Bäst sätt öppna SRAM kedjelås?

Trackattack

Ny medlem
Någon som har ett felsäkert sätt att ta isär en kedja med Sram Power Link?

Jag har provat det mesta tycker jag, men det har hittils inte gått.
Den sitter som en bergsget. Jag vill helst ta av kedjan innan jag rengör den.
Tips? Kanske t.o.m. någon fin bild? :-)

Torka rent kedjan där länken sitter, är det för mycket "skit" så får du inte upp den. Tryck ihop snabblänken från sidorna, det är nog detta moment som de flesta inte lyckas med - för lyckas man inte klämma ihop länken tillräckligt(med handkraft, inga verktyg behövs) så lyckas man inte med nästa steg som är att föra ihop länkarna i längsled(dvs tryck ihop kedjan, motsatsen till dra ut alltså) och vips så får du loss länken.

/Leo

fick i uppgift att ta loss en snabblänk (visserligen inte srams men ändå) från en kompis sönderrostade kedja, trots lite olja som fick verka en stund gick det inte med fingerkraft utan då plockade jag fram polygripen, sätt den så som man trycker till med. vips så lossnar det.

Det absolut lättaste sättet har jag märkt är att ta en liten platt skruvmejsel och vrida isär länken med. Svårt att förklara men om har kedjan framför ögonen så sätter du den platta delen bakom den högra länken, det finns ett litet utrymme där som den passar i. Sen vrider till litet. Lossnar alltid superlätt.

Tack för tipsen! Ingen av dem funkade så tillslut klämde jag till lite eXtra med polygripen och det fick plåtarna att röra på sig!

Nu är kedjan sååå ren och glad!!

Tillbaka
Topp