Basalomsättning, tillförlitlig beräkning?

• Trådstartare Trådstartare CE
  • Start datum Start datum

CE

Ny medlem
Hur fastställer man på ett tillförlitligt sätt kroppens basalomsättning, dvs energimängden som krävs för att driva kroppen vid vila. Det finns tabeller och formler att använda på internet, men det är ju stora indviduella skillnader så de metoderna får anses som osäkra.

/CE

Basalomsättningen är väl ganska irrelevant ändå om du inte planerat att ligga som ett kolli det närmaste?

Utgå från basalomsättningen och räkna om med en uppskattad aktivitetsgrad. Sedan får du dokumentera vikt och kcalintag över ett tidsspann och korrigera utefter det.

Ett sätt torde rimligen vara att ligga på ett känt energiintag och vila under en mätperiod. Om du är viktstabil över tiden så är intaget lika stort som omsättningen.

Tejpa igen alla springor till ditt sovrum och mät sedan koldioxidhalten väldigt exakt före och efter du sovit. Sedan är det bara att räkna lite efter att ha koll på rummets storlek och hur länge du sovit.
Alternativt andas man i en Douglassäck.

Men varför, det lär skifta pga en massa faktorer från dag till dag och är det ett kolli du vill bli?

mks skrev:
-------------------------------------------------------
> Ett sätt torde rimligen vara att ligga på ett
> känt energiintag och vila under en mätperiod. Om
> du är viktstabil över tiden så är intaget lika
> stort som omsättningen.

Då utgår du från att kaloriupptaget är 100%, men är det verkligen så? Kan inte detta bero på vad man äter och aktivitetsnivå? Kan tänka mig att det man skiter ur sig innehåller en del kalorier också, eller är det helt tömt på energi?

Men frågan kvarstår, varför vill man veta detta värde? Bara att gå till köket och bre smörgåsar gör ju att siffran är för låg...

Värt att läsa om kaloriberäkningar:
http://www.sportsscientists.com/2010/01/exercise-and-weight-loss-part-2.html
http://www.sportsscientists.com/2010/01/exercise-and-weight-loss-part-2b.html

Senast redigerad av en moderator:
Formlerna för BMR är väl hyfsat tillförlitliga? Det är väl aktivitetsnivåerna som är svåra att uppskatta?

fredrikw skrev:
> Då utgår du från att kaloriupptaget är 100%,
> men är det verkligen så? Kan inte detta bero på
> vad man äter och aktivitetsnivå? Kan tänka mig
> att det man skiter ur sig innehåller en del
> kalorier också, eller är det helt tömt på
> energi?

Väldigt lite försvinner den vägen om man inte har nån mag/tarmsjukdom. Nästan allt i normal avföring är döda tarmbakterier, vissa slaggprodukter från kroppen och fibrer som inte kan brytas ner i matsmältningssystemet. Och sen varierande mängder vatten då.

stefan_ skrev:
> Om du är tjock så äter du för mycket.

Eller cyklar för lite.

Syrekonsumtion eller co2-konsumtion är det sätt som kan användas och jag menar allvarligt att man skulle kunna köpa en co2-mätare och sedan sova i ett tätt utrymme. Som försiktighetsåtgärd kan man ju göra en snabb överslagsberäkning för att se var man hamnar ungefär. Man bör hålla sig under ett par tusen ppm Co2.

Min metod, som har funkat riktigt bra, är att väga och registrera allt jag äter för att få reda på hur mycket energi jag får i mig, och sen för varje dag minska den mängden med energimängd jag förbränner genom rena träningspass. Det är inte den basala omsättningen, men "vardagsnivån", dvs de vardagliga bestyren som jobb/skola, sova, laga mat, slösurfa osv.

Den nettoenergimängd (intag minus träning) jag fick fram för varje dag kunde jag sen plotta mot viktförändring och på så sätt få fram min jämviktsnivå. Ca 2100 kcal/dag fick jag fram. Det är alltså den energimängd jag behöver per dag för att hålla konstant vikt om jag inte tränar.

geologen skrev:
> fredrikw skrev:
> --------------------------------------------------
> > Då utgår du från att kaloriupptaget är 100%,
> > men är det verkligen så? Kan inte detta bero på
> > vad man äter och aktivitetsnivå? Kan tänka mig
> > att det man skiter ur sig innehåller en del
> > kalorier också, eller är det helt tömt på
> > energi?
>
> Väldigt lite försvinner den vägen om man inte
> har nån mag/tarmsjukdom. Nästan allt i normal
> avföring är döda tarmbakterier, vissa
> slaggprodukter från kroppen och fibrer som inte
> kan brytas ner i matsmältningssystemet. Och sen
> varierande mängder vatten då.

aha, tack för informationen. har länge undrat detta men aldrig orkat försöka ta reda på det :) jag trodde faktiskt att det fanns en ganska stor variation där, men tydligen inte.

Tillbaka
Topp