Batteriet i ramen eller tillsammans med pakethållaren?

psvensson

Aktiv medlem
Jag överväger att bygga om min cykel till elcykel. Tänker mig Bafang mittmotor men är osäker på batteriets placering. Jag ska montera en pakethållare och då kanske det är lika bra att beställa en pakethållare med batteri? Eller blir det fel med mycket vikt bak? Har plats för batteriet i ramen om det är bättre. Tacksam för input :)

Är det en pendlarhoj för personförflyttning du tänker på så spelar det inte så stor roll hur du gör. Visst är där en teoretisk nackdel med vikt högt upp men jag upplever inte det på våra hojar att det är en praktisk nackdel i rent transportarbete.
Pakethållarmonterat ser snyggare ut (tycker jag). Nackdelen vore väl att om du någon gång behöver byta batteri och inte hittar ett likadant, så får du byta hela pakethållaren till en ny. Rammonterat är betydligt enklare ur denna aspekt.
Viktigare är att du skaffar ett batteri med kvalitetsceller och gärna överdimensionerat för dina behov. Om 400 Wh räcker för dina dagliga behov, sikta på 6-700 Wh så slipper du hela tiden pressa batteriet till det yttersta vilket är det som sliter på litiumbatterierna.

Tack för ett utförligt svar. Sedan jag skrev mitt inlägg så har jag insett att cykeln jag tänkte bygga om inte var optimal så nu är den såld och jag har beställt hem en Canyon Grand Canyon:ON 8. Det ska bli otroligt spännande :)

Tillbaka
Topp