Bästa MP3-spelare för cykling?

Niko/Frost

Aktiv medlem
Okey, min kära IAudio är döende efter 4-5 års trogen tjänst. Kunde jag köpa en ny så skulle jag men dom tillverkas inte längre.

Jag har vänt ut och in på hela marknaden och kammar noll, det tillverkas fasen inga MP3-spelare som lämpar sig för cykling längre. Kan någon hjälpa mig, vilken modell ska jag ha och var köper jag den?

Mina krav:

- Inbyggt, laddningsbart batteri.
- Absolut INTE touchskärm!!!
- Lätt att byta till nästa eller förra låten, ska alltså med lätthet kunna göras med MP3-spelaren i fickan, utan att behöva plocka fram och titta på den
- Riktigt bra ljud!
- Fungera med standard 3.5mm hörlurar
- Vara lätt, liten och inte ha extremt skarpa kanter då jag i regel trycker ned spelaren i lycrabyxorna vid höften.
- Tåla någon viss grad av fuktig miljö (se ovanstående, haha)
- Inte ha uppenbart idiotiska lösningar som t.ex plastskydd för USB-kontakt som man vet kommer att trilla av efter 15 minuter och aldrig mer finnas i ens liv
- Ha goda förutsättningar att leva 4-5 år

Den får kosta precis vadfaen som helst, jag är desperat nu efter 1 års jagande! OBS! Ej intresserad av 200-300 kr spelarna även om dom är små och kompakta, men ljudet och kvalitén är skit då jag redan gått på den niten...

HJÄLP! SNÄLLA!

Ja, standardkontakt då, jag är ingen HiFi-människa :) :)

Ipod Shuffle går ju iaf bort mer än någon annan spelare i världshistorien då man är bunden till deras egna hörlurar som är totalt skräp. (Apple som annars gör bra grejer, vad tänkte dom på den dagen...)

Jag kör Sandisk Sansa Clip som jag kört i ett par år i svettig tröjficka utan problem och den går fint att byta låt och höja och sänka volym genom tröjan. Men den kostar ju inte mycket så den kanske inte "duger"? Ljudkvaliteten vill jag påstå beror till 90% på hörlurarna. Jag tycker ljudkvaliteten är ganska svår och för mig inte så viktig när man cyklar eftersom det är så brötigt i övrigt och ganska hopplöst att få "bra". Jag har Sonylurar som jag kör för att dom sitter bra i mina öron. Lurarna man får med mp3-spelaren går ju i bingen direkt.

En stor jävla fördel med Sandisken är att den blir en vanlig USB-disk i windows utan några som helst drivrutiner, iTunes eller annat trams så det är bara att stoppa på musiken från villken dator som helst utan krångel.

Senast redigerad av en moderator:
Försök hitta den äldre modellen av iPod Shuffle
ipod-shuffle1.jpg

Går att använda vilka lurar som helst, går utmärkt att byta låtar och justera volymen med softshell-tyg mellan fingret och spelaren, och min har klarat av att hänga med på ganska svettiga träningspass både inomhus och utomhus. Är man riktigt nervöst lagd finns det ett företag som vattentätar den också http://www.swimman.com/

Niko/Frost skrev:

Jag har en Sony NWZ-S618F som jag är supernöjd med. Tycker den svarar bra mot dina krav, se nedan.

> Mina krav:
>
> - Inbyggt, laddningsbart batteri. Check
> - Absolut INTE touchskärm!!! Check
> - Lätt att byta till nästa eller förra låten,
> ska alltså med lätthet kunna göras med
> MP3-spelaren i fickan, utan att behöva plocka
> fram och titta på den För mig funkar det i alla fall
> - Riktigt bra ljud! CheCk
> - Fungera med standard 3.5mm hörlurar CheCk
> - Vara lätt, liten och inte ha extremt skarpa
> kanter då jag i regel trycker ned spelaren i
> lycrabyxorna vid höften. Check
> - Tåla någon viss grad av fuktig miljö (se
> ovanstående, haha) Osäker, det har jag inte utsatt min för då den alltid får "åka" i en liten zipplock plastpåse
> - Inte ha uppenbart idiotiska lösningar som t.ex
> plastskydd för USB-kontakt som man vet kommer att
> trilla av efter 15 minuter och aldrig mer finnas i
> ens liv Check
> - Ha goda förutsättningar att leva 4-5 år Har haft min i 2 år nu och still going strong
>
> Den får kosta precis vadfaen som helst, jag är
> desperat nu efter 1 års jagande! OBS! Ej
> intresserad av 200-300 kr spelarna även om dom
> är små och kompakta, men ljudet och kvalitén
> är skit då jag redan gått på den niten...
>
> HJÄLP! SNÄLLA!

Länk till http://www.sony.se/product/nws-s-series/nwzs618fs.ce7

fredrikw, frugan hade en sån äldre ipod shuffle tidigare och jag testkörde den med samma lurar (sony) som jag alltid använder till min egen mp3. men ljudkvalitén är verkligen inte på långa vägar i närheten av iaudion (jag spelar hööög musik, haha) så den går bort med... dock klart smidigt format på den, så en vassare variant på det temat hade varit toppen.

selast, njae... faller direkt på storleken och dåliga knappar för att byta smidigt med en hand i fickan/byxlinningen medans man cyklar...

daniel_e, phillips gogear blev jag nästan rörd över när jag såg den. sen när jag klämde på den i butik och insåg att man pressar mitt på den stora framsidan för att spela/pausa så gick det ju upp rätt fort att den kommer pausa/spela/pausa/spela/pausa/spela/pausa/spela... medans man cyklar eftersom den ligger tight pressad mot kroppen som konstant kommer trycka på "knappen".

siven, ipod nano hade varit tagen om det inte var för dom vassa kanterna, vill inte sprätta upp dyr-lycran eller ha något som ligger och irriterar på höften... visst finns det gummifodral men då är vi lite inne på det där med storleken igen, den är tre gånger så stor som den optimala spelaren kunde få vara.

K ristian, där är vi nånting på spåret kanske... Zen Stone Plus ser riktigt trevlig ut, någon som vet om den har en knappspärrfunktion? Ser inte ut som den har någon på dom bilder och 360gr-flash-demos jag hittar på den...

JT, är "clipet" avtagbart på Sansan? Visst håller jag med dig om att mycket av ljudet ligger i hörlurarna, men dom sista 10% ligger helt klart i spelaren, och jag är en frenetisk användare av mp3-spelaren så för mig spelar det stor roll i valet... helt klart inget som lämnas åt slumpen då jag blivit besviken många gånger på ljudet i billigare spelare.

fredrikw skrev:
-------------------------------------------------------
> Försök hitta den äldre modellen av iPod
> Shuffle
> http://www.dirjournal.com/computers-journal/wp-con
> tent/uploads/2009/05/ipod-shuffle1.jpg
>
> Går att använda vilka lurar som helst, går
> utmärkt att byta låtar och justera volymen med
> softshell-tyg mellan fingret och spelaren, och min
> har klarat av att hänga med på ganska svettiga
> träningspass både inomhus och utomhus. Är man
> riktigt nervöst lagd finns det ett företag som
> vattentätar den också http://www.swimman.com/

Plus ett på vattentåligheten på gamla shuffle. Min (plus lurar) låg en halvtimme under vatten efter att jag glömt den i fickan i träningsshortsen och tryckt ner dem i handfatet för lite kommande uppsköljning. Trodde såklart att jag sänkt den totalt när jag insåg det och svor en del. Den fick ligga i två dagar innan jag testade den men den har fungerat fint i ett år nu utan problem. Imponerande.

Försök att hitta en beg iRiver på blocket (annars kan du få köpa min billigt men det är litet batteri i den så den räcker inte alls så länge som en med större), det finns flera modeller med AA-batteri som räcker hur länge som helst, bra radio och kanon ljud. Och 1 el 2 gb minne, mer behövs inte. Jag kör med min gamla Jens of Sweden som verkar omöjlig att ta kål på.

Kör med sansa clip jag oxå, samt frugan och bägge barnen. Clippet är avtagbart. Dessutom är den testad i nått av hifi magasinen och fick toppbetyg för ljudet. Kör med ett par heltäckta AKG lurar som passar under hjälmen så jag kan inte klaga på ljudet heller, möjligen på vindbruset.

Niko/Frost skrev:

>
> K ristian, där är vi nånting på spåret
> kanske... Zen Stone Plus ser riktigt trevlig ut,
> någon som vet om den har en knappspärrfunktion?
> Ser inte ut som den har någon på dom bilder och
> 360gr-flash-demos jag hittar på den...
>

Jag vet inte om den har knappspärrfunktion. Men det vore konstigt om den inte hade det. Den där fick rätt så bra omdömen i tester när den kom ut.

Anders H, en beggad är ju förstås samma problem som min nuvarande... batteriet är döende och jag får inte ut mer än 2-2,5 batteritid. Ser inte riktigt att en beggad IRiver (eller IAudio för den delen) skulle stå ut i ytterliggare 4-5 år. Allting med AA-batterier är helt utdömt. Det är på tok för mycket strulande att ladda...

Googlat lite recensioner på Zen Stone/Stone Plus och det verkar vara lite delade meningar om kvalitén och användargränssnittet.

SanDisk Sansa Clip däremot verkar vara en given hit med nästan uteslutande lysande recensioner!

Stort tack för snabb hjälp i denna tråd, det luktar inhandlning av en Sansa lång väg om detta :)

Har en Nano 8 GB med Koss Spark Plugs. Funkar bra tycker jag. Plus att jag gillar Itunes + Nano + Podsändningar.

När jag cyklat vintertid och önskat lättare byten har jag köpt sladd med "remote" på sladden som jag kan lägga fast med ett clip i jackan. Så då får spelaren ligga där.

Som sagt här uppe i tråden, hitta en Appel ipod av den gamla modellen (jag köpte min för 150.- 1gb) fördelen är ju det att den är stryktålig utav fasen och har inte känt nått av känslighet mot fukt (användare den i badet med :) sen är det ju bara byta ut låtar efter behov i iTunes samtidigt som man laddar .. är iaf 24t gång tid på den och den tar standard 3,5 lurar ..
Dom fanns till och med i rosa he he (jag har blå självklart)

//svein

Den senaste ipoden går ju utmärkt att köra med valfria lurar om du har en Belkin-adapter också. Att det är en iPod gör ju tyvärr att chanserna att den spelar lika bra som en iAudio/iRiver är rätt liten.. :)

Min iRiver är det bästa jag någonsin haft i MP3-väg, men den har döden dött och blivit ersatt med en Nokia 5800 som sköter jobbet långt över förväntan. Men inte riktigt lika bra som iRivern.

Creative Zen 4gb har funkat bra för mig i några år nu. Platt och lite rektangulär form. Toppenljud. Tappar dock ibland bort positioner i längre ljudfiler vid avstängning, irriterande när man lyssnar ljudbok. Men det verkar drabba de flesta spelare?

andersen, det är inte olagligt om det inte finns en lag som uttryckligen förbjuder det :) ...däremot kan det väl tänkas vara olämpligt, speciellt med den öronbedövande ljudnivån jag kör på... men blir det olagligt att onanera så kommer jag att fortsätta med det ändå, och av precis samma anledning cyklar jag bäst jag vill med musik i öronen :)

...visst borde det vara förbud mot allt som kan tänkas skada en själv eller andra människor, jag håller med - livet borde levas instängd i en bunker och all form av njutning förbjudas å det striktaste :)

jag säger som någon ovan sa: ipod shuffle. grymt liten. kan förvaras på kragen på t-shirten etc. har för mig att de finns med 2g minne eller så, vilket kan ses som helt ok för en så liten pryl. som sagt, sjukt liten och lätt, enkla knappar, bra ljud är det väl alltid i apple. kör på shuffle.

fan dig evo, haha... den var ju skitsnygg och bra recensioner, en ipod shuffle som faktiskt är bra - typ... tänkte knata ned till siba och handla en sansa imorgon, men nu blev det nätorder på stubben på en iaudio e2 istället - man är väl lite färgad av hur grymt bra den förra iaudion var med. borde dyka upp på posten på torsdag eller nått :)

Skaffade precis en fjärde gen ipod shuffle 2G. Grymt liten och smidig. Går att byta låt och ändra volym även men ganska tjocka hanskar. men

JAG HATAR ITUNES

Har letat alternativ till Itunes men tydligen har apple ändrat DB format och inget finnig 17 åring har tagit sig tiden att baklängesingenjöra till en fix.

Jag har lovat migsjälv att aldrig mer köp en appleprodukt. Den irriterar skiten ur mig.

Jag ska ta mig en titt på sansa spelaren.

Dolk skrev:
>
> JAG HATAR ITUNES

Jag med, så jag använder foobar2000 + foo_dop. De nyare generationerna av iPod kräver Apple Mobile Device Support men du behöver inte installera iTunes för det. Starta iTunes setup och gå till tempkatalogen och kopiera AppleMobileDeviceSupport.msi (eller AppleMobileDeviceSupport64.msi) åt sidan. Avbryt iTunes setup och kör msi:n du kopierade istället. Tada!

När jag kopierar musik till iPod:en transkodar jag FLAC till AAC samtidigt.

Länkar:
http://www.foobar2000.org/
http://yuo.be/ipod.php
http://www.nero.com/eng/technologies-aac-codec.html

tack för den plu!

Jag har försökt ett tag med floola. Det har sina poänger men är lite för buggigt och otydligt för att jag skall vara nöjd.

Okey, som utlovat en liten minirecension av IAudio E2... knapparna är identiska på på båda kortsidorna. Ena sidans långsmala knappar byter låt och andra sidans dito justerar volymen. Ena långsidans lilla knapp stänger av/på spelaren och andra sidans justerar shuffle/playlist och lite andra ljudinställningar.

Helt omöjligt att utan tydligt dagsljus och med skarp blick urskilja vilken sida som är vilken, så får klura ut något sätt att markera en sida (typ griptejp lr dylikt) för att utan blicken kunna avgöra vilken knapp det är man trycker på så att man inte justerar ljudet istället för att byta låt eller stänger av den istället för att skifta mellan shuffle/playlist.

Nåväl, ljudnivån är inte dunderhög... maxvolymen motsvarar c:a 75% av min tidigare IAudio... en minimodell det med (som iofs är totalt öronbedövande på maxvolym), kommer inte ihåg modellbeteckning och det står inte på den, men jag har direktjämfört mellan några olika låtar och läge 30 (av skala 0-40 på ljudvolymen) är detsamma som max på nya E2. Dock fullt tillräckligt för dom allra flesta cykelsituationer om man inte är helt döv.

Något jag verkligen saknar, är inte display men väl en batteri-indikator. Hade varit nice, nu får man ladda oftare för att vara på säkra sidan att man inte åker ut med halvtaskigt batteri...

Nåväl, det var det negativa. Till det positiva. Den är dels sjukt liten. Finishen är otrolig (Ja, Ipod Shuffle t.o.m framstår som plastig och billig i jämförelse...) och ljudet är verkligen sjukt bra. I direkt jämförelse på samma låtar med samma hörlurar (Sony av bättre modell) så slår den min gamla IAudio (som hade nypris omkring 1.800 kr för 1gb-modellen!). Det är klarare och fylligare ljud, vilket jag inte ens trodde en mp3-spelare kunde ha...

Garanterat dunderbra köp för c:a 450 kr inkl. frakt om man ser till format, kvalitetskänsla och ljud.

Råkade köpa en SansaClip som låg i en fyndlåda på Classe O förra sommaren. Mest för att den kostade 150 spänn. Blev så sjukt nöjd när jag kom hem så jag åkte dit dagen efter och köpte en till.

Ruskigt mycket spelare för pengarna.

När jag cyklar med den fäster jag den på ena hängslet och kommer enkelt åt alla knappar utan problem. Enda minuset är att den stänger av sig själv när man pausat för länge.

Bra minirecension Niko/Frost! Kanske skulle man slå till på en sådan? Fast det retar mig att man inte kan "byta skiva". Nåval, får grunna vidare.

En annan sak, ni som kör med mp3-spelare. Vad använder ni för lurar? Själv har jag kommit fram till att bygellurar som går backom nacken (tänk Koss Sporta Pro) har fungerat bäst hitills. Allt annat sitter inte någon längre stund.

Angående lurar, jag kör med AKG lättviktslurar, funkar faktiskt under hjälmen. Har föregångaren 412 både öppna och slutna. K420 ska vara ännu bättre. Testad i audiofil sammanhang och fått toppbetyg, men de är inte dyrare än andra lurar som porta pro t ex.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=344552

Edit: hittade bättre länk och fixade till den igen.

Sådana körde jag också med fast inte med cykeln, tyckte inte de fungerade under hjälmen. Bra lurar är det i alla fall. Andra jag är nöjd med är ett par äldre Cresyn som låter kanon men som ploppar ur hela tiden.

Fast ingenting slår Koss KSC35, tyvärr finns de bara i USA. Har haft ett par som jag tyvärr tappat. Kanske finns det bättre alternativ, hur står sig lurar av den här typen?

25630

Tillbaka
Topp