Behöver hjälp med att välja en ny sportklocka (Garmin)

• Trådstartare Trådstartare Sup
  • Start datum Start datum
Skulle ni säga att någon av dessa med kartor är okej som cykeldator? Jag vill inte lägga för mycket pengar så har gärna en klocka som jag kan använda både till löpning och cykling. Om ni tycker det inte funkar kan jag välja klocka utan kartor isf och spara en slant. Funderat på Fenix 7 PRO eller 7s PRO, då även jag har smala handleder, alternativt forerunner 965
Har precis gått från klocka utan kartor till klocka med kartor. Nu känns min cykeldator (Garmin 820) relativt överflödig, å andra sidan sitter jag inte och cyklar med krav på att se all data varenda sekund. Det är bra pris på 7s Pro i elektronikvaruhusen, 5500 kr, och så finns ju även begmarknaden. För mig är 7s lagom, 16,5 cm runt handleden. Testat en 47mm med, det funkade men utseendemässigt var det lite för odiskret för mig.

Kan tillägga att jag idag tog en lugn runda i närområdet på lunchen och insåg att jag hade garminklocka, cykeldator och mobil med mig. Samtliga kunde jag använda för att logga rundan, navigera och betala (nästan) med på Ica. Just då kände jag mig som den pryligaste idioten i världen.

Om man vill ha en liten epix verkar det finnas enstaka exemplar till väldigt bra pris hos XXL, notera att det är Sapphire dessutom.
Ping klockmästare @SIE 🥳
Beställt, tackar :cool:
Har mailat dem om den innan, men fick svar att de inte kan skicka från butik ens om man betalar för det, samt att saldo nog inte var korrekt heller. Får väl se om den dyker upp nu :giggle:

Senast ändrad:
Jag inbillar mig att Epix Pro 47mm är tillbaks på 4990:- eller liknande igen om ca 3 veckor, så att återförsäljarna då kan annonsera ett högt lägstapris för de senaste 30 dagarna. Jäkla knasiga cykler som den lagen har givit oss.

Min fru har en Fenix 6S och kartan är alldeles för liten för att göra någon nytta vid cykling tycker hon. Vid löpning kan det funka som stöd.

Å andra sidan, jag har inga kartor på min FR 255 men kan ändå lägga in spår och det går utmärkt att följa när man springer. Kanske till och med en fördel ibland att inte ha massa bakgrundsplotter..

Skulle ni säga att någon av dessa med kartor är okej som cykeldator? Jag vill inte lägga för mycket pengar så har gärna en klocka som jag kan använda både till löpning och cykling. Om ni tycker det inte funkar kan jag välja klocka utan kartor isf och spara en slant. Funderat på Fenix 7 PRO eller 7s PRO, då även jag har smala handleder, alternativt forerunner 965
Jag är tvärtom mot @SIE
Jag tycker den lilla skärmen på klockan bara är löjlig och mer eller mindre oanvändbar jmf med den på min Edge för just kartnavigering.

Kan tillägga att jag idag tog en lugn runda i närområdet på lunchen och insåg att jag hade garminklocka, cykeldator och mobil med mig. Samtliga kunde jag använda för att logga rundan, navigera och betala (nästan) med på Ica. Just då kände jag mig som den pryligaste idioten i världen.
Du har (minst) ett steg till på pryltrappan
Både effektvev och effektpedaler!

Jag är tvärtom mot @SIE
Jag tycker den lilla skärmen på klockan bara är löjlig och mer eller mindre oanvändbar jmf med den på min Edge för just kartnavigering.

Du har (minst) ett steg till på pryltrappan
Både effektvev och effektpedaler!
Stages vev på räsern, getting there.. men kan jag klämma in ännu fler navigeringsverktyg tro?

Min fru har en Fenix 6S och kartan är alldeles för liten för att göra någon nytta vid cykling tycker hon. Vid löpning kan det funka som stöd.

Å andra sidan, jag har inga kartor på min FR 255 men kan ändå lägga in spår och det går utmärkt att följa när man springer. Kanske till och med en fördel ibland att inte ha massa bakgrundsplotter..
Stöd är nog rätt ord. Visa rutt i okänd terräng, eventuellt på tid, överlåter jag gärna åt cykeldatorn.

Garmin har tidigare sagt att de inte kommer med några nya funktionsuppdateringar till sina 2-3 år gamla klockor såsom Fenix 7, Fenix 7 Pro, Epix, Epix pro + några fler Men det betyder tydligen inte att de blir helt utan SW-uppgraderingar, tidigare i veckan kom ny SW till Fenix 7, Tactix 7, Epix 2, Quatix 7, and Marq Gen 2 med åtminstone en ny funktion och en hel del felrättningar.
Vilket förhoppningsvis borde betyda att klockorna kommer att fungera under flera år framåt.

Version 26.09
  • Added Rally 110/210 Support.
  • Fixed an issue where setting a custom GPS configuration for certain activity profiles would not save.
  • Fixed an issue where text in the Solar Intensity widget was missing a proper translation.
  • Fixed an issue where the compass calibration tutorial video would sometimes not display.
  • Fixed an issue where the Daily Suggested Workout would sometimes display invalid data for the target type.
  • Fixed an issue where the Stages Power Meter would sometimes not pair.
  • Fixed an issue where the text listing the estimated Training Effect did not fit on the screen when the watch is configured to German.
  • Fixed an issue where the watch face would sometimes erroneously switch to battery saver mode.
  • Fixed an issue where the watch might shutdown in the Garmin Coach app.
  • Fixed an issue where the watch would sometimes shutdown when skipping music.
  • Fixed text irregularities between the watch and Garmin Connect in the Power Manager app.
  • Update the Upload RAM option to only display when the watch is connected to Garmin Connect.
Läs mer här

Det sker en gradvis utrullning av uppgraderingen, men vill man inte vänta går det att prova att ladda ned den genom
  1. Tryck och håll inne menyknappen.
  2. Stega ned till och välj System.
  3. Stega ned till och välj Software Update.
  4. Välj Check For Updates.
Det fungerade åtminstone för mig

Testade precis, min fastnade på 54% för att till slut meddela att "programvarusynkroniseringen misslyckades". Testade en andra gång och då fastnade den på 53%. Testade att köra från Garmin Connect, då fastnade den på 55%. Det är förresten en Epix Pro gen 2...

I artikeln finns även en länk till skvaller om höstens klockrykten

I artikeln finns även en länk till skvaller om höstens klockrykten

Är det samma eller bättre GPS som i Edge-datorerna? Jag tycker mig ha extremt noggrann bana där jag har kört med cykeln.

Min gammla 6x Pro rullar på än och känner fortfarande inga behov att uppgradera till nyare klocka.
Min Forerunner 245 rullar också på men batteriet börjar bli dåligt (håller dock flera dagar än) och jag saknar funktioner som HRV och mer detaljerad sömndata. Uttaget till laddaren glappar också så den måste sitta i exakt rätt position för att ens kunna ladda den.

Men ja, Garmin-klockor känns verkligen som stridsvagnar. Utöver att min är gammal och utdaterad så har den fått många smällar i dörrkarmar, kanter, stenväggar med mera. Inte en repa på glaset och fullt funktionsduglig ännu.

Min gammla 6x Pro rullar på än och känner fortfarande inga behov att uppgradera till nyare klocka.

Lite samma här. Har en 6a som funkar felfritt. Hittills har inget som 7 och 8 erbjudit lockat öht.
Men om 9 kommer med något dramatiskt, kanske... Men förbättrad GPS ligger inte i den kategorin, jag har aldrig upplevt problem med den. Tillräckligt bra för mina behov.

Lite samma här. Har en 6a som funkar felfritt. Hittills har inget som 7 och 8 erbjudit lockat öht.
När jag förra året bytte från en FR645 => Epix pro var den stora allt annat överskuggande wow-skillnaden AMOLED-displayen.
Även om det förstås finns en hel del andra nya riktigt bra funktioner överskuggas de mer eller mindre helt av displayen. Jag är såpass nöjd med den att hade en Edge 1050 varit lite billigare hade jag även bytt ut min undre två år gamla Edge 1040.

Min Forerunner 245 rullar också på men batteriet börjar bli dåligt (håller dock flera dagar än) och jag saknar funktioner som HRV och mer detaljerad sömndata. Uttaget till laddaren glappar också så den måste sitta i exakt rätt position för att ens kunna ladda den.

Men ja, Garmin-klockor känns verkligen som stridsvagnar. Utöver att min är gammal och utdaterad så har den fått många smällar i dörrkarmar, kanter, stenväggar med mera. Inte en repa på glaset och fullt funktionsduglig ännu.

okey , min håller fortfarande batteriet väldigt bra peppar peppar. Angående laddningskabeln så är det ett kännt fel . Rekommenderar att köpa en laddningsdocka .

Ja det är sjukt vad tåliga klockorna är . Jag har haft min till allt från DH-cykling, trail löpning kajak mm och har krashat/ramlat x antal gånger och den ser nästan ut som ny .

När jag förra året bytte från en FR645 => Epix pro var den stora allt annat överskuggande wow-skillnaden AMOLED-displayen.
Även om det förstås finns en hel del andra nya riktigt bra funktioner överskuggas de mer eller mindre helt av displayen. Jag är såpass nöjd med den att hade en Edge 1050 varit lite billigare hade jag även bytt ut min undre två år gamla Edge 1040.

Är det så stor skillnad alltså ? Jag tycker skärmen på den klockan jag har nu är ganska bra . Har inga problem att se displayen i starkt solljus tex .

Är det så stor skillnad alltså ?
För mig?
JA!
Jag tycker skärmen på den klockan jag har nu är ganska bra . Har inga problem att se displayen i starkt solljus tex .
Det går att ställa olika ljusstyrka på displayen och jag hade inget problem med att se displayen i solskenet förra sommaren (jag skaffade klockan i juli-25) eller förra veckan på soliga och varma Mallis.
Men jag fick ändra displayinställningarna innan jag blev nöjd.

För mig?
JA!

Det går att ställa olika ljusstyrka på displayen och jag hade inget problem med att se displayen i solskenet förra sommaren (jag skaffade klockan i juli-25) eller förra veckan på soliga och varma Mallis.
Men jag fick ändra displayinställningarna innan jag blev nöjd.
Instämmer, måste upplevas. Bästa förklaringen för AMOLED jag kan komma på är väl "som skärmen på din telefon, men med perfekt svärta".

Labbade i samband med klockköp i vintras.

AMOLED utan förhöjd belysning:

1776845220096.webp

”Vanlig” MIP med bakgrundsbelysning på:

1776845347171.webp

Amoled (och kanske batteritid) tyckte jag nog var den absolut största uppgraderingen när jag gick från en FR245M till F8. (Sen är det ju rätt najs att ha alla funktioner man vill ha och lite till)

Jo, det är lite wow på AMOLED, men inte tillräckligt för att jag ska byta "i förtid", nästa blir säkert AMOLED eller motsvarande (kanske inte finns annat)

Vad gäller 1050 (upp till 20-60 h i saver), när jag såg batteritiden på den så blev den totalt ointressant. Jag har en Edge 1040 Solar (upp till 100-180 h).

okey , min håller fortfarande batteriet väldigt bra peppar peppar. Angående laddningskabeln så är det ett kännt fel . Rekommenderar att köpa en laddningsdocka .

Ja det är sjukt vad tåliga klockorna är . Jag har haft min till allt från DH-cykling, trail löpning kajak mm och har krashat/ramlat x antal gånger och den ser nästan ut som ny .

Länkade till fel. Var denna jag köpte

Jo, det är lite wow på AMOLED, men inte tillräckligt för att jag ska byta "i förtid", nästa blir säkert AMOLED eller motsvarande (kanske inte finns annat)
Håller helt med. När jag nyligen bytte, till sist till en Epix Pro, så var det från en Vivoactive 4 som jag skaffade 2021 och vars GPS-lokalisering (kanske) började bli lite slö. Att gå från att lägga 2500:- till 4500:- (superduperfynd) på en sportklocka trodde jag knappt själv att jag skulle göra, men nu tänker jag att nästa köp ligger fem år bort igen.

+1
Det var inte primärt pga displayen jag bytte från FR645 => Epix pro,
men det var displayen som blev WOW-upplevelsen.

Vad gäller 1050 (upp till 20-60 h i saver), när jag såg batteritiden på den så blev den totalt ointressant. Jag har en Edge 1040 Solar (upp till 100-180 h).
Även Edge 1050 har många timmar längre batteritid än vad jag har timmar cyklingsork i både ben och resten av kroppen.
Och skulle det ngn gång bli en flerdagars helt off-grid bikepacking cykling får jag väl ta med en powerbank som inte enbart klarar av att ladda telefonen utan även klockan och cykelGPSen.
I praktiken är det alltså ett ickeproblem för mig.
Det är dock inte priset, ännu.

Jag köpte en mindre variant med uttag för USB-C, typ en sådan här
Jag köpte iofs flera stycken för att ha där jag har laddmöjlighet och brukar upptäcka att jag har glömt att ladda, tex i bilen, på landet, i påsen med powerbank, osv

Många tack!

+1
Det var inte primärt pga displayen jag bytte från FR645 => Epix pro,
men det var displayen som blev WOW-upplevelsen.

Även Edge 1050 har många timmar längre batteritid än vad jag har timmar cyklingsork i både ben och resten av kroppen.
Och skulle det ngn gång bli en flerdagars helt off-grid bikepacking cykling får jag väl ta med en powerbank som inte enbart klarar av att ladda telefonen utan även klockan och cykelGPSen.
I praktiken är det alltså ett ickeproblem för mig.
Det är dock inte priset, ännu.

Jag köpte en mindre variant med uttag för USB-C, typ en sådan här
Jag köpte iofs flera stycken för att ha där jag har laddmöjlighet och brukar upptäcka att jag har glömt att ladda, tex i bilen, på landet, i påsen med powerbank, osv

Ser smidiga ut men har man inte fortfarande samma problem då att kabeln åker ut om man kör den där varianten ? . Den jag länkade så klickar det typ till och klockan sitter fast i dockan så den är helt säker att den laddar .

Ser smidiga ut men har man inte fortfarande samma problem då att kabeln åker ut om man kör den där varianten ? . Den jag länkade så klickar det typ till och klockan sitter fast i dockan så den är helt säker att den laddar .
Jag har som jag skrev flera olika typer av garminladdkontakter, inkl laddpucken du länkade till
Laddkontakten jag länkade till klickar även den fast i min klocka och den laddar utan glapp, men det kan förstås skilja mellan olika klockor och laddkontakter.
Jag skaffade den ffa för att få fördelen med USB-C istf USB-A och jag blev tipsad om den hos Ray

Nu ser jag att det även finns laddpuck utan USB-A sladd men med USB-C uttag
61F9NqeTOKL._AC_SX679_.jpg

Ray har även tipsat om en minipowerbank med Garminkontakt

Helst skulle jag förstås vilja ha en Garminklocka med trådlös Qi-kompatibel laddning.
Kanske finns hos Garmin när det blir dags att byta ut klockan jag har om fyra-fem år?

Testade precis, min fastnade på 54% för att till slut meddela att "programvarusynkroniseringen misslyckades". Testade en andra gång och då fastnade den på 53%. Testade att köra från Garmin Connect, då fastnade den på 55%. Det är förresten en Epix Pro gen 2...
En liten uppdatering om uppdateringen, det löste sig när jag satte klockan på laddning, jag hade bara 20% kvar.

Tillbaka
Topp