Barnstol och mtb

supermao

Ny medlem
Barnstol och mtb
Hej

Gå i inköpsplaner för en ny mtb och har fått väldigt mycket hjälp i detta fantastiska forum. Nu har jag dock några funderingar som gäller barnstol eftersom jag kommer att använda cykeln i vardagen också:

Går det att använda barnstol (av den typ bilden visar) på kompositramar eller är det skadligt eftersom den kläms åt runt ramen?

Bilagor

• Skärmavbild 2010-04-23 kl. 14.00.32.png
    Skärmavbild 2010-04-23 kl. 14.00.32.png
    9.4 KB · Besök: 59
Barnstol och mtb
Kan funka men personligen skulle jag aldrig sätta barnstol på en kolfiberram, känns för osäkert. Köp en pendlare istället som du med gott samvete kan montera stolen på.

Edit: stavning

Senast redigerad av en moderator:
Barnstol och mtb
Tänk också på att om du har top-pull framväxel (visst heter det så när växelvajern går längs sadelstolpsröret?) så kan du inte montera en slik sits... såvida du inte gör som jag och tar bort framväxel helt (inklusive bortsågning av vajerfäste) och kör singelklinga fram.

Den där modellen har ganska bra gummipackningar som ligger mot ramrören, men jag skulle nog avstå att sätta den på en finare ram. Det letar sig garanterat in skit som kommer att repa och skava.

Pendlare är melodin.

//Erik

Barnstol och mtb
Fast grejen är den att jag kommer att använda cykeln rätt mycket i det vardagliga livet, och att ha en speciell cykel för barnsits känns inte helt optimalt...

Barnstol och mtb
En cykel kan med all säkerhet inte klara alla dina behov. En pendlare tycker jag att du behöver om du ska köra med barnstol. Två cyklar är väl ett minimum eller?

Barnstol och mtb
supermao skrev:
-------------------------------------------------------
> Fast grejen är den att jag kommer att använda
> cykeln rätt mycket i det vardagliga livet, och
> att ha en speciell cykel för barnsits känns inte
> helt optimalt...

Jag är ganska säker på att ramen inte går sönder, men det blir nog rätt ful. Jag har haft en såndär sadel monterad i 3 år nu, kanske skulle skruva av den och kolla...

//Erik

Barnstol och mtb
supermao skrev:
-------------------------------------------------------
> Fast grejen är den att jag kommer att använda
> cykeln rätt mycket i det vardagliga livet, och
> att ha en speciell cykel för barnsits känns inte
> helt optimalt...

Köp isåfall en mtb med alu- eller stålram istället, så är det löst.

/Leo

Barnstol och mtb
Ja, en aluram får det nog bli och det känns absolut helt ok. Dock återstår problemet med top-pull framväxeln. Det känns inte som att jag bör vara först ut att montera en barnstol på en hoj med en sådan framväxel, men det kanske jag är :)

Barnstol och mtb
Jag har exakt en stol (Hamax Sleepy?) på min mtb och det funkar med top-pull, blecket som klämmer är tunt nog för at vajern skall gå fri.

Däremot tycker jag inte mtb-cykeln är jättelämplig för barnstol.

Den är generellt lite för livlig/ostabil och fronten reser sig lite för lätt i uppförsbackar. Det är också sjukt svårt att hålla ordning på cykeln när man inte sitter på sadeln. Barnet väger 15kg och stolen väger några kg den med, det är mer än vad resten av cykeln väger...

Håller på att göra i ordning min asgamla Crescent 307 istället. Visserligen är den flexig, men mycket mer trist och stadig samt betydligt tyngre och har längre hjulbas.

Tillbaka
Topp