Bästa gaffeln under 2000kr?

yce99

Medlem
Jag köpte min första MTB förra våren, en Cube Aim. Jag vet att den inte är någon västing precis men min budget var begränsad och jag visste inte om jag skulle tycka det var kul att cykla i skogen. Men det tyckte jag!
Jag är mycket nöjd med cykeln och inget har gått sönder ännu, och då cyklar jag på stigar med mycket rötter och stenar.
Det enda som jag tycker är lite dåligt är gaffeln, en Suntour XCM 100mm. Jag har aldrig haft dämpare förut så vet inte riktigt hur den ska bete sig men tycker inte den tar upp stötar så bra. Blir rätt skakigt i händerna när jag kör fort över en massa rötter. Antar att en bättre dämpare inte beter sig så.
Så nu undrar jag om det går att få tag på en dämpare som är bättre under 2000 kr? (Har precis beställt en Islabike till dottern så får vänta ett tag med detta) men vill ändå veta vad ni tycker. Kanske kan sträcka mig till 3000 kr så småningom...

Fulmektips:
Hade samma problem med min första cykel som hade en RS Dart 1. Var väldigt skakigt över stock och sten och även fast man körde på ganska stora grejer använde man inte hela slaglängden, trots att dämparen va inställd på mjukaste.

Misstänkte att trögheten i gaffeln berodde på friktionen mellan ytter- och innerbenen. Testade att fylla på med nån halvdeciliter vanlig olja i varje gaffelben. Funkade väldigt bra för mig, fick till och med dra åt fjädern ganska så hårt för att inte bottna den.

Senast ändrad:
Kan vara så att fjädern som sitter i gaffeln är för hård för din kroppsvikt, men jag är tveksam till om det vore värt att försöka byta den. Det är en rätt trist gaffel...
Om du är en lättviktare vore en luftdämpad gaffel att föredra, lättare att ställa in så den blir följsam. T.ex. Recon Solo Air eller ännu hellre en Reba SL/RL om du lyckas hitta nån på rea.

Gaffel.jpg

Den bistra sanningen :)

Verkar som den där Rock Shox är bra, flera som rekomenderar den. Tack för råd!

Kazle: Bra tips, det ska jag prova innan jag skaffar en annan. Ska bara lista ut hur man tar isär den :-)

Precis, det är 130mm slag. Det kan vara lite mycket då du har 100mm idag tror jag. Men beggat är ändå vägen tror jag i den prisklassen. Ebay.de har ofta mycket gafflar också. Köp ett känt märke, Fox, Rock Shox, Marzocchi, Magura, DT, Manitou. Men inte Suntour eller något som det står elastomerfjädring på. Luft, olja och/eller fjäderdämpning ska det vara.

Ska kolla beg. Måste bara sätta mig in i vad allt betyder när man läser specen. Men nu vet jag lite mer om vilka som är bra. Tack för alla tips!

Grymma priser på gafflar hittar du på www.on-one.co.uk

Recon Gold TK Solo Air m remote pop loc 179 pund:
http://www.on-one.co.uk/i/q/FORSRECGLDAIR/rockshox_recon_gold_tk_solo_air_100mm_fork_with_poplock

Recon Silver TK Coil 109 pund:
http://www.on-one.co.uk/i/q/FORSRETK/rockshox_recon_silver_tk_coil_100mm_fork_with_lockout

Låga fraktpriser typ 20 pund o snabba leveranser (fick häromdagen hem en Recon Silver till grabbens 24" som kommer gå en del utför diverse downhillbackar i sommar...)

Köpte själv en recon silver för 120 pund förra våren från one-on. Dessutom lite däck och annat krafs. Snabbt och smidigt.

Tillbaka
Topp