Behöver lite hjälp med MTB köp

per_a

Ny medlem
Hejsan,

Hade tänkt som 35:åring att köpa en mountainbike (senaste var för 18 år sedan).

Mål med MTB:n
* Träningscykla i skog (Göteborg)
* Turcykla i Skog, Fjäll (Göteborg, Jämtland etc..)
* Downhill i tex Åre

Efter att ha kollat runt lite har jag kommit fram till att jag kanske skall
ha följande:
* Ramstorlek Medium (är 180cm)
* Luftdämpad gaffel
* Dämpning bak (dvs heldämpad cykel)
* 29 tums däck

Har en budget på Max 20k men närmare 10-15k skulle kännas mer bekvämt. Kan tänka
mig både nytt eller begagnat.

Så mina frågor är:
* Tänker jag rätt?
* Finns det någon rekomenderad cykel?
* Annat?

Tack

/Per

Ang. dina mål så så går punkt 1+2 bra att kombinera men då blir punkt 3 lidande, dvs hyr cykel för DH-åka och hitta en vettig kombo för pumkt 1+2.

På det du listar som önskad cykel tycker jag att Canyon's Nerve AL-serie eller Rose Root Miller skulle passa.
http://www.rosebikes.se/artikel/rose-root-miller-2/aid:590448
http://www.canyon.com/_se/mountainbikes/bike.html?b=3035#tab-reiter2
http://www.canyon.com/_se/mountainbikes/bike.html?b=3034#tab-reiter2

Den dyrare Nerve AL 8.9 har bättre/finare bromsar o lite bättre gaffel samt SRAM istället för shimano-växlar (smaksak), tveksam om det är värt prisskillnaden...
Root Miller 2 matchar den dyrare Nerve'n men med samma gaffel som den billigare Nerve'n, samt att den har bättre lämpade däck (Schwalbe Nobby Nic) än Canyon-cyklarna.

Båda märkerna har ganska långa kedjestag som gör cykeln stabil men lite tråkig enl. vissa, 29'ers med korta kedjestag är lite hetare och återfinns mestadels på betydligt dyrare märken (läs Specialized).

Ska man sammanfatta detta skulle jag rekommendera Rose'n, dels för spec'en och dels för hemsidan där du ka konfigurera cykeln efter eget tycke och smak.

Kom ihåg att du även behöver pedaler (och ev. skor om du väljer SPD-pedaler), en skön och bra hjälm (så klart) samt handskar och kanske också ett par vaderade cykelshorts...

Personligen vill jag alltid gå mot strömmen och skulle därför välja en 26"are istället, typ denna: http://www.radon-bikes.de/xist4c/web/Slide-150-8-0_id_22298_.htm med Reverb-stolpe och en annan massa fint // Larsa ;)

Efter att ha kollat runt lite så fastnade jag för Cube AMS 120 pro 29 Mycketvillhamer tipsade om. Den fanns på Bikeplace här i gbg så jag tänkte köpa den där men 19" som dom hade inne var tyvärr för stor. Så pengarna fick gå till tyskarna istället på www.bike-discount.de/shop/a80019/.html

Finns det nån bra verkstad i GBG där man kan lämna in en cykel man beställt på nätet och få den ihopskruvad och trimmad?

Tvivlar inte på att jag kan sätta ihop den själv men däremot så vill jag ha den trimmad rätt och kanske nån som kan se att alla delar är fungerande eftersom jag e noob.

Du får nog utveckla vad du menar med "trimma". Grundjusteringar av växlar och sånt där borde vara gjort när du får den, resten av ihopskruvningen klarar man själv om man bara tar det lugnt och läser instruktionerna som oftast följer med.

ja det va just det med växlar och bromsar. Men det kanske redan e fixat så då e det lungt. Vill inte hamna i en situation där jag kör runt på grejer som inte är som dom ska. Med tanke på att jag e nybörjare så skulle jag kanske inte fatta det eftersom jag inte har nått att jämföra med.

Men e det redan färdiginställt så e det bara o skurva såklart :-)

Det är lite inställning av dämpare och sådant du får göra. Finns en app som hjälper dig att pricka hyfsat rätt, sök på fox racing. Du behöver en gaffelpump för att fixa det.

När jag köpte min cube från bike-discount angav jag min vikt och fick dämparna inställda efter det. Annars står antagligen tryckrekomendationer på framdämpet...

När det gäller bromsar o växlar har jag inte behövt justera något sedan jag fick den. Förstod inte varför polarna höll på o mixtrade med sånt förrän jag fick min nya (och dyrare) som verkar kräva mer mekande.

svalgis skrev:
-------------------------------------------------------
> Du får nog utveckla vad du menar med "trimma".
> Grundjusteringar av växlar och sånt där borde
> vara gjort när du får den, resten av
> ihopskruvningen klarar man själv om man bara tar
> det lugnt och läser instruktionerna som oftast
> följer med.

Att bara ta det lugnt är inte lätt i ett sådant läge när man får hem en ny cykel :P Det är väl då man är som mest ivrig att få ihop allt...man skakar så mycket i händerna att man inte kan kontrollera sina rörelser och det känns som om det kvittar hur det blir ihopsatt, bara man får komma ut och trampa på den :D

Bikeplace är bra på service tycker jag.

Det är lite olika med hur förmonterat det är beroende på var du köper. Vissa har nästan allt fixat, bara framhjul och styre att montera. Andra har varit mer jobb med.

Oavsett vilket så bör mm kolla ( känna på) alla skruvar innan man ger sig ut så jag föredrar nästan att det är mer isärskruvat

Fick cykeln för ett tag sedan från Bike Discount. Bromskivan bak böjd på grund av nått i leveransen. Skruvar till sadel/sadelstolpe låg löst i lådan och ren tur att dom inte ramlat ur eftersom det var hål i lådan för att kunna lyfta den.

Försökte rikta bromskivan själv men fick inte till det. Lämnade in den på Bike place och dom fixade fram en ny och monterade den samt trimmade cykeln. Kanonbra service.

Jag har fått godkänt om ersättning från Posten för bromskivan samt arbetet att byta den.

Så lite strul men det kanske man får räkna med kanske men är väldigt nöjd med cykeln :-)

1.jpg

Här ser man skadan på förpackningen och hur den stämmer överens med vart bromskivan är i förpackningen. Man kan även se skruvarna som ligger löst i lådan.

2.jpg

Montering

3.jpg

Den färdiga cykeln

Tillbaka
Topp