Bästa sättet att tvätta cykeln på...?

HouseFly

Ny medlem
Ok, att cykeln blir skitig med jämna mellanrum vet vi alla men att orka tvätta den sedan är en sak.
Jag har dock inte hittat något bra sätt att tvätta den på så HELA cykeln blir REN!
Vad är erat tips på att få cykeln ren på snabbaste sätt men ändå så man inte förstör några delar?

Senast redigerad av en moderator:
slang, utan munstycke så att man inte får upp jättehögt tryck, Yes diskmedel, diskborste (för drev osv), svamp, o sen handduk att torka bort det mesta av vattnet efter.

se till att det lödrar riktigt :D

Finns några olika skolor vad gäller tvätt. Vissa hävdar att vatten ska undvikas som pesten medan andra tycker att allt utom högtryck är OK!

Själv tillbringar jag och hojen då och då några mysiga stunder i duschkabinen (självklart med dörren stängd!), detta är dock bökigt men det enda som funkar för mig, tyvärr.

Vissa hävdar att man ska vänta tills allt torkat och sedan borsta bort smutsen. Detta kan sedan avslutas med en avtorkning med en fuktig trasa för ett skinande resultat.

När jag känner mig ambitiös plockar jag ibland lossa hela drivpaketet, dränker in det i avfettning för att sedan spola av det och torka torrt. Växlingarna blir klockrena!

Givetvis skall kedjan smörjas in efter varje tvätt.

Gör en sökning här på Happy och du skall finna fler svar!

Edit: Satvefl.

Senast redigerad av en moderator:
Rent vatten med slang, utan rengöringsmedel, en diskborste räcker för att få bort värsta leran. Tar 10 minuter max. Spruta inte rätt på följande delar, men lite lätt kan man låta det rinna över: nav, vevlager och växelreglage.

/Leo

Den nya yes-sprayen är kanonbra. Spraya överallt, gnugga med diskborstar (en för oljiga delar och en för resten) och spola/skölj av med vatten. Kedjan och så kan man behöva lite starkare grejer till, motorex gör en avfettning i flaska med lång smal pip som hamnar där den ska och gör sitt jobb. Spola bort allt ordentligt, smörj kedjan och torka av. Torka sen igen innan du drar ut nästa gång så blir det inte så skitigt på en gång. Så gör jag iaf...

Borstar av det efter det har torkat. Lägger finish på ramen med 5-56, var försiktig så det inte kommer in i några lager bara. Hade jag haft tillgång till vattenslang skulle jag direkt efter turen spola av hojen med lågt tryck å sen kört finish med 5-56.

5-56 måste ju påvärka lacken en aning då det är fett/olja.

. först spolar jag av hojjen med vattenslangen för o få bort all lera o lort
. av med drivpaketet (kedja, kasett, klingor (inte vevpartiet). Detta läggs i avfettning).
. sedan jag använder då en hink med ljummet vatten o bilschampoo o tvättar med en svamp (effektivast med icke kallt vatten, det lossnar inte då, vet inte varför).
. vattenslang (igen) för att få bort bilschampoot.

- och nu har drivpaketet legat i avfettning 15-20 min.
. då tar jag helt enkelt en trasa o torkar av allt så är det rent. Får avfettningen ligga i ett tag så lossnar praktiskt taget allt.
. så ska det smörjas också, jag har just nu motorex wetlube eller vad den heter för väta på spray, sprayar hela kedjan och torkar av överflödet.
. sedan så ska det på hojjen igen, kasetten dras med 40nm, klingorna dras "lagom".

att ta bort drivpaketet gör jag givetvis inte efter varje tur, men det är ~1 gång i veckan under säsong, lite glesare på vintern då hojjen varken går i skogen eller lika mycket ute.

Äsch borde inte cyklen tåla högtryck?! Så gör iaf jag. enkelt o snabbt med avfettning. (Visst, inte rakt mot lager och annat ömtåligt.) Sen på med sprayolja. Med spridning på strålen blir det väl inte så högt tryck. Nåja jag får väl se när cykeln börjar knaka o braka.

Tillbaka
Topp