Bästa sättet att rengöra sin cykel

Oj va märkligt. Har använt alkalisk på min bil många gånger och man ser tydligt att den endast löser upp "naturligt" smuts och inte olja, fett, asfalt. Till att lösa upp det använder jag kallavfettning. Så förstår inte hur alkalisk kan förstöra shimanos produkter när den varken skadar plasten eller löser upp fettet i komponenterna.

Misstänker att det är min kontakt med återförsäljare som åsyftas, jag fick följande svar från Shimano:
”vad gäller alla Shimanokomponenter så får dessa Ej användas tillsämmans med alkaliska rengöringsmedel. Det omnämns även i konsumentmanualen.
Detta är inte en reklamation. ”

Det är den jag tänker på, tack!

Typ så ja. Blir litet svårt att läsa den här tråden när man inte vet vilken typ av cykel folk syftar på.

Jag tvättar alla min cyklar (lvg, stadscykel och MTB) bara när jag säljer dom. Brukade tvätta min lvgcykel någon gång om året när det var riktigt lerig ute, men i Sverige har det inte hänt.

Jag tvättar alla min cyklar (lvg, stadscykel och MTB) bara när jag säljer dom. Brukade tvätta min lvgcykel någon gång om året när det var riktigt lerig ute, men i Sverige har det inte hänt.
Rengör du inte ens kedjan då? Måste ju ha en hel del missljud? Jag cyklar med min racer främst när det inte regnar men efter ca 15-20mil så kan kedjan börja låta lite. Då har det vanligtvis fastnat lite sand och damm som klumpat ihop sig. Då rengör jag direkt och smörjer på nytt. Tar inte lång tid att göra

Har aldrig varit med om någon smuts på min gathoj eller MTB som lite vatten + grumme inte lyckats ta bort, ser ut som nytt, bästa medlet för drivlinan också, kanske kristallolja/lacknäfta är snäppet bättre men nejtack.

Så, 90% av tvättningarna blir det: i med lite varmvatten + grumme i en sprutflaska, spruta in cykeln, vänta en stund, spola av hojen med vatten, är det någon skit kvar så på med lite mer grumme-lösning sen skölj av igen. Resterande 10% när kedjan är skitig så blir det grumme-lösningen i en kedjerengörare också & sen nysmörning med Muc Off keramisk tjofräs

Använda någon muc off bike cleaner för något år sedan som förvandlade mina svart-blanka gafflar till mörkgrå-matta istället vilket muc off påstod vara omöjligt, så sen dess har det blivit tallolja/såpa

Så jag vet inte, behöver folk verkligen avfettning & andra produkter för 3'948kr per deciliter istället för tallolja/tallsåpa för 0.1kr kubikmetern? Är det av gammal vana eller blir det verkligen så mycket bättre?

Har aldrig varit med om någon smuts på min gathoj eller MTB som lite vatten + grumme inte lyckats ta bort, ser ut som nytt, bästa medlet för drivlinan också, kanske kristallolja/lacknäfta är snäppet bättre men nejtack.

Så, 90% av tvättningarna blir det: i med lite varmvatten + grumme i en sprutflaska, spruta in cykeln, vänta en stund, spola av hojen med vatten, är det någon skit kvar så på med lite mer grumme-lösning sen skölj av igen. Resterande 10% när kedjan är skitig så blir det grumme-lösningen i en kedjerengörare också & sen nysmörning med Muc Off keramisk tjofräs

Använda någon muc off bike cleaner för något år sedan som förvandlade mina svart-blanka gafflar till mörkgrå-matta istället vilket muc off påstod vara omöjligt, så sen dess har det blivit tallolja/såpa

Så jag vet inte, behöver folk verkligen avfettning & andra produkter för 3'948kr per deciliter istället för tallolja/tallsåpa för 0.1kr kubikmetern? Är det av gammal vana eller blir det verkligen så mycket bättre?

Tips på ok kedjetvätt? Testade biltema men den passade kedjan inte i :(

Intressant gällande grumme? hade ingen aning om att det var så effektivt mot gammal olja också! Men nyfiken på muc off bike cleaner som du använde. Var de det rosa färdigblandade schampot på sprayflaska?

Måste man inte typ dränka kedjan i smörj efter en "riktig" kedjetvätt? Då smörjmedlet inne i kedjan försvinner? Tyckte jag läste om det någonstans (därmed ingen referens). För mig det var någon som skulle använda sig av muc-off's kedjetvätt där man kör den genom en plastgrej med medel och borstar, men som mena på att då får man smörja hela kedjan sen och inte bara ytligt.

Kan ha fel absolut, torkar själv av efter behov (kedjan) samt spolar av efter behov, torkar aldrig av något utan att spola först, repor kan ju uppstå på benen tex om man bara torkar av innan spolning.

Måste man inte typ dränka kedjan i smörj efter en "riktig" kedjetvätt? Då smörjmedlet inne i kedjan försvinner? Tyckte jag läste om det någonstans (därmed ingen referens). För mig det var någon som skulle använda sig av muc-off's kedjetvätt där man kör den genom en plastgrej med medel och borstar, men som mena på att då får man smörja hela kedjan sen och inte bara ytligt.

Kan ha fel absolut, torkar själv av efter behov (kedjan) samt spolar av efter behov, torkar aldrig av något utan att spola först, repor kan ju uppstå på benen tex om man bara torkar av innan spolning.
Du kan använda en borste eller pensel med oljelösning på kedjan men en kedjetvätt tycker jag är mycket snabbare och enklare att få rent en kedja med. Vad gäller smörjning på kedjan så ska du få in oljan i lagrena. En droppe räcker på varje lager. Låt det sjunka in i ca 10min och torka av kedjan. Du ska inte ha olja på kedjan eller på dreven utan ENDAST i kedjan.

Tillbaka
Topp