Begagnad Canyon Neuron CF 9 för 15K eller ny cykel för 20-30K?

pach

Aktiv medlem
Hej, är sugen på en trail cykel och undrar om en begagnad Canyon Neuron CF 9 från 2020 för 15K är en bra deal. Cykeln har använts mycket men är också regelbundet servad, bara i år har dämpare + gaffel servats 2 gånger. Betyder detta egentligen inte att cykeln har använts extremt mycket?
Min plan var att köpa en ny cykel egentligen, tänkte vänta på nån ytterligare rea på Canyon Neuron 7 Women (kostar 25,8K + frakt just nu), alternativt Neuron CF 8 Women (29,4K + frakt just nu).
Finns några intressanta modeller mellan 20K och 30K hos Bikester, mest Orbea.
En annan möjlighet är Allebike MB31 Discovery SLX för 23K + frakt.

Jag är kvinna, 166 cm, 79 cm benlängd och ca 63 kg med all utrustning.
Jag skulle föredra en cykel som behåller ett bra andrahandsvärde. Har det för mig att dammodellerna är svårsålda och har ingen emot en cykel som inte är "Women's".

Alla tips är välkomna :)

Geon på gamla neuron gör den enligt mig ganska oattraktiv ffa om man letar efter en stigcykel som ska användas för lite utförspartier osv och inte enbart XC-cykling.

Discoveryn hade varit mitt val tror jag.

Bikester skulle jag undvika nu. Verkar som att det är konkurs inom snar framtid.

Geon på gamla neuron gör den enligt mig ganska oattraktiv ffa om man letar efter en stigcykel som ska användas för lite utförspartier osv och inte enbart XC-cykling.

Discoveryn hade varit mitt val tror jag.

Bikester skulle jag undvika nu. Verkar som att det är konkurs inom snar framtid.
Hade samma tankar ang geometrin på Neuronen, den är dessutom storlek XS vilket troligtvis kommer bli för små.
Har en 10% rabattkod för Bikester som fortfarande funkar och kan tänka mig köpa t.ex. en Orbea, tror de har livstidsgaranti på ramen oavsett var man köper cykeln.

Är det bara styre, sadel och färg som skiljer så är women ok. Är det annan ram så hade jag aktat mig noga.

166 är nog närmare medium än XS på de flesta cyklar. Canyons XS är dessutom ibland lite extra märkliga.

Är det bara styre, sadel och färg som skiljer så är women ok. Är det annan ram så hade jag aktat mig noga.

166 är nog närmare medium än XS på de flesta cyklar. Canyons XS är dessutom ibland lite extra märkliga.

Jag gjorde en snabbkoll tidigare eftersom jag är sugen på en Neuron CF. Den enda skillnaden jag hittade på geometri för CF8 storlek M var att det var smalare styre och "woman-sadel" på WMN. (och färg). Tyvärr är M troligen för liten för mig, vilket är synd eftersom WMN är billigare. (jag ska inte svära på att någon komponent skiljer)

Skillnad på styre hade jag nog inte märkt, sadel är ju ett lotteri oavsett, färgen gillar jag.

Edit: i oktober sålde de CF8 för 30k, ångrar att jag inte slog till då. Just nu är det lång leveranstid på L

Jag gjorde en snabbkoll tidigare eftersom jag är sugen på en Neuron CF. Den enda skillnaden jag hittade på geometri för CF8 storlek M var att det var smalare styre och "woman-sadel" på WMN. (och färg). Tyvärr är M troligen för liten för mig, vilket är synd eftersom WMN är billigare. (jag ska inte svära på att någon komponent skiljer)

Skillnad på styre hade jag nog inte märkt, sadel är ju ett lotteri oavsett, färgen gillar jag.

Edit: i oktober sålde de CF8 för 30k, ångrar att jag inte slog till då. Just nu är det lång leveranstid på L

Ser att styret är 760 på medium. Borde duga för många män i den storleken också.
finns m-xl i den modellen jag kollade. Någon billigare version tror jag. Dock rosa.

Ja, 166cm är precis small enligt canyon och jag ser väl inget fel på xs. 410 i reach på xs låter rätt bra.
Nu är alla olika men om jag utgår ifrån fru och dotter på 155 och 168cm så skulle jag säga att small borde funka bra för 166. Min dotter har en mb31 i small och dem är inte för stor.

Edit. Själv hade jag inte varit rädd för medium om jag varit 166cm

Behöver definitivt kanske en M (finns hos Bikester i andra färger), men läste att hjulen inte är så bra (Race Face AR 30c).

Bästa är ju om du kan testa. Känns som du ligger på gränsen mellan M o S. Har du lång eller kort överkropp?

I den här prisklassen får man ändå kompromissa med något. Men SLX/XT och Fox Performance är ju bra grejer. Går ju att skaffa ett par bättre billiga aluhjul längre fram.

Skulle undvika Bikester pg problemen där.

Vad säger ni om denna för ca 23500 kr?
Cube Stereo ONE22 HPC TM 29:
Fox 34 Float Rhythm
Fox Float DPS
130mm/130mm
Shimano XT bromsar
och resten tyvärr Sram GX/NX
ca 13,5 kg

Reach i storlek M 420, stack 591
vs 430/596 hos Neuronen i S
vs 425/604 hos Occam M30 LT i S.
Alltså inte (extremt) omodernt, eller?

Senast ändrad:
Reach är väl 440 i m eller kollar jag fel modell?
Jag hittar inget större fel på den om jag kollar lite snabbt. Mer xc än trail med 67° hta. Möjligen är sadelrör lite långt eller i alla fall inte kort

När jag följer länken kostar den av någon anledning 2650EUR (när jag väljer Sverige som mottagarland). Geometrin är väl rätt lik gamla Neuron-?

Japp, 440 stämmer bra enligt Cube, det var 420 enligt bike-test.com.
Cykeln kostar ca 1900 Eur här + 149 Eur frakt. Men det blir lite dyrare med momsen.

Är Transition Spur verkligen så bra? Läser mycket på mtb-news.de och alla rekommenderar den. Finns att köpa i min storlek med GX och Rockshox Sid till ett bättre pris men jag kan inte bestämma mig, det är också lite över min budget. Är nybörjare så kommer kanske inte se nån skillnad mellan Spur och en 10 tskr billigare Neuron?

Är Transition Spur verkligen så bra? Läser mycket på mtb-news.de och alla rekommenderar den. Finns att köpa i min storlek med GX och Rockshox Sid till ett bättre pris men jag kan inte bestämma mig, det är också lite över min budget. Är nybörjare så kommer kanske inte se nån skillnad mellan Spur och en 10 tskr billigare Neuron?

Spur var de första cykeln av sin typ när den lanserades: geometrin av en modern stigcykel men kort slag. Nu finns det flera liknande cyklar. YT Izzo är en bra alternativ och finns med rabatt. Neuron har nästan identisk geometri men har lite mer slag. Det är en mer allround cykel. Jag skulle rekommendera en Neuron till en nybörjare som ännu inte vet vilken typ av cykling och cykel hen kommer att tycka om mest.

Spur var de första cykeln av sin typ när den lanserades: geometrin av en modern stigcykel men kort slag. Nu finns det flera liknande cyklar. YT Izzo är en bra alternativ och finns med rabatt. Neuron har nästan identisk geometri men har lite mer slag. Det är en mer allround cykel. Jag skulle rekommendera en Neuron till en nybörjare som ännu inte vet vilken typ av cykling och cykel hen kommer att tycka om mest.

Skillnader mellan alla dessa cyklar är dock inte så stor och Spur är en bra och snygg cykel. Generella rekommendationen är alltid att köpa en cykel du tycker är snygg (och har en överkomligt pris såklart).

För att utveckla på det berk säger så spelar det ingen roll vad cykeln har för komponenter eller hur bra cykel för pengarna det är om du inte kommer att cykla på den. Köp den som du tror kommer att göra att du cyklar mer, vilket oftast är cykeln som du tycker är snyggast. Neuron och Spur är båda fina cyklar.

Tillbaka
Topp