Batteri till Garmin Vector 3 nu på Biltema.

Paul D

Aktiv medlem
Kan vara svårt att hitta batteri Cr1/3N till Vector 3 till bra pris. Kan ju funka med 2st LR44 eller SR44 men större risk för strul då pga glapp.
Nu har Biltema tagit med Cr1/3N i sitt sortiment. Står 170 Ah på förpackningen. Har ännu inte testat. Andra kanske redan testat och vill dela sina erfarenheter.
Har hittat liknande Varta på nätet men då bara 140mAh och till högre pris.
Hade stora problem att hitta Cr1 på Gran Canaria så tog alltid med mig extra.

För några veckor sedan hittade jag Varta cr1/3n för 49 kr/st på cyberfoto. De var listade på lager när jag beställde, men surprise surprise har de varit restnoterade sedan dess...

Om de inte kommer innan mitten av november får jag testa biltema. 😊

Det är ju samma batteri i gamla Rallypedalerna

För några veckor sedan hittade jag Varta cr1/3n för 49 kr/st på cyberfoto. De var listade på lager när jag beställde, men surprise surprise har de varit restnoterade sedan dess...

Om de inte kommer innan mitten av november får jag testa biltema. 😊

Det är ju samma batteri i gamla Rallypedalerna
Minns du hur många mAh det var på det Varta du beställde.
Frågade Ai och fick nu svaret 170mAh även där. Dessutom termostabilt mellan +30 till -30. Hittar ingen uppgift om prestanda vid olika temperaturer för Biltemas.

Batterier är ju en typ av produkt där det brukar löna sig att undvika noname, men Biltema kanske är bra grejer? Själv skulle jag inte ta risken för att spara några tior..

Batterier är ju en typ av produkt där det brukar löna sig att undvika noname, men Biltema kanske är bra grejer? Själv skulle jag inte ta risken för att spara några tior..
Hade varit intressant att bokföra hur lång tid/hur många mil pedalerna är i rörelse respektive tiden de är monterade för en jämförelse mellan olika batterifabrikat.
Händer ju i andra sammanhang att exakt samma produkt som tillverkas i samma fabrik har olika namn. Kompis jobbar på Ok/Q8 som säljer Alkylatbränsle billigare än Aspen både i lösvikt och på dunk. Han säger det är exakt samma. Husqvarna rekommenderar starkt Aspen och säljarna i deras butiker hävdar att Aspen är bättre. De sätter t.o.m en Aspen logga vid tanklocket på nya sågar. Jag envisas med att köra med det billigare alternativet både när det gäller alkylat och batteri.
Blir sugen att göra ett jämförande test mellan Varta och Biltemas Cr1. Blir kanske inte helt korrekt att använda törstig 3V ficklampa.
Cr1 i fjärrkontroller, bilnycklar och Vector tullar ju inte konstant utan tömmer långsamt. Läst recensioner där Cr1 varat 10 år i bilnyckel.
Jobb för Råd&Rön??

Har du dubbelsidig mätning? Stoppa ett finbatteri i vänster och ett fulbatteri i höger och se vilken som håller längst utan att behöva bokföra varenda meter.

Hade varit intressant att bokföra hur lång tid/hur många mil pedalerna är i rörelse respektive tiden de är monterade för en jämförelse mellan olika batterifabrikat.
Händer ju i andra sammanhang att exakt samma produkt som tillverkas i samma fabrik har olika namn. Kompis jobbar på Ok/Q8 som säljer Alkylatbränsle billigare än Aspen både i lösvikt och på dunk. Han säger det är exakt samma. Husqvarna rekommenderar starkt Aspen och säljarna i deras butiker hävdar att Aspen är bättre. De sätter t.o.m en Aspen logga vid tanklocket på nya sågar. Jag envisas med att köra med det billigare alternativet både när det gäller alkylat och batteri.
Blir sugen att göra ett jämförande test mellan Varta och Biltemas Cr1. Blir kanske inte helt korrekt att använda törstig 3V ficklampa.
Cr1 i fjärrkontroller, bilnycklar och Vector tullar ju inte konstant utan tömmer långsamt. Läst recensioner där Cr1 varat 10 år i bilnyckel.
Jobb för Råd&Rön??
Husqvarna rekommenderar endast sitt eget märke av alkylat till sin sågar.

Har du dubbelsidig mätning? Stoppa ett finbatteri i vänster och ett fulbatteri i höger och se vilken som håller längst utan att behöva bokföra varenda meter.
Jag har dubbelsidig mätning. Vector 3.
Vill minnas att ena pedalen (A) kommunicerar med andra pedalen (B) och att bara en av pedalerna kommunicerar med datorn. Höger eller vänster minns jag inte.
¿Kan det vara så att den pedal som (i så fall) skickar samlade informationen ifrån båda pedalerna förbrukar mer ström?
Förbrukar båda lika mycket så är ditt förslag kanon.
Tänkte nog att bokföringen består i att memorera datum för respektive batteribyte. Information om sträcka, tid mm finns i datorn bara man kommer ihåg att spara turerna.

Husqvarna rekommenderar endast sitt eget märke av alkylat till sin sågar.
IMG_0127.webp

Kan ju vara så att denna Husqvarna certifierade butik har större vinst på Aspen än på Husqvarnas alkyd. Själv kör jag Sthil men fått låna denna såg så fler kan hjälpa till på skidspåret.
Samma butik hade för ngt år sedan drive på Husqvarnas alkyd. Jag slog till MEN upplevde att den tog slut fortare än OKs. OBS ingen rigorös studie. Bara känsla.

När jag googlade om Alkylatbensin för ett tag sedan, verkade det som att internet tycker att skillnaden mellan Alkylatbensin för 4T är minimal till ingen.
För 2T kan skillnaden vara större eftersom det är tillsatt olja och annat.
Framför allt påpekades det att man inte ska använda Alkylatbensin med 2T olja avsedd för utombordsmotorer i luftkylda motorer, så som tex motorsågar.

Ska man ha 2T eller 4T Alkylatbensin i sina effektpedaler?

Visa bilaga 798033
Kan ju vara så att denna Husqvarna certifierade butik har större vinst på Aspen än på Husqvarnas alkyd. Själv kör jag Sthil men fått låna denna såg så fler kan hjälpa till på skidspåret.
Samma butik hade för ngt år sedan drive på Husqvarnas alkyd. Jag slog till MEN upplevde att den tog slut fortare än OKs. OBS ingen rigorös studie. Bara känsla.
Titta på typ skylt så ser man vilket år den är tillverkad före 2012 så sålde husqvarna aspen .

Tillbaka
Topp