Behöver lite vägledning angående förvärv av MTB

Wirdenäs

Ny medlem
TJENA!

Vilket mäktigt forum ni har här!

Jag är på jakt efter en ny cykel, men vet inte riktigt hur jag ska dispositionera mig själv i förhållande till min egna preferenser och mitt eget användande. Jag har precis cyklat sönder en gammal Bianchi HT och söker efter en ny lite mer stabil HT.

Jag bor i Malmö och den närmsta cyklingen är ganska plan, så att säga, men jag åker gärna några mil för bra cykling. Jag har även en tanke om att kunna använda cykeln till pendling (jag tycker inte det är kul att cykla på någonting annat än MTB).

Min kropp trivs bra på hardtails med ganska generös reach. Jag har exempelvis lånat min grannes Commencal AM HT som känns klockren i storleken. Men den känns samtidigt lite för intensiv i geometrin på nått sätt. Den har typ 160 mm travel och rätt kaxig vinkel fram. Men det skulle kunna vara ett alternativ.

I övrigt har jag testat en del klassiska 29" HT:s, typ Focus black forest, Bianchi Jab, Scott blabla, Canyons Grand canyon mfl. Men ingen av dem känns riktigt lika trygg som Commencallen gör. Kanske pga reachen på dem, kanske pga geometrin, jag vet inte riktigt. Jag diggar emellertid de stora hjulen, bra flow.

Har ni tips på mellanting? Typ en 29" HT med halvagressiv framtoning? Kanske inte 65 ° fram och 160 mm travel men nästan? :) Jag skulle kunna lägga runt 10k idag, vilket också är ett problem, naturligtvis. Men jag är en senior student för tillfället - det är vad det är!

Vi får se vad som skakar loss! Tack på förhand!

Med vänlig hälsning,
Wirdenäs

Kona Honzo är värd att titta på. Jag tror den är lite mindre ”utförs” än Commencalen men jag kan ha fel. 120 slag tror jag är det ”normala” på den. Mycket kanske och tror, men det lär vara en skoj hoj. :)

Någon av modellerna ur Pinnacle Ramin-serien kanske -> https://www.evanscycles.com/en-se/kmlp/pinnacle-ramin

79797931313646469797.jpg

Senast ändrad:
Tack för alla tips! Håller för närvarande på att kolla hur de är specade samt andrahandsmarknaden. Om någon har span på begagnade fynd får ni gärna hojta på mig! Bra fart på detta forum! :)

Tillbaka
Topp