Bättre hjul till gravelbiken

kontorsråttan

Aktiv medlem
Ja, det finns 100 hjultrådar och jag har läst många av dem.... Men jag skulle ändå vilja ha litet insiktsfulla åsikter om vilka hjul jag ska köpa till min GT Grade gravelbike.

Kraven är förstås skivbromsar, ganska lätt, jag tänker ha däck 28-32mm breda och jag är inte speciellt intresserad av att ge hjulen mycket omvårdnad. Jag vill ha dem för längre asfaltrundor (med 28mm GP4000) och för att ha dubbfria pendeldäck (med mina 32mm Vittoria Hyper) på vintern för dagarna med bra underlag. Thru axle 15mm fram och QR bak. Jag väger ca 75kg så vikten torde inte vara några problem.

2 hjul har utkristalliserats, men jag tar gärna emot fler bra tips. Det ena är att köpa ett set från Hunt wheels i England https://www.huntbikewheels.com/coll...-light-disc-road-wheelset-1449g-28deep-22wide för £469 eller hjul byggda på DT240-nav och DT R460-fälgar från Actionssports för EUR 515, https://www.actionsports.de/en/dt-s...-custom-wheelset-road-racing-disc-15742?c=705

Hunt-hjulen väger mindre (ca 1469g) mot ca 1535g på actionsports-bygget, men är i gengäld något dyrare. Jag vet inget om Hunts nav, men "alla" pratar väl om Hunt just nu. Men DT240s är ju alltid DT240s...

Vilka ska jag ta? Finns det något annat i ungefär samma priskategori som är bättre?

Jag gick på superstar switch nav med grailfälgar.
Har funkat kalas och de hade rabatt 30% på alla customhjul när jag köpte.
Men med lite större budget så funkar ju andra nav till grail fälgarna som funkat kanon med 28or på. Framöver blir det slanglöst.

Hunt vore kul att testa också.

Jag har ju Grailfälgar på originalhjulen, men med rätt billiga nav om jag förstod det rätt. Är inte grailfälgarna litet breda för 28:or?

Ska kolla Superstar, tack.

kontorsråttan sa:
Jag har ju Grailfälgar på originalhjulen, men med rätt billiga nav om jag förstod det rätt. Är inte grailfälgarna litet breda för 28:or?

Har också Grail, på FunWorks N-Light 24H/28H nav. För mig funkar de med 28 mm GP4K som är 30-31 mm breda i verkligheten, men jag använder hjulen med 35 mm conti cx speed. Jag har 19 mm breda Vision-hjul till mina 25 (fram) och 28 (bak) mm GP4K.

R460db en billig, press-skarvad och inte speciellt upphetsande fälg från DT. Trots det, använd i R23db Spline hjulen som kostar lika mycket som R32db Spline hjulen byggda på RR511db fälgen med svetsad skarv (som är dubbelt så dyr), med samma ekrar och nav. Konstig :) Eller så kan man se det som att det är billigt/prisvärt att köpa R460db fälgen löst och prisvärt att köpa färdiga R32db hjul.

Om bygga egna/vustom hjul med DT-fälg skulle jag nog titta på RR511db eller XR331 istället.

Senast ändrad:
kontorsråttan sa:

Funkar kalas med 28or.
Sen är inte superstarnaven superlätta och vissa av dem (Fuel) går sönder innan man ena hunnit packa upp dem men för mig har Switch naven funkat.
Men jag tänkte nog mer att du skulle bygga med fin nav för att få ner vikten :)

kontorsråttan sa:
...eller hjul byggda på DT240-nav och DT R460-fälgar från Actionssports för EUR 515, https://www.actionsports.de/en/dt-s...-custom-wheelset-road-racing-disc-15742?c=705

Hunt-hjulen väger mindre (ca 1469g) mot ca 1535g på actionsports-bygget, men är i gengäld något dyrare. Jag vet inget om Hunts nav, men "alla" pratar väl om Hunt just nu. Men DT240s är ju alltid DT240s...

Om Actionsports. DT 240s CL Road 24/28H väger 362 gram, N-Light One 6-bult disc 24H/28H väger 400 gram, alltså 38
gram mer för 64 EUR mindre. T.ex. SM-RT81 CL-skivor (till DT-naven) 2x160 mm inkl låsringar väger 254 gram.
RT81-160127g.jpg

Medan KCNC Razor https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=27638 eller Kasditor https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=87826 (till N-Light naven) väger 175 gram inkl 12 st skruv (stål), alltså 79 gram mindre. Totalt sett blir då N-Light hjul inkl. skivor 41 gram lättare, samt billigare :)
KCNCRazorpar.png

Vill man spara ytterligare 15 gram kan man köpa 12 st Ti-skruv för 80 kr på eBay. http://www.ebay.com/itm/12x-Titaniu...c-Brake-Bolts-Water-Bottle-Cage-/232079825446
DiscscrewTi.png

Till båda naven kan du använda styvare DT Swiss ThruBolt 10 mm axel bak (65,5 gram), istället för QR, axel säljs nu snorbilligt för 75 kr hos Rose! https://www.rosebikes.se/artikel/dt-swiss-rws-thru-bolt-rear-quick-release/aid:766223
DTTBSet118g.jpg

Senast ändrad:
Sixten Fors sa:
Till båda naven kan du använda styvare DT Swiss ThruBolt 10 mm axel bak (65,5 gram), istället för QR

Intressant, är denna thru bolt en drop-in replacement för QR axlar som funkar i alla ramar med QR-dropouts? Behövs samma 10x135 mm end caps som man också använder för 10 mm thru axle?

electricbum sa:
Sixten Fors sa:
Till båda naven kan du använda styvare DT Swiss ThruBolt 10 mm axel bak (65,5 gram), istället för QR

Intressant, är denna thru bolt en drop-in replacement för QR axlar som funkar i alla ramar med QR-dropouts? Behövs samma 10x135 mm end caps som man också använder för 10 mm thru axle?
Funkar i alla ramar för QR, fram (100x9 mm) som bak (135x10 mm).
Naven måste ha "end caps" anpassade för ThruBolt, vilket finns för DT- och FunWorksnav (för disc). Kanske även andra, men inte vad jag sett.

Bilagor

• axel.png
    axel.png
    75.4 KB · Besök: 66
electricbum sa:
Sixten Fors sa:
ja oc hJa.

Men IMHO är dom inget vidare för axeln är vekare än en navaxel och den är svårt att dra åt lika mycket som en bra QR - så det blir där jag provat (diskhjul fram) lite vekt (även om DT Swiss säger motsatsen).

Min erfarenhet efter att ha krökt ett antal 5 mm QR-axlar, rivit hjul ur drop-outsen, skadat veka QR-muttrar, skadat drop-outs etc. att specikt DT's ThuBolt axel är en stabil och vettig lösning. Betydligt långsammare att byta hjul än med QR, men styvare och säkrare. Jag har inte utfört några avancerade tester eller mätt krafter så uttalandet ovan får tas med en nypa salt. Jag har alltså inte råkat ut för exakt samma krasch med två olika axeltyper på samma cykel, eller simulerat krascher i labbmiljö.

emmer sa:
Sixten Fors sa:
Min erfarenhet efter att ha krökt ett antal 5 mm QR-axlar.
Inte för att vara sådan men hur gör man det när de bara tar upp rena draglaster?
Ändå inte. Flera mm 5 mm axel är exponerad utan stöd mellan navaxel och QR-mutter/vinge, och beroende på nav har 5 mm axeln olika långt stöd inuti den ihåliga navaxeln. En 9 eller 10 mm TB axel går genom hela drop-outens längd men fortsatt olika långt stöd inuti nav. TB-axeln som verkar vara av solid aluminium verkar vara styvare än en 5 mm stålaxel, muttrarna på DT TB axeln verkar vara stabila. Har inte räknat ut skillnad i töjning av 5 mm stål vs. 9 eller 10 mm alu. Som sagt, jag har inte gjort några avancerade mätningar. Så en nypa salt, eller två går bra.

Kolla man på pro peleton race verkar bakhjulen flyga kort och tvärs vid minsta krasch, varför vet jag inte, men speciellt säkert verkar de inte sitta fast i deras öppna drop-outs.

Senast ändrad:
Sixten Fors sa:
emmer sa:
Sixten Fors sa:
Inte för att vara sådan men hur gör man det när de bara tar upp rena draglaster?
Ändå inte. Flera mm 5 mm axel är exponerad utan stöd mellan navaxel och QR-mutter/vinge
Jupp. Men det är endast draglaster. Så hur får man en stång krokig genom att dra i den? Går ju inte ens med snöre.

Till alla andra: Sorry för OT - jag är bara nyfiken :-)

Spänn åt din QR så hårt som du anser vara lämpligt, bänd bakhjulet ur ramen på lämpligt sätt, kontrollera därefter din QR-axels rakhet. Upprepa sedan detta t.ex. på 5 olika cyklar med olika nav, axlar etc. för att få ett bättre statistiskt underlag. Om alla axlar fortfarande är raka är din teori bättre än min teori/erfarenhet. Jag har inte facit, men jag har några krokiga QR-axlar. Kanske har jag även krokiga eller gängstrippade DT Thru Bolt axlar i framtiden, vem vet? Jag har blandat QR, S(low)R och TB på mina cyklar med öppna drop-outs, alla funkar och har sina för/nackdelar, ingen är bäst på allt.

Sixten Fors sa:
Har också Grail, på FunWorks N-Light 24H/28H nav. För mig funkar de med 28 mm GP4K som är 30-31 mm breda i verkligheten, men jag använder hjulen med 35 mm conti cx speed.
Tydligen har Continental alldeles nyligen gått ut med att starkt avråda från att använda deras landsvägsdäck med tubeless-fälgar som är "hookless" såsom Stan's. Hittar typ ingenting om det på nätet men i måndags gjorde Hunt ett mailutskick om att alla som köpt deras hjul med förmonterade Conti-däck skulle få Schwalbe som ersättning.

http://road.cc/content/buyers-guide...ntinentals-2017-road-bike-tyre-range#comments

Senast ändrad:
Grail är inte hookless. Jag är själv grymt tveksam till hookless fälgar oavsett märke eller användningsområde, vad jag förstått är och/eller har många Mavic fälgar varit hookless. En av flera anledningar till att jag inte är speciellt förtjust i Mavic. Även Stans MTB-fälgar som Crest Mk3 etc. är hooklessliknande och med lägre kanter, viket jag inte anser vara optimalt. Lättare - ja, bättre - inte direkt. Ändå har jag även Crest Mk3 hjul.

Bilagor

• Grail 01.png
    Grail 01.png
    140.6 KB · Besök: 54
Senast ändrad:
Sixten Fors sa:
Spänn åt din QR så hårt som du anser vara lämpligt, bänd bakhjulet ur ramen på lämpligt sätt.
Kan inte det utan att förstöra hjulet så det tänker jag inte göra.
(Så det är väl "så hårt som du anser vara lämpligt" som är problemet.)
("Lawyer lips" finns ju inte där för att QR inte håller utan för att folk inte begriper sig på QR.)

emmer sa:
Sixten Fors sa:
Spänn åt din QR så hårt som du anser vara lämpligt, bänd bakhjulet ur ramen på lämpligt sätt.
("Lawyer lips" finns ju inte där för att QR inte håller utan för att folk inte begriper sig på QR.)
Jag har ingen cykel med LL bak. Har du?

Sixten Fors sa:
emmer sa:
Sixten Fors sa:
Nej, och har över huvud taget aldrig vare sig sett eller hört talas om det. Varför undrar du?
Aha - du begrep inte att jag pratade om framhjul när jag nämnde lawyer lips och både fram och bak när det gällde folk som inte begriper sig på QR.
Det är mest för att bak är det inte lika livsfarligt - QR funkar lika fram och bak, så om folk inte begriper sig på dem så gäller det såväl fram som bak...
Men nu slipper du vara brydd över det något mer :-)

edit: Ber åter alla andra om ursäkt för OT - var lite nyfiken och frågade men det blev inget svar utan bara massa dumma frågor i retur. Sånt är li´vet ibland...

Senast ändrad:
emmer sa:
Sixten Fors sa:
emmer sa:
Sixten Fors sa:
Nej, och har över huvud taget aldrig vare sig sett eller hört talas om det. Varför undrar du?
Aha - du begrep inte att jag pratade om framhjul när jag nämnde lawyer lips och både fram och bak när det gällde folk som inte begriper sig på QR.
Det är mest för att bak är det inte lika livsfarligt - QR funkar lika fram och bak, så om folk inte begriper sig på dem så gäller det såväl fram som bak...

edit: Ber åter alla andra om ursäkt för OT - var lite nyfiken och frågade men det blev inget svar utan bara massa dumma frågor i retur. Sånt är li´vet ibland...
Tycker inte du behöver be om ursäkt för OT, det är i många fall det som gör trådarna intressanta. Lite så i det här fallet också.

Däremot tycker jag du ska fundera över din ton här på forumet. Du framstår tyvärr regelbundet som en dryg och otrevlig person. Säkert inte med mening, så därför vill jag göra dig uppmärksam på problemet. Innan du trycker på "skicka", läs en gång till och se om dina formuleringar kanske kan framstå som "kantiga" eller rent av "otrevliga". I sådana fall föreslår jag att du justerar. Ta nu inte illa upp, jag skriver av omtanke.

Happy är bara happy om vi alla hjälps åt.

Freddie L sa:
emmer sa:
Sixten Fors sa:
emmer sa:
Sixten Fors sa:

Tycker inte du behöver be om ursäkt för OT, det är i många fall det som gör trådarna intressanta. Lite så i det här fallet också.

Däremot tycker jag du ska fundera över din ton här på forumet. Du framstår tyvärr regelbundet som en dryg och otrevlig person. Säkert inte med mening, så därför vill jag göra dig uppmärksam på problemet. Innan du trycker på "skicka", läs en gång till och se om dina formuleringar kanske kan framstå som "kantiga" eller rent av "otrevliga". I sådana fall föreslår jag att du justerar. Ta nu inte illa upp, jag skriver av omtanke.

Jag tycker faktiskt att emmers formkurva för "ton" pekat stadigt uppåt de senaste halvåret, medans många andra på forumet gått åt andra hållet.
+ att hans inlägg oftast är väldigt välgrundade och informativa. Sen att sarkasm och ironi går andra helt över huvudet ibland kan ju få de flesta trådar att övergå i pajkastning. :)

ceel sa:
Freddie L sa:
emmer sa:
Sixten Fors sa:
emmer sa:
Sixten Fors sa:

Jag tycker faktiskt att emmers formkurva för "ton" pekat stadigt uppåt de senaste halvåret, medans många andra på forumet gått åt andra hållet.
+ att hans inlägg oftast är väldigt välgrundade och informativa. Sen att sarkasm och ironi går andra helt över huvudet ibland kan ju få de flesta trådar att övergå i pajkastning. :)

+1

Absolut! Och lite manöverutrymme måste man få ha. Dessutom är det märkligt att ses som dryg om man råkade ha rätt och säger det. Högt i tak var tanken och jag tar hellre lite kärvhet är överdrivet ryggdunkande.

Ser man det lite djupare så är det demokratiskt viktigt med att människor vågar säga obekväma saker emedan inställsamt påhejande ryggdunkande och klanuppträdande är en grund för många av mänslighetens minst smickrande -ismer.

Bengt-re sa:
ceel sa:
Freddie L sa:
emmer sa:
Sixten Fors sa:
emmer sa:
Sixten Fors sa:

+1

Absolut! Och lite manöverutrymme måste man få ha. Dessutom är det märkligt att ses som dryg om man råkade ha rätt och säger det. Högt i tak var tanken och jag tar hellre lite kärvhet är överdrivet ryggdunkande.

Ser man det lite djupare så är det demokratiskt viktigt med att människor vågar säga obekväma saker emedan inställsamt påhejande ryggdunkande och klanuppträdande är en grund för många av mänslighetens minst smickrande -ismer.
Ok! Skönt att det går åt rätt håll då iaf. Att han har "rätt" i allmänhet vetefan? Inte här iaf.

/Demokratins fiende

emmer sa:
Sixten Fors sa:
emmer sa:
Sixten Fors sa:
Ändå inte. Flera mm 5 mm axel är exponerad utan stöd mellan navaxel och QR-mutter/vinge
Jupp. Men det är endast draglaster. Så hur får man en stång krokig genom att dra i den? Går ju inte ens med snöre.

Det mest troliga sättet man kröker en QR "axel" är väl om hjulaxeln inte sitter ordentligt i drop outsen?
Alternativt när QR-axeln inte är monterad och ligger löst någonstans.

eketjall sa:
emmer sa:
Sixten Fors sa:
emmer sa:
Sixten Fors sa:

Det mest troliga sättet man kröker en QR "axel" är väl om hjulaxeln inte sitter ordentligt i drop outsen?
Jo, det är det jag tror oxå och iom (för mig, då det var aktuellt) "den [thruaxle i öppna dropouts] är svårt att dra åt lika mycket som en bra QR" så tyckte jag (för mig, då det var aktuellt) att den där (thruaxle i öppna dropouts) var en ganska dum idé :-)
Sen att man inte gärna kröker den när/om hjulet lossnar är en annan femma - är liksom inte det som är problemet :-)

Tillbaka
Topp