Barnvänliga cykelvägar Teneriffa

MoratGurgeh

Medlem
Ska till Teneriffa med en åttaåring. Vore kul om nån har tips på nån särskilt fin tur som kan passa tillsammans med en sådan. Vi kommer flänga runt på ön med bil, så det kan vara var som helst där det finns en cykeluthyrning.

Barnet i frågan cyklar bra och stabilt på MTB, så länge det inte blir för stora rötter och stenar . Landsväg är också OK, men för mina nervers skull vill jag inte vara i "farlig" trafik.

Kommer ni att ha möjlighet att slänga in cyklarna i bilen, åka en bit och cykla därifrån? Eller är ni tvungna att starta från en cykeluthyrning?

Edit: Om cyklingen ska börja/sluta vid cykeluthyrningen lär alternativen vara klart färre om man vill ha fin cykling.

Senast ändrad:
Det är gott om tid att boka om bilen, så beroende på vad för tips som dyker upp kan det vara ett alternativ att byta till en där cyklarna får plats!

Min grundinställning är annars att man ska ha en liten, motorsvag cabriolet när man är på solsemester, för att uppnå den rätta semesterkänslan. ?

Min inte helt ogrundade gissning är att cykeluthyrare primärt går att hitta i turistgettot nere på södra/sydvästra delen av ön samt i Pto de la Cruz- och ev. Sta Cruz-områdena. Visst, det kan kanske gå att dra ihop en trevlig tur från en sådan cykeluthyrare. Personligen hade jag hellre dragit mig bort från kustremsorna som är där det är trafik och mkt människor.

Ja, minimal fordonstrafik och måttligt med människor är bäst för trivseln.

Om man plockar med sig cyklarna i bilen och kör varsomhelst på ön, har du några specifika tips på fina sträckor grus eller asfalt där en normalkompetent åttaåring skulle tänkas kunna uppleva några timmar av lagom spännande cykeläventyr?

Finns en hel del skogsbilvägar när man kommer upp i tallskogen, kanske ffa på sluttningen ner mot norra kusten. Har inte cyklat men vandrat lite på sådana vägar. Typiskt lättcyklat rent tekniskt är min gissning. Enda grejen är väl att de ofta går ganska mkt längsmed höjdkurvorna och att man för att ta sig mellan två sådana höjdkurveföljande vägar kan få det rätt brant uppför (och utför), vilket kanske är mindre populärt.

Tillbaka
Topp