Barn 9år 130 lång 24"/26"XS tips

MackWal

Medlem
Hej!
Har kollat länge efter en första riktig mtb till vår 9 åring som är strax över 130cm som älskar att cykla och har efter lång tid
i kö kommit in på mtb klubben hemma.

24" stel och låg vikt med fetare däck är det jag fokuserat på. Dock ser jag att många i den längden
redan verkar gå på xs ram 26". Läst trådar här om:
Scott roxter /Scale RC, frog, Riprock, BMC, XXL XC 260 lite att bygga om m.m.

Jag är tveksam till att börja direkt på 26" då han är liten till växten men dock väldigt stark i kroppen men det verkar svårt att
hitta rätt geometri som skulle passa.

Är det bättre att börja till våren på en bra 24" och räknar med att han ligger på ca. 135+ cm till sommaren eller gör jag bort mig.

Hade hellre vetat glasklart att det kommer fungera på en stel 26" som jag kan bygga vidare på framöver...
Rädd att han tycker det blir klumpigt och otympligt. Första känslan och att det är kul är ju viktigast känner jag.
Tacksam för tips på modeller, låg vikt, budget på bra begagnat till 8000:-

Utifrån min flicka så är 26 för stort men det går fort dit. Möjligen växer pojkar långsammare i den åldern.

Själv hade jag gått på 24 stel typ White xc 240 och beroende på intresse lagt pengarna på nästa.

Provar ni White xc i butik så kan nu samtidigt testa 26an

Tack för svar! Whiten känns som en bra grund att bygga vidare på som första riktiga hoj.
Vi har XXL 30 min bort.
Fastnade i en annan tråd om Orbea MX 24 dirt och Trail 26 team. Ca. 9kg
Kan ju ha tur att hitta bättre beggad.
Nu är jag lite lugnare!...

Lite svårt läge. 26” är ju en ganska udda storlek nuförtiden. Ser i vår klubb att de flesta barnen byter från 24+” till 27,5” vid ca 10-års ålder. Håller med ovanstående förslag, köp billigare eller begagnat och lägg pengarna på nästa hoj.

Vi körde 24 26 och nu 29 men blev väldigt kort och dyr tid på 26. Eftersom det är en flicka som troligen inte växer ur small så är det rätt skönt att komma dit

Fastnade i en annan tråd om Orbea MX 24 dirt och Trail 26 team. Ca. 9kg

Från vilken tillverkare är Trail 26 team?

Håller med att 26" inte är ett bra val nuförtiden. De flesta tillverkare har 24" och 27,5" mtb till barn, inte längre 26". Dessutom skiljer sig diametern av 26" och 27,5" bara 25 mm. Det finns bättre urval av däck till 27,5". Om barnet blir 135+ cm i sommaren skulle en små 27,5" passa. Åkta dock på standover height om barnet är känsligt för det.

Ja, det är inte för alla. Dessutom har många 170mm vev och kortare reach än en vitus 26.

26/27.5 är svårast.
Svårigheten för TS är att pojken redan är halvvägs igenom 24'' tiden. Annars finns det mycket att välja på.

Edit. Även 26or har för långa vevar om rätt ska vara rätt

Efter mycket jämförande står det mot följande.
Orbea MX 24 Team 1x9 Altus växlad (MX dirt har 1x7) Hittar inte MX 24 Team Disc i Sverige med skivbroms.
Dock är ju vikten aningen lättare med V-broms. Håller bra till Hösten i storlek.
10.1kg - 10.8kg (Dirt modellen)
- V-broms
+ Finns på rea ny nu för 3400kr och uppåt istället för 5-6000kr

Scott Roxter 24

Shimano RD-TX800 Tourney 8 växlar
+ Verkar ha ett bra stuk samma som Scale och Specialized Rip Rock 6-7000kr Vikt 10.7
+ Skivbroms
- Utanpåliggande vajerdragning
11kg
- Pris jämfört med Orbea ca 5500-7000kr

Scott Scale 24 Rigid
1x8 Shimano Tourney
+ Mekanisk skivbroms
vikt 10.2kg
Pris: 5500kr - 6500kr

Scott Scale 24 RC 400
+Hydralisk skivbroms
+8.9kg
+1x11 växlad Shimano Deroe
- Pris: ca. 9.11000kr ny

2023 Orbea Laufey 24 H30
+ 10 växlad Shimano Deore M5120 SGS Shadow Plus
+ Gött stuk på gaffel
+ skivbroms
10.8kg
- Pris 6-8000kr

White 240 Lite HD
+ 1x8 Altus växlad som Orbea MX serien
+ Skivbroms
Pris: 4999kr
10.1kg

Från vilken tillverkare är Trail 26 team?

Håller med att 26" inte är ett bra val nuförtiden. De flesta tillverkare har 24" och 27,5" mtb till barn, inte längre 26". Dessutom skiljer sig diametern av 26" och 27,5" bara 25 mm. Det finns bättre urval av däck till 27,5". Om barnet blir 135+ cm i sommaren skulle en små 27,5" passa. Åkta dock på standover height om barnet är känsligt för det.
Kom med osanning. måste ha varit Orbea MX 20 med vikt på ca. 9kg
Trail 26 måste vara Cannondales Team modell för JR

Något likt den här borde väl gå att sälja för lika mycket till hösten som man kan lyckas förhandla till nu mitt i vintern?
Mer ekonomiskt att låta någon annan göra förlusten på uppgraderingarna...
White XC 240
Screenshot_20240120-150304~2.png
Screenshot_20240120-150307~2.png

Den var fin!

Hittade sent igår kväll en väldigt fin Trek Wahoo 24 i grannstaden. Snarlik Orbea MX 24 Team. V broms till trots. Jag tror det får bli den. Ca. 9kg. Får ändå gå igenom cykeln och se över allt. Någon som vet om det går på Rocket Rons på en wahoo?

Hejsan, tänkte fortsätta här istället för skapa ny tråd.. Grabben är snart 10år och 153 cm, det var länge sen jag köpte ny cykel men från vad jag läst här bör vi sikta på en 27,5" cykel istället för 26"?

• Är det någon som har tips på en hyfsad "mountain bike" för både lite skog/stigar men mest landsväg för max ~5/6000kr? Bra begagnad eller förra årets modell är också ett alternativ då vi inte cyklar jättemycket.

• Är 27,5" en bra storlek, eller skall vi köpa större då han växer snabbt?

//Tobias

Det är vuxenstorlek small som gäller. 27.5 är ingen nackdel på liten cykel men de flesta är 29.

För pris och syfte säger jag någon white från XXL eller någon Trek Marlin om det ryms i budget

Köp en cykel som är på gränsen för stor, annars är den snabbt för små.

Bikester har riktigt bra rabatt på många cyklar just nu (men beställ med kreditkort eller Klarna faktura ism konkursrisk). Alla MTB i prisklassen verkar har stålfjäder. Jag vet inte om det går att hitta en med luftfjäder i den prisklassen om man inte köper begagnad. På stig är en luftfjäder mycket bättre till en lätt åkare.

VI köpte en White XC 275 Pro Deore 11s 22 till 150 cm. Den fungerar riktigt bra och luft-suntour-gaffeln fungerar helt OK till hans 35-40 kg. Listpriset verkar vara runt 10k men den kostar ner mot hälften på kampanj..

Men den är verkligen rejält mycket tyngre än White XC 260 Lite med stel gaffel som han hade innan.

Hej igen! Vi var och köpte Trek Wahoo 24” cykeln ikväll. Lite skruva, puts och nya större däck på så är den i använt men väldigt bra skick. Årsmodell 2020. 2500:- Förvånande nog så fick vi sänka sadeln nästan i bott. Ca. 3cm till godo. Sonen är 132cm och ben 68cm. Den blir ganska hög i bott för ett barn på 125cm. Allt beror på benlängden isf.
Kommer mäta av cykeln och posta här till helgen i barngruppen då det inte finns. Kontaktade Trek och de har inte mycket geometrimått på dem. Såg att det finns en team modell och då är gaffeln i kolfiber. Lös kostar den 3000:-

Hej igen! Vi var och köpte Trek Wahoo 24” cykeln ikväll. Lite skruva, puts och nya större däck på så är den i använt men väldigt bra skick. Årsmodell 2020. 2500:- Förvånande nog så fick vi sänka sadeln nästan i bott. Ca. 3cm till godo. Sonen är 132cm och ben 68cm. Den blir ganska hög i bott för ett barn på 125cm. Allt beror på benlängden isf.
Kommer mäta av cykeln och posta här till helgen i barngruppen då det inte finns. Kontaktade Trek och de har inte mycket geometrimått på dem. Såg att det finns en team modell och då är gaffeln i kolfiber. Lös kostar den 3000:-
Det stämmer bra med min erfarenhet. Vet inte om det skiljer så mycket mot white xc240. Sen finns det barn som kan och vill cykla utan att nå ner. Mina vill inte.
Vid 125+ funkar det ändå ok. Minns inte exakt. Han kunde cykla på den innan men föredrog 20''

Får du bara in däcken du vill ha så är det en bra affär. Finns både rocket ron performance och addix.
Jag har original däck på nu på vintern annars kunde jag mätt.

Återkopplande Trek Wahoo 24” 132cm lång kille med utlopp i skogen…

Cykeln har fungerat jättebra som första cykel in i klubbens testrundor. Hänger med i utväxlingen med övriga gruppen upp och ner utan att det blir tungt. Cykeln väger drygt 9kg och grabben är nu i april 1.34m och väger drygt 30-35kg. Lite kortare än övriga i gruppen, bland de minsta. Det jag märkte snabbt var att 9/10 körde redan 27.5 xs med dämpare. Vilket fick mig att tycka grabben hade för liten cykel och för dålig utväxling redan från start. Dock har jag beslutat att han får vänja sig med cyklingen då han hänger med gruppen 9-12 år utan problem och tycker det är dödskul.

Då jag undrade mkt om Trek Wahoo 24” i vintras då det stod mellan:
Trek Wahoo 24”

XC 240 LITE 23​

Orbea MX 24

Trek Wahoo känns mer gedigen i det mesta jämfört med XXL’s

XC 240 LITE ANE 23​

Som vi köpte begagnad till tvillingdottern.
Det flyter på med Wahoon och Whiten med vridväxel känns lite tungvriden. Dock måste vi ange att den är begagnad. Det finns att göra. Treken är färgförbättrad och genomgången och Whiten är rakt strippad från skolcykel som med sin matt peach rosa lack är totalmatt och überkänslig mot allt. Likaså de svarta fälgarna verkar avge en grann oxiderande svärta nu när solljuset legat på. Växelörat som är nytt ger ett ! Då det svajar rejält. Vet ej men det känns vekt till en pålitlig bakväxel.

Överlag:
Trek Wahoo 24” 2021: 8.5p original.

White XC 240 LITE ANE 23: 6.5p original, vevlager -1p och växelöra -2p​

Nu har båda fått snabblås till sadel och nya Maxxis Rekon 2.20 däck. Stuket på båda är kanon och båda är omtyckta. Whiten vinner på hudrauliska bromsar och vikten med bra v-broms vinner Trek Wahoo’n.

Slutsats om Whiten’s växelöra och lackfinnish lever vidare så leder ändå en dels omlackerad Wahoo med 2poäng. Whiten har potential men kräver mer omvårdnad hos oss. Vafaan har jag gett mig in på!….. snälla läs två ggr! Håll mig utanför diskussionen

Återkopplande Trek Wahoo 24” 132cm lång kille med utlopp i skogen…

Cykeln har fungerat jättebra som första cykel in i klubbens testrundor. Hänger med i utväxlingen med övriga gruppen upp och ner utan att det blir tungt. Cykeln väger drygt 9kg och grabben är nu i april 1.34m och väger drygt 30-35kg. Lite kortare än övriga i gruppen, bland de minsta. Det jag märkte snabbt var att 9/10 körde redan 27.5 xs med dämpare. Vilket fick mig att tycka grabben hade för liten cykel och för dålig utväxling redan från start. Dock har jag beslutat att han får vänja sig med cyklingen då han hänger med gruppen 9-12 år utan problem och tycker det är dödskul.

Då jag undrade mkt om Trek Wahoo 24” i vintras då det stod mellan:
Trek Wahoo 24”

XC 240 LITE 23​

Orbea MX 24

Trek Wahoo känns mer gedigen i det mesta jämfört med XXL’s

XC 240 LITE ANE 23​

Som vi köpte begagnad till tvillingdottern.
Det flyter på med Wahoon och Whiten med vridväxel känns lite tungvriden. Dock måste vi ange att den är begagnad. Det finns att göra. Treken är färgförbättrad och genomgången och Whiten är rakt strippad från skolcykel som med sin matt peach rosa lack är totalmatt och überkänslig mot allt. Likaså de svarta fälgarna verkar avge en grann oxiderande svärta nu när solljuset legat på. Växelörat som är nytt ger ett ! Då det svajar rejält. Vet ej men det känns vekt till en pålitlig bakväxel.

Överlag:
Trek Wahoo 24” 2021: 8.5p original.

White XC 240 LITE ANE 23: 6.5p original, vevlager -1p och växelöra -2p​

Nu har båda fått snabblås till sadel och nya Maxxis Rekon 2.20 däck. Stuket på båda är kanon och båda är omtyckta. Whiten vinner på hudrauliska bromsar och vikten med bra v-broms vinner Trek Wahoo’n.

Slutsats om Whiten’s växelöra och lackfinnish lever vidare så leder ändå en dels omlackerad Wahoo med 2poäng. Whiten har potential men kräver mer omvårdnad hos oss. Vafaan har jag gett mig in på!….. snälla läs två ggr! Håll mig utanför diskussionen
Poängtalet är lika ovisst som en bra pizza fast med olika toppings och ovan inlägg är klippt och skuret mellan Word, nätet och telefon. Håll till godo ????

Ja, white hade vridväxel på nån årsmodell. Inte så poppis på Happy. En av kusinerna har en sån och är nöjd. Tyckte den var svårare att justera än shimano som jag är van vid.
Vår white har altus trigger

Nu står jag med två nyservade 24” och har ångest över att de är för små i juli. Kollar 27.5 redan nu. Var feg men ville inte att grabben skulle bli skrämd med för tungt. Han drar över mkt de andra knallar över. Stolt! Han gillar att få utlopp efter skolan, sen helt färdig.

Det är Treken han kör och man kanske hade önskat en annan utväxling men hoppas på att maxxis däcken på 2.20 ger utlopp för lågmönstrade bonraker 1.90 original ger lite mer fäste och riv i gröten. Lite mer dämp och lågtryck har redan gett sig en positiv upplevelse. Goare över rötter och Sten.

Senast ändrad:
Nu står jag med två nyservade 24” och har ångest över att de är för små i juli. Kollar 27.5 redan nu. Var feg men ville inte att grabben skulle bli skrämd med för tungt. Han drar över mkt de andra knallar över. Stolt! Han gillar att få utlopp efter skolan, sen helt färdig.

Det är Treken han kör och man kanske hade önskat en annan utväxling men hoppas på att maxtid däcken på 2.20 ger utlopp för lågmönstrade bonraker 1.90 original ger lite mer fäste och riv i gröten. Lite mer dämp och lågtryck har redan gett sig en positiv upplevelse. Goare över rötter och Sten.
Är han 132cm borde den klara ett tag.

Är han 132cm borde den klara ett tag.
Jo han har perfekt längd för den. För mig är det att han inte enligt ledarn har tillräcklig markfrigång över vissa hinder. Drevet kan ta i. Däremot har han överbevisat att han drar över dem och rullar vidare. Han vill liksom. Där är jag inte inblandad. Ligger 100m efter och låter tränarna som utbringar 250% positivitet sköta sitt. Faktiskt riktigt uppryckt av klubbens anda… sagt det till dem ett flertal ggr. Man blir bara glad ock kör som minion och farsa.

Jo han har perfekt längd för den. För mig är det att han inte enligt ledarn har tillräcklig markfrigång över vissa hinder. Drevet kan ta i. Däremot har han överbevisat att han drar över dem och rullar vidare. Han vill liksom. Där är jag inte inblandad. Ligger 100m efter och låter tränarna som utbringar 250% positivitet sköta sitt. Faktiskt riktigt uppryckt av klubbens anda… sagt det till dem ett flertal ggr. Man blir bara glad ock kör som minion och farsa.
Ok, oavsett vad ledaren säger så ska han inte ha för stor cykel.

Den var fin!

Hittade sent igår kväll en väldigt fin Trek Wahoo 24 i grannstaden. Snarlik Orbea MX 24 Team. V broms till trots. Jag tror det får bli den. Ca. 9kg. Får ändå gå igenom cykeln och se över allt. Någon som vet om det går på Rocket Rons på en wahoo?
Det går på Rocket Rons 2.35 utan problem. Köpte Maxxis Rekon 60 2.20 och det finns gott om utrymme att ge på originalfälgarna.

Kliver väl in i tråden jag också. Grabben fick förra året en 24" Specialized Jett som han cyklade riktigt bra på. Den hade ingen tung dämpare fram och singelklinga, precis som jag ville ha det. Vägde in under 10 kg, enda den saknade var väl skivbroms men det vanliga klossarna nöp bra, iaf tillräckligt för hur han cyklade då.

Men han växer som ogräs ungen så 151 cm nu efter precis fyllda 9 år och cykeln går inte en sommar till. Han vill nu börja i den lokala cykelklubben efter att ha nött pumptrack förra sommaren. Känner lite att den låga vikten verkligen har gynnat honom och billig framdämpad gaffel bara adderar massa vikt, som precis alla säger.

Så letar nu efter en cykel helst med stel framgaffel men utbudet där är då inte stort! Har hittat en kandidat.

Rock Mashine Thunder 27 VB, XS , 5000 kr (från 7000, rea)

Har väl bara 2 funderingar här, är han redan på slutet av en XS? Vissa sidor säger 160 cm på XS men Rock Maschine själva har speccat sin modell till 155 cm. Funkar den till 160 finns ju hoppet att han kan ha den även nästa sommar. Att köpa en för stor cykel är inte kul om han skall hänga med på träning, känns inte helt schysst men samtidigt har man ju en ekonomi att förhålla sig till. Borde jag gå på en small? Har ej sett denna modell som small i något lager, verkar slut.

Fråga två, måste man ha skivbroms redan nu? Eller duger det gott med klossar för en 9 åring.

Hittar inte en enda annan cykel under 7000 med stel gaffel och skivbroms. Inte ens frog, även klossar där.

Tar tacksamt emot alla tips ni har.

Edit. Hittade nu en annan variant av samma cykel. Rock Mashine Thunder 27 HD LTD. Då har den skivbromsar. Fortfarande en XS. Lite inne på om jag inte behöver enbart en small ändå? Den ser jättefin ut annars.

Senast ändrad:
Kliver väl in i tråden jag också. Grabben fick förra året en 24" Specialized Jett som han cyklade riktigt bra på. Den hade ingen tung dämpare fram och singelklinga, precis som jag ville ha det. Vägde in under 10 kg, enda den saknade var väl skivbroms men det vanliga klossarna nöp bra, iaf tillräckligt för hur han cyklade då.

Men han växer som ogräs ungen så 151 cm nu efter precis fyllda 9 år och cykeln går inte en sommar till. Han vill nu börja i den lokala cykelklubben efter att ha nött pumptrack förra sommaren. Känner lite att den låga vikten verkligen har gynnat honom och billig framdämpad gaffel bara adderar massa vikt, som precis alla säger.

Så letar nu efter en cykel helst med stel framgaffel men utbudet där är då inte stort! Har hittat en kandidat.

Rock Mashine Thunder 27 VB, XS , 5000 kr (från 7000, rea)

Har väl bara 2 funderingar här, är han redan på slutet av en XS? Vissa sidor säger 160 cm på XS men Rock Maschine själva har speccat sin modell till 155 cm. Funkar den till 160 finns ju hoppet att han kan ha den även nästa sommar. Att köpa en för stor cykel är inte kul om han skall hänga med på träning, känns inte helt schysst men samtidigt har man ju en ekonomi att förhålla sig till. Borde jag gå på en small? Har ej sett denna modell som small i något lager, verkar slut.

Fråga två, måste man ha skivbroms redan nu? Eller duger det gott med klossar för en 9 åring.

Hittar inte en enda annan cykel under 7000 med stel gaffel och skivbroms. Inte ens frog, även klossar där.

Tar tacksamt emot alla tips ni har.

Edit. Hittade nu en annan variant av samma cykel. Rock Mashine Thunder 27 HD LTD. Då har den skivbromsar. Fortfarande en XS. Lite inne på om jag inte behöver enbart en small ändå? Den ser jättefin ut annars.

XS är redan på gränsen nu, det är S som gäller.

Men något begagnat, 27,5" eller 29", i S skulle vara bättre.

Tillbaka
Topp