamma, men det får de andra helt enkelt ta hänsyn till.

/Johan, före detta yrkesförare i många år.

Svar på rubriken "Bara jag som känner obehag på landsvägen":
Skippa krulliga styren, trådsmala däck, rakade ben och töntig keps och ta en sväng i skogen på MTB istället ;-)

Johan S skrev:
-------------------------------------------------------
>
> Slutkläm:
> Glöm inte att vi cyklister är en trafikantgrupp
> som förtjänar en lika stor respekt som andra
> trafikantgrupper. Vi är i förhållande till
> motorburna trafikantgrupper ganska längsamma, men
> det får de andra helt enkelt ta hänsyn till.
>

Jag måste instämma, men med ett litet tillägg. Jag är ganska ny på landsvägarna och är lätt chockerad över synen på landsvägscyklister bland bilförare. Omkörningar samtidigt med möte och för den delen mötande trafik som kör om när de möter mig (effektiv hastighet 120 km/h - avstånd 5 meter) är ett ständigt gissel åtminstone här i Uppsalatrakten. Den på kartan oskyldiga väg 263 (Bålsta-Sigtuna) känns mer som ett dödsrally en helt vanlig söndag.

Helt klart förtjänar cyklister och ryttare samma respekt som alla andra. Landsvägscykeln är hastighetsmässigt jämställd med en moppe (vilket jag tar som skäl till att skippa vissa cykelvägar). Många tider på året finns det också traktorer ute på vägarna, semestertid hakar hälften av Sveriges V70-ägare på åbäkiga husvagnar och tuffar runt Sverige i åtti blankt, och såhär när det blivit fint väder så ger sig dessutom myriader av 40-talister ut på sina cruisinghojjar. Mängder hinder på vägarna alltså och inte alla är där av yrkesskäl (traktorerna är ju liksom inte mycket att göra åt).

Men den bistra sanningen är nog att man som landsvägscyklist får lika mycket respekt av bilförare som de andra "långsamma" trafikslagen. Ryttarna har uppenbarligen samma problem (standardinslag i lokaltidningar) och fanns happytraktor.org skulle de nog oja sig över alla idiotiska omkörningar bakom krön osv.

Personligen tror jag att automatisk hastighetsövervakning är da thing för framtiden. Det är bara att köra på en väg med dagens kameror: tempot blir lugnare, omkörningarna färre och säkert kan någon miljöingenjör räkna ut fantastiska utsläppsminskningar. I väntan på att det - kanske - blir bättre får jag nog planera nästa besök på länsväg 263 till en mycket, mycket tidig morgon.

Jag instämmer med dig, sigulda ck och konstaterar samtidigt att min argumentation inte krockar med din.

Vi får helt enkelt fortsätta arbeta med opinionsbildning kring säkerhet och tillgänglighet för alla trafikantgrupper på våra vägar, Happymtb är en viktigt plattform för debatten kring cyklisters säkerhet och tillgänglighet.

Instämmer med Johan S och sigulda ck.

Har inte heller jag råkat ut för någon allvarlig incident mer än vanliga idiotiska omkörningar och allmänt sönderstressade bilister. Men de är ju så vanliga att man inte orkar bry sig längre. Vi kör nästan alltid 2 led och det upplever jag som säkrast när vi tränar. Sen går vi ner till ett led om det kommer bilar på smala vägar och släpper om dem.

Valet av vägar är också mycket viktigt. Undviker riksvägar så långt det går för allas skull. De mindre vägarna är oftast mycket mysigare dessutom.

Men Johan S sammanfattade det kort och riktigt fint tycker jag.

Jag jobbar på att svarta lycrastrumpor ska bli cykelkultur, skiter förresten i vilket.

Tillbaka
Topp