Barzo/mezcal

Danielsu

Medlem
Barzo/mezcal
Hej. Har börjat snegla på ny uppsättning däck till min vitus sentier 29. Idag har jag Maxxis minion dhf fram och conti trail king bak. Har inga direkta referenser, men det känns som onödigt grov däck för de skånska platta stigarna. Hade nog velat ha något lite mer lättrullat. Kikat på barzo o mezcal kombinationen. Vad tror ni experter. Blir det någon märkbar skillnad från de jag har idag?

Barzo/mezcal
Hej. Har börjat snegla på ny uppsättning däck till min vitus sentier 29. Idag har jag Maxxis minion dhf fram och conti trail king bak. Har inga direkta referenser, men det känns som onödigt grov däck för de skånska platta stigarna. Hade nog velat ha något lite mer lättrullat. Kikat på barzo o mezcal kombinationen. Vad tror ni experter. Blir det någon märkbar skillnad från de jag har idag?
Jag tror absolut du kommer märka skillnad i form av bättre rull!

Barzo/mezcal
Jag bytte från dhf/dhr på min förra hardtail till Barzo fram och bak i 2,35 bredd. Skillnaden i rullmotståndet var enorm och greppet var helt tillräckligt för vår/sommar.

Barzo/mezcal
Jag bytte från dhf/dhr på min förra hardtail till Barzo fram och bak i 2,35 bredd. Skillnaden i rullmotståndet var enorm och greppet var helt tillräckligt för vår/sommar.
Ja det är kanske barzo fram o bak man ska satsa på. Har lite svårt att på nätet att avgöra hur grova de är mot de man redan har. Har ni några tips på var däcken går att köpa? Wiggle kan ju bli dyrt nu efter brexit.

Barzo/mezcal
Ja det är kanske barzo fram o bak man ska satsa på. Har lite svårt att på nätet att avgöra hur grova de är mot de man redan har. Har ni några tips på var däcken går att köpa? Wiggle kan ju bli dyrt nu efter brexit.
Jag tyckte den kombon fungerade bra har samma nu på min hardtail med skinwall vilket blev snyggt (om man gillar stilen) men då blev det 2,25 bredd. Köpte dem här: https://www.mantel.com/se/vittoria-barzo-g2-skinwall-dack

2,35:orna finns till bra pris här men tyvärr inte i lager förrän om en månad typ. https://r2-bike.com/VITTORIA-Tire-Barzo-29-x-235-TNT-TL-Ready-Graphene-20-4C-black-anthracite

Barzo/mezcal

Jag bytte från MM fram och HD bak på min vitus mythique till barzo 2.35 TNT XC Trail fram och bak. Stor skillnad på rull. Tycker fästet är helt klart tillräckligt för barrstig med rötter och stenar som jag uteslutande kör

Barzo/mezcal
Var i kontakt med Decathlon som börjat sälja barzo. De vet själva inte om de är svarta eller gråa barzo de säljer. Någon som beställt härifrån o vet? :) https://www.decathlon.se/dack-mtb-barzo-29-x-225-tlr-id_8629479.html
Väldigt oklart. Prova här annars:

Eller här:

Barzo/mezcal
Barzo/mezcal
Verkar finnas i lager här om hemsidan stämmer.

Har inte dom ”bara” TRL ? Beror ju självklar vad du är intresserad av för däck men jag själv ville ha tjocka sidoväggar på däcket för att inte få punka så lätt då heter däcket TNT.
Jag beställde själv dessa alldeles nyss https://r2-bike.com/VITTORIA-Tire-Barzo-29-x-235-TNT-TL-Ready-Graphene-20-4C-black-anthracite
Va beräknad leverans april när jag beställde men fick dom efter 3 dagar.

Barzo/mezcal
Har inte dom ”bara” TRL ? Beror ju självklar vad du är intresserad av för däck men jag själv ville ha tjocka sidoväggar på däcket för att inte få punka så lätt då heter däcket TNT.
Jag beställde själv dessa alldeles nyss https://r2-bike.com/VITTORIA-Tire-Barzo-29-x-235-TNT-TL-Ready-Graphene-20-4C-black-anthracite
Va beräknad leverans april när jag beställde men fick dom efter 3 dagar.
Tack detta visste jag inte. Tjockare sidoväggar föredrar jag nog också. Beställde nu själv från r2 bike. ?

Senast ändrad:
Barzo/mezcal
Jag tänkte också köra barzo i sommar. På xc-hojjen, FS. Istället för rocket ron, mest för att testa något annat och billigare.

Men än så länge ligger de i garaget. Köpte från bike24.

Barzo/mezcal
Jag skulle vilja säga att klarar man sig med Barzo fram så klarar man sig med Mezcal bak. Av de två så har jag varit mer nöjd med Mezcal, främst pga att Mezcals klättringsgrepp är sanslöst bra. Med Barzo har jag haft lite känslan av okontrollerade släpp på packade grusiga underlag en bit in mot sommaren (torrt). Dobbarna kan kännas lite spensliga.

Barzo/mezcal
Ni som kört Vittorias skinwall-varianter (eller "tan" eller vad de nu kallar dem), hur upplever ni däcksidorna? Är de jättekänsliga eller finns det någon "punkaresistens" i dem?

Barzo/mezcal
Jag skulle vilja säga att klarar man sig med Barzo fram så klarar man sig med Mezcal bak. Av de två så har jag varit mer nöjd med Mezcal, främst pga att Mezcals klättringsgrepp är sanslöst bra. Med Barzo har jag haft lite känslan av okontrollerade släpp på packade grusiga underlag en bit in mot sommaren (torrt). Dobbarna kan kännas lite spensliga.
Håller med, underbart fram. Men kör Nobby Nic bak för mer grepp. Barzo är underbart uppbyggt i TNT modellen 2.6 som jag kör

Barzo/mezcal
Väcker liv i gammal tråd igen. Har satt på Barzo fram och Mezcal bak och och dom rullar ju enormt bra, men... Min referens-bana är till största del hårt packad, och i kurvorna så viker dom sig vilket gör att jag tappar självförtroende. Samma sak om man pumpar i en lätt vinklad dal. Detta är inget jag upplevt tidigare på däck som t.ex. Maxxis Rekon. Har 1.8 bar bak och 1.6 fram.

Andra som upplevt samma med dessa däck?

Barzo/mezcal
Precis som Schwalbe och Maxxis har även Vittoria samma modellnamn, dvs samma mönster, i ett flertal varianter med olika uppbyggnad.

Vilken variant av Barzo och Mezcal pratar ni om?
@benjig @MagerValp
Den som satt på min MB31 vid leverans i mitt fall... Har inte kvar däcken, men du kanske kan utläsa det från bilden:
IMG_3814.jpeg

Barzo/mezcal
Precis som Schwalbe och Maxxis har även Vittoria samma modellnamn, dvs samma mönster, i ett flertal varianter med olika uppbyggnad.

Vilken variant av Barzo och Mezcal pratar ni om?
@benjig @MagerValp

Barzo TLR G2.0 29"
Mezcal III TLR G2.0 29"

Edit: Har nu testat att köra med 2.2 bar från tidigare 1.8 i tryck (eftersom det faktiskt står minimum 2 bar på däcket) och det är helt klart mindre sladdrigt. Dock avsevärt mer stötigt över rötter också. En balansgång antar jag...

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp