BB-besvär

• Trådstartare Trådstartare NLC
  • Start datum Start datum

NLC

Aktiv medlem
BB-besvär
Har två BSA-gängade vevlager av extern typ och två ramar med gängas vevlagerhylsaa. På vänster sida funkar båda lagren i båda ramarna, på höger sida går det ena lagret (Shimano) att montera i båda ramarna men det andra lagret (RotoR) bara i en av ramarna.

Vad gör man åt det här? Går till lbs och ber dem rensa gängorna på det trilskande lagret?

BB-besvär
Ja, det är BSA på båda lagren och båda ramarna. Känns som att det är någon grad i gängan på det ena lagret som ställer till det i ena ramen men inte i den andra. Nu blev det att peta i Shimano-lagret tills vidare, vilket var lite synd för min tidigare erfarenhet av Rotors externa BSA-lager har varit att det varit väldigt lent och fint (nästan lite fyrkant/octalink känsla när man sätter snurr på vevarna).

BB-besvär
Ett verktyg som har räddad mig ett antal gånger vid gänghaveri är en gängfil enligt bilden. Olika gängstigningar på varje sida så den brukar passa på de flesta gängor.

Bilagor

• image.png
    image.png
    24.8 KB · Besök: 33
BB-besvär
Guttaperka sa:
Ett verktyg som har räddad mig ett antal gånger vid gänghaveri är en gängfil enligt bilden. Olika gängstigningar på varje sida så den brukar passa på de flesta gängor.

Sjukt bra verktyg! MEN det kan fan sabba bortom räddning om man inte tänker sig för, används med försiktighet!

Tillbaka
Topp