Behöver ha tag på kedjebrytare och kedjelås IDAG. var?

mrmax

Medlem
Behöver idag ha tag på kedjebrytare och kedjelås (shimano-kedja om det spelar roll). Hinner således inte nätshoppa. Har aldrig använt liknande prylar så jag kan 0 om detta.
Har Biltema, Jula, Clas m.fl. i närheten.

Funkar deras kedjebrytare öht? Vill undvika att behöva köpa nytt snart igen.
Var hittar man ett kedjelås? Behöver det vara någon speciell sort eller passar "alla till alla"?

Tacksam för svar!

Har du 11-delad passar egentligen inte alla kedjebrytare. Vad kedjelås beträffar ska det vara för rätt antal växlar också. Alla cykelaffärer borde ha, de andra affärerna har grejer som funkar för typ standardcyklar (8-9 växlar) enligt min erfarenhet.

Edit: låsen skiljer mellan campagnolo och shimano/sram också.

Senast ändrad:
Nybörjarfråga: vad menas med 11 delat? lyckas inte googla mig fram till detta :)

På kedjan står det shimano.

Ska undersöka möjligheten till cykelbutik.

mrmax sa:
Behöver idag ha tag på kedjebrytare och kedjelås (shimano-kedja om det spelar roll). Hinner således inte nätshoppa. Har aldrig använt liknande prylar så jag kan 0 om detta.

Var hittar man ett kedjelås? Behöver det vara någon speciell sort eller passar "alla till alla"?

Tacksam för svar!
Vad har du för cykel? Antal växlar t.ex.? Kan ju vara bra att veta inför fler tips.

JTF sa:
mrmax sa:

Tacksam för svar!
Vad har du för cykel? Antal växlar t.ex.? Kan ju vara bra att veta inför fler tips.

Geografiskt område kunde också vara användbar information. Kl 13.40 en måndag bör det finnas goda möjligheter att få hjälp i butik.

JTF sa:
mrmax sa:

Tacksam för svar!

Cannondale CAADX med shimano 105 växelsystem. Haha antalet växlar var ju en bra fråga. Aldrig reflekterat över det. 2 kugghjul där framme och 10 där bak. Blir det 20 växlar? :) Bjuder på ett skratt...

Geografiskt område kunde också vara användbar information. Kl 13.40 en måndag bör det finnas goda möjligheter att få hjälp i butik.[/quote]

+1

mrmax sa:
JTF sa:
mrmax sa:

Tacksam för svar!

Cannondale CAADX med shimano 105 växelsystem. Haha antalet växlar var ju en bra fråga. Aldrig reflekterat över det. 2 kugghjul där framme och 10 där bak. Blir det 20 växlar? :) Bjuder på ett skratt...

Om du har en ny shimano 10-speedkedja så kommer den inklusive ett låsstift. (Ja, 2x10=20, men "10 bak" = "10-delat")

Ja, 10-delat så då skall du ha en 10-delad kedja. Behöver inte vara en Shimano. Går bra med annat märke som är kompatibelt. Med tanke på din kunskapsnivå så hade jag gått till en cykelaffär och fått kedjan bytt.

Tror inte att Biltema, Clas eller andra icke-cykelrelaterade butiker lagerför 10-delade kedjor som passar till Shimano 105.

ohellstrom sa:
mrmax sa:
JTF sa:
mrmax sa:

Tacksam för svar!

Om du har en ny shimano 10-speedkedja så kommer den inklusive ett låsstift. (Ja, 2x10=20, men "10 bak" = "10-delat")

Kedjan är inte ny utan sitter på sedan cykeln köptes. Efter att jag brutit den behöver jag väl inhandla antingen ett kedjelås eller en ny sprint flr att få dit den igen (och då kan jag lika gäran välja kedjelåss)? Eller menar du att det redan finns något inbyggt kedjelås? DEn är från 2015.

Tackar för alla svar.
Jag vill och kommer att göra det själv efter att ha läst på samt kollat youtube för jag vill lära mig inför kommande gånger.

OK, 10-delat då förstår jag. Behöver kedjelåset nödvändigtvis vara av märket shimano (som kedjan är)? Eller funkar KMC/SRAM kedjelås så länge de är för "10-delat"?

Senast ändrad:
ohellstrom sa:
Men varför ska du bryta kedjan om du inte ska byta den? Om kedjan använts sen 2015 är det nog dags för en ny
För att jag lagt en jävla massa tid på att rengöra fram och bakväxlar innan jag ska lägga på min ny-inhandlade kedjeolja. Märkte då att det är omöjligt att rengöra kedjan utan att ta av den. Nu behöver jag ha av den, rengöra den och sätta på den innan morgondagens cykling.

Redan dags för ny kedja? Kan inte tänka mig att alla cyklister byter kedja vartannat år...

mrmax sa:
ohellstrom sa:
Men varför ska du bryta kedjan om du inte ska byta den? Om kedjan använts sen 2015 är det nog dags för en ny
För att jag lagt en jävla massa tid på att rengöra fram och bakväxlar innan jag ska lägga på min ny-inhandlade kedjeolja. Märkte då att det är omöjligt att rengöra kedjan utan att ta av den. Nu behöver jag ha av den, rengöra den och sätta på den innan morgondagens cykling.

Redan dags för ny kedja? Kan inte tänka mig att alla cyklister byter kedja vartannat år...

Nu har jag ju ingen aning om hur mycket du cyklar, men om du använt cykeln regelbundet i dryga två år och dessutom inte gjort ordentligt rent förrän nu så skulle jag tippa att kedjan är slut ja. Det kan gå flera kedjor på ett år.

mrmax sa:
ohellstrom sa:

HAHA! :D

NickPick sa:
mrmax sa:
ohellstrom sa:

HAHA! :D

? Upplys mig gärna om det förhåller sig på något annat sätt.

mrmax sa:
På landsvägscykeln som inte går mer än ~150 mil om året och mest i vackert väder, så byter jag nog varannat år. På CXarna byts kedjorna betydligt oftare, både pga skitigare miljö och frekventare användning. Trots att jag rengör och smörjer ofta.
För övrigt är Wippermann ConneX mitt favoritkedjelås, men det hittar du inte i bilreservdelsbutiken eller på sportkedjan.

Ok. Trollar gör jag inte. Jag är helt enkelt ny. Gemene svennebanan som inte spenderat 1000+ timmar på Happy byter nog inte kedjor överhuvudtaget.

Googlat lite och kommit fram till att det kanske är bäst att byta kedja ändå. Har kört många hundra mil med bristfällig rengöring dessutom - året runt. (Är det därför det nu ibland smäller till när jag trampar och pedalerna snabbt åker fram ett kvarts varv?)

Har nu klickat hem nya kedjor och kedjebrytare istället (wiggle). Hittar dock inget kedjelås (för att snabbt kunna ta av och rengöra) som kan användas med 11-delat och är återanvändbart??

(Ber om ursäkt om det blev rörigt angående 11/10 delat. Jag och sambon har 2 liknande cyklar med 10- resp 11 delat).

Ja, det är kedjan som glider pga den är stel och utnött. Eventuellt kan även kasetten bak och/eller dreven fram vara slitna.

förmodligen har du slitit ut kassetten (alla drev där bak) och kanske även fram klingorna om du låtit de gå så långt så kedjan rappar innan du byter den .
ja det går åt några kedjor/år

Stumpy sa:
mrmax sa:
(wiggle). Hittar dock inget kedjelås (för att snabbt kunna ta av och rengöra) som kan användas med 11-delat och är återanvändbart??
Verkligen?

Att det sen kostar ungefär som en halv kedja är ju en annan femma, hehe.

Jag tar aldrig av mina kedjor för rengöring. En borste och lite lagom giftiga tillbehör funkar fint.

mrmax sa:
Ok. Trollar gör jag inte. Jag är helt enkelt ny. Gemene svennebanan som inte spenderat 1000+ timmar på Happy byter nog inte kedjor överhuvudtaget.

Din ignorans är slående. Man ska väl vara glad att man får såpass bra hjälp med så dåliga förutsättningar.

Synd att du har börjat surfa happy, för nu slits kedjorna som bara fan! ;)

De flesta webbshoppar brukar ha kedja plus kassett till bra pris som ett "kit". Räkna antalet länkar på kedjan och köp en med lika många (eller fler men då får du korta kedjan såklart).
Samt klingor fram är nog en bra idé! Det finns lite fynd här på köp och sälj men då måste man veta vad man behöver. Är tyvärr dålig på lvgdrev.
Jag tar heller aldrig av kedjorna från cykeln men där finns det ju olika skolor så att säga.

Stumpy sa:
mrmax sa:
(wiggle). Hittar dock inget kedjelås (för att snabbt kunna ta av och rengöra) som kan användas med 11-delat och är återanvändbart??
Verkligen?

Saken var den att det står att den passar till kedjor av samma märke, vilket inte var vad jag beställde. Tack ändå.

Har nu lärt mig mycket under dagen. Beställt kedjor, kedjebrytare, slitagemätare mm. Hoppas att inte kasetterna är utslitna! Tack för all hjlp.

Senast ändrad:
mrmax sa:
Stumpy sa:
mrmax sa:
Verkligen?

Saken var den att det står att den passar till kedjor av samma märke, vilket inte var vad jag beställde. Tack ändå.

Har nu lärt mig mycket under dagen. Beställt kedjor, kedjebrytare, slitagemätare mm. Hoppas att inte kasetterna är utslitna! Tack för all hjlp.

Den funkar med alla kedjor för 11-delad shimano/sram.

Ok tack. Som sagt kedjor mm beställda.

Känns som jag behöver en grundkurs i detta om slitagedelarna på en cykel. Om någon har en heltäckande matnyttig guide att länka till så tar jag tacksamt emot detta.

Börjar fundera på om det är något mer som behöver bytas (kassett sa nån?). Men när man ändå är igång så kanske det är fler saker? De 2 kugghjulen "fram"? de små kugghjulen som sitter bak? Hmmm, behöver som sagt lära mig terminologin också =) Drivlina vevparti mm är rena grekiskan.

En stilla undran; är det sämre kvalitet på saker ju dyrare dom är? Ingen i min familj har någonsin behövt byta sådana här prylar på sina cyklar utan kunnat använda dom problemfritt "hela livet" trots vanvård och billiga "skräpcyklar" till en 10del av priset för min.

Uppskattar hjälpen alla!

mrmax sa:
...
En stilla undran; är det sämre kvalitet på saker ju dyrare dom är? Ingen i min familj har någonsin behövt byta sådana här prylar på sina cyklar utan kunnat använda dom problemfritt "hela livet" trots vanvård och billiga "skräpcyklar" till en 10del av priset för min.

Uppskattar hjälpen alla!

Fler växlar = smalare kedjor = ömtåligare (I stora drag)
Dyrare växelgrupper = lättare material = ömtåliga (återigen i stora drag)

Jag höll på för en del år sen och tog av kedjan och kokade i olja och sen på med den igen. Gick alldeles utmärkt. Nån gång per år typ.
Sen blev jag lat och lämnar nu in för att byta till nytt hela klabbet c:a vartannat år. Då är det hög tid trots att jag åker på 8 olika cyklar för att minimera slitaget.

Terminologin har jag aldrig lärt mig heller, kugghjul och metalltrådar och stag, såna ord funkar utmärkt.

Sämre kvalitet är det inte .
Men grejerna håller sämre pga av att man tämjer på gränserna. En 11s kedja har samma innermått som en kedja till mormors cykel, men godset i den är mycket mycket tunnare .
Sen har vi vikthetsen också som gör att en cykel väger 6kg istl för 26kg . Då görs grejerna ännu tunnare och i dyrare och lättare material som aluminium och titan som håller sämre än stål

Senast ändrad:
Man ska också komma ihåg att många med nån halvbillig gammal hoj cyklar relativt lite och när det väl cyklas trampas det inte speciellt många watt.

Mina döttrar har inte ens lyckats slita bort gjutskägget på däcken på familjens 12-tummare...

mrmax sa:
En stilla undran; är det sämre kvalitet på saker ju dyrare dom är?

Kort svar: ja, det var bättre förr!

Längre svar: på en billig cykel som aldrig växlat bra märker du inte när den börjar växla dåligt. Dessutom så slits kedja, kassett och framkransarna ihop och passar till slut bara med varandra. På en dyrare cykel förväntar du dig perfekt kvalitet och märker av minsta lilla växelproblem, därför byts delar oftare och allt måste fortsätta vara i toppskick för att fortsätta funka perfekt. Dessutom cyklar man mer på en cykel som är finare, så den slits av oftare användning. (dyrare = finare?)

Der Kaiser sa:
Passa på att köpa en kedje-slitage-mätare också, som den här:

http://www.wiggle.se/x-tools-kedjeslitageindikator/

Så slipper du gissa i framtiden :)
Passar till alla kedjor.
Nja
Den kedjeslitmätaren mäter inte kedjeslitaget, eftersom den inte "drar" i kedjan på samma sätt som det "drar" när den används på cykeln.
Ett bättre alternativ är att mäta kedjan med en tumstock eller ännu bättre en tumgraderad stållinjal.
Läs mer här: https://happyride.se/forum/read.php/1/1438285/1438514#msg-1438514

ohellstrom sa:
Jag tar aldrig av mina kedjor för rengöring. En borste och lite lagom giftiga tillbehör funkar fint.
+1
Fast för mig brukar det räcka med en torr trasa.

/Håkan

HåkanC sa:
Der Kaiser sa:

Passar till alla kedjor.
Nja
Den kedjeslitmätaren mäter inte kedjeslitaget, eftersom den inte "drar" i kedjan på samma sätt som det "drar" när den används på cykeln.
Ett bättre alternativ är att mäta kedjan med en tumstock eller ännu bättre en tumgraderad stållinjal.

ohellstrom sa:
+1

/Håkan

+1 ang användandet av tumstock/motsv

"Fast för mig brukar det räcka med en torr trasa." Beror på om man gör rent kedjan regelbundet (vilket du troligen gör) eller en gång i månaden :-) Du anar inte vilka äckliga/skitiga kedjor jag ser dagligen!

GurraG sa:
HåkanC sa:
Der Kaiser sa:

Passar till alla kedjor.
Nja

ohellstrom sa:
+1

/Håkan

+1 ang användandet av tumstock/motsv

"Fast för mig brukar det räcka med en torr trasa." Beror på om man gör rent kedjan regelbundet (vilket du troligen gör) eller en gång i månaden :-) Du anar inte vilka äckliga/skitiga kedjor jag ser dagligen!

Kommer du ihåg min kedja? Den du smekte så ömt...

Skogling sa:

Kommer du ihåg min kedja? Den du smekte så ömt...[/quote]

Den var ju noggrant topsad så den kunde jag ju slicka på :-)

Tillbaka
Topp