Bästa däcken för modd/saltslushy

pwrdesign

Medlem
Vad skulle ni happyiter säga är det bästa däcket för modd/saltslush?

Jag har kört med Schwalbe Winter Marathon två vintrar och de är grymma när det är riktigt kallt, isfläckar eller hårt packad snö, men när det är som det är just nu så är det helt värdelösa, då de helst ska köras med lite högre tryck.

Funderar på att slänga på mina sommarhjul med Raceking 2.0 nästa vecka och testa, 40% av min färdväg var ändå asfaltrent igår och resten modd. Upplever att cykeln med Winter Marathon uppför sig extremt nervöst, minsta lilla modd så är det bambi på hal is, vilket jag är rejält trött på nu!

Ska jag prova sommarhjulen eller ska jag köpa något grovmönstrat annat dubbat som går att köra på lågt däckstryck?

Inget funkar bra. Det som, för mig, funkar minst sämst är ett par Conti RaceKing 2.2 med hyfsat lågt däcktryck. Dubbdäck eller renodlade vinterdäck brukar göra noll skillnad för slask och modd.

De få dagar det varit slushy här i Göteborg sammanföll fint med att jag körde in mina Ice Spiker på pendlarhojen. Fungerade hur bra som helst och kändes inte alls spårigt, om än en aning tungt ;-)

Schwalbe Winter är ett höstdäck med för mornar med minusgrader och svartis. Bytte till W240 på CX:en i december och det är riktigt funkis. Klart stabilare i modden.

och i Mars byter man till 32mm Durano Plus...

(MTB)

För mig fungerar det helt klart bäst med så breda däck som möjligt, och lågt tryck.
Jag vinterpendlar just nu på Conti X-king 2,4 med ca: 1,5-1,8 bar.

Jag upplever det som att ett brett däck "flyter ovanpå" bättre och skär inte ner i sörjan.

Dessutom sväljer däcken alla ojämnheter när det är sånt där fruset knaggel.

Jag anser att smala cx däck med bra mönster är bäst. Dubbat funkar när det är blankis annars är det bara onödigt tungt. Låg tyngdpunkt o bra viktfördelning samt att vara beredd på kast om det är knöggel-is under sörjan är viktigast

Som jag trodde då! Funkar bra var kanske fel uttryck, håller med där! :)
Blir till att testa med sommarhjulen istället på måndag då! (med raceking super sonic 2.0 och lågt tryck!)

Mr Orange skrev:
-------------------------------------------------------
> Schwalbe Winter är ett höstdäck med för mornar
> med minusgrader och svartis. Bytte till W240 på
> CX:en i december och det är riktigt funkis. Klart
> stabilare i modden.
>
> och i Mars byter man till 32mm Durano Plus...

Tycker precis tvärt om när det kommer till W240. Tungt däck som understyr och beter sig allmänt dåligt. Är väl OK för att dra lite snörundor på crossen, men mina har mest blivit liggande.

På modd/snöcykeln har jag Suomi Extreme 294 fram och W240 bak. Perfekt!

Vinter CXn har Marathon Winter 35 fram och Winter 30 bak, mkt bra på is så länge det inte är snö/modd.

Har kört några rundor med Conti Cyclocross Race och dom är ganska prisvärda tycker jag. Lite brummiga på asfalt men annars helt ok. Tyvärr nte så vasst punkaskydd enligt vissa recensioner.

Senast ändrad:
Mr Orange skrev:
> Schwalbe Winter är ett höstdäck med för mornar
> med minusgrader och svartis. Bytte till W240 på
> CX:en i december och det är riktigt funkis. Klart
> stabilare i modden.
>
> och i Mars byter man till 32mm Durano Plus...

Min uppfattning är nästan motsatt. Körde tidigare W240 men har den här vintern använt Scwalbe Winter 30. Som natt och dag. Visst spårar det lite mer i modden eftersom de skär ned samt täpper igen mönstret, men W240 drog iväg på oönskade äventyr även när det var barmark ;) Winter passar min cykelstil när jag har tyngdpunkten långt bak, lätt grepp om styret och full jävla attack! Går tokfort, undantaget några meter här och där under pendlingen.

Gissar att några grovmönstrade CX-däck skulle ge bättre grepp och stabilitet i just modd, men utslaget över sträckan (eftersom det sällan är samma underlag hela vägen) tror jag att Winter är snabbaste däcken för mig. Cykeltekniken, som att våga satsa, gör också stor skillnad för framkomligheten har jag märkt.

emilh skrev:
> Tycker de smalare (30mm) Schwalbe Winter jag
> pendlar på funkar bra även i slask.

+1, ju smalare desto bättre i modd & slask. Om det inte är vaddjupt förstås, då funkar inget

Så sammanfattning av alla är, att alla däck nämnda är bra och samtidigt dåliga. Perfekt.

Jag kör maraton winter 42or på vinter cykeln, fungerar sådär lagom. Bra på barmark, hård snö & is. Tillfredsställande och förutsägbart i modd.

Kanske finns ett existensberättigande för en sådan här?

3_Norco_K-trac_ski_bike_rightside800.jpg

Schwalbe marathon winter-35:or och tillräckligt med vikt för att pressa igenom har varit mitt recept den här säsongen. Funkar väl sådär i vissa situationer, men då tror jag inte det funkat bättre med något annat än en ren fat-bike. Att köra fat albert blir kul i modden, men jag blir ändå långsammare så det blir 35:orna till sist ändå.

Jag tycker också att Marathon Winter fungerar bra. Körde 37mm förra vintern innan jag bytte cykel och de är föredömligt förutsägbara i sitt beteende. Man vet precis när det ska skita sig i god tid.

Tog mig 20 mil på W106orna den här vintern innan jag litade på dem. Tycker fortfarande inte att de är lika trevliga.

Annars är det nog som någon nämnt fatbike som gäller i riktig moddmisär.

Jag ställde min hybrid med W106 den veckan det var mest snö och körde mtb med IceSpiker 2,1 istället.

Fetdäcken flöt fint ovanpå. Sen är mtbn lite mer lätthanterlig vilket bidrog.

Tillbaka
Topp