Batteri funderingar?

Stuvarn

Aktiv medlem
Batteri funderingar?
Då jag pgr av sjukdom bara använder min elcykel när jag mår dåligt (cellgifter mm) så undrar jag om batteriet mår dåligt av ett längre uppehåll ibland typ 1-2mån ? Tänkte även på vintern då jag använder min fatbike å elcykeln får vila. Nått man ska tänka på typ underhållsladda? Cykeln förvaras torrt å varmt (inomhus)
IMGP0071.JPG

Batteri funderingar?
60% kapacitet är det som ger den lägsta ökningen av batteriets inre resistans över tid, om jag fattat rätt. Fulladdat är inte bra för då bygger resistansen fem gånger fortare, det vill säga batteriet åldras mycket snabbare. Urladdat är lika illa, för sjunker spänningen per cell under 3V obelastat, så återhämtar sig aldrig batteriet, utan det är slut.
Vi pratar nu om LitiumIon batterier. Tyvärr åldras dessa även när de inte används, men följer man de enkla råden så får man bästa livslängden. Jag skulle kolla laddningsnivåerna en gång i halvåret på ett nytt batteri. Ju äldre ju högre inre resistans å desto snabbare självurladdning, skulle jag tro.

Frid!

Senast ändrad:
Batteri funderingar?
Nånstans i mitten av laddningen är bäst, att fylla upp laddningen sliter på batteriet och detsamma gäller att ladda ur. Kul anekdot kring frågan är att en kompis ställde samma fråga över telefonen angående skruvdragarbatteriet. Precis vid tillfället passerade en professor som forskat på batterier halva livet och hans svar var 50%, så det har varit mitt svar när jag ställts inför frågan?

Tillbaka
Topp