Bästa flaskhållare mtb långlopp

PerFred

Medlem
Behöver utrusta min nya Scott Spark 900 RC med en stabil flashållare. Vilken rekommenderas om man vill att flaskan ska sitta bra även i stökig terräng och hög fart? Jag har kört med denna tidigare https://www.cykloteket.se/artikel/bontrager-rl-composite-flaskstall-mattsvart/
Den har funkat bra, men jag tappade faktiskt en flaska på Cykelvasan i år så perfekt är den inte. Jag kör camelbak med vatten i och sportdryck i flaskan så jag skippar helst inte flaskan helt.
Hållaren får gärna vara svart förresten...

Specialized zee cage i plast eller kolfiber. Jag kör kolfibervarianten.

Min anekdot: Jag skrotade i ett hopp och cykeln gjort en volt, flaskan satt kvar i hållaren, jag hade ont. Har inte tappat någon flaska än. Kört några hundra timmar stökig stigåka och 3 dagar i åre med hållaren.

Senast ändrad:
BjornR sa:

Min anekdot: Jag skrotade i ett hopp och cykeln gjort en volt, flaskan satt kvar i hållaren, jag hade ont. Har inte tappat någon flaska än. Kört några hundra timmar stökig stigåka och 3 dagar i åre med hållaren.
Grym! Snygg också.

Körde med Elite ett tag men tappade alltför många flaskor oavsett om jag körde HT eller FS. Bytte till SKS Topcage och har sedan dess (typ 6 år) inte tappat en enda flaska. Nu har jag bytt cykel och köpt SKS Slidecage (för åtkomst från sidan), och den verkar funka lika bra. Rekomenderas!

Jag röstar också på Specialized zee II. Båda flaskorna satt kvar på plats senast jag krashade rejält. Finns i både blank och matt svart, höger och vänster.

Elite custom race får min röst.
Annars är det bästa tipset att ha en liten ram med stor flaska. Då blir det omöjligt för flaskan att trilla ur.... Och rätt svårt att få loss den ;)

Har kört med både Elite Cannibal-hållare och nu senare med FR-X kolfiberhållare.. båda har hållt kanonbra i flaskorna på alla långlopp och även andra stökiga partier hemma..

På Paris roubaix är det många lag som använder aluminium flaskställ som böjs till lite grann för att få bra grepp om flaskan.

Röstar också på Zee cage, har testat många sorters hållare men Zee cage är överlägsna. Det är lätt att få i och ur flaskan men den håller samtidigt flaskan på plats väldigt bra.

NickPick sa:
BjornR sa:

Grym! Snygg också.

Helvete. Jag menar ju RIB CAGE II som är mitt favvoställ. Har det både på min lvg, cx, båda mina fs och min ht 8) Håller flaskorna väldigt bra. Hade Zee Cage på min camber (och har ett från min nya epic) och det var kinkigt på vissa typer av flaskor minns jag. Dock är vanliga specflaskor grymma så kör med dom.

Lånar tråden lite.
Skulle montera min hållare på nya cykeln men gick sisådär
25558990-C211-4AB5-8DA4-70EF04AA43AC.jpeg

Förslag på annan hållare? Vill helst inte ha mindre än 500ml.

Jag tycker dock att Merida satt hålen onödigt högt?
Kanske man kan ha vattenflaskan lägre med sån här?
https://www.merida.se/flaskeholde-brakett-2stk-alt-p-25411
Eller
https://m.bikester.se/xlab-aero-svart-789451.html

Tacksam för tips
:)

Utöver zee cage. Utrymmet är antagligen för att en piggyback ska få plats på dämparen plus flaska.

Wolftooth har slitsar på sin offset-grej vilket jag finner är bättre än fasta hål. Har sådan på min ram.

Tjena

Precis som någon tidigare skrev så skall det till en sidmatad flaskhållare på One Twenty. Skulle flskstället komma längre ner så klämmer du det vid kompression av dämparen samt att du inte kommer åt reglaget på bakdämparen. Finns ett schysst Merida Kolfiber om du verkligen vill matcha hojen:)
https://www.merida.se/ekstrautstyr/flaskhallare/flaskeholder-carbon-17150

Kör hårt med One Twentyn

Nicklas/ Merida

Tråkigt för mig men kul för plånboken att jag såg detta först nu :)

Går ha denna i åtanke om Zee cage ner passar tillfredställande. Eller om jag råkat tänka fel ang vilken hand jag ska använda :)

Tillbaka
Topp