Behöver råd ang hjälmar!

Sgt_mac

Ny medlem
Behöver råd ang hjälmar!
Cykeln är inköpt (MTB) men då var det dära med hjälm. Har cyklat utan hjälm hittills, dock inga super svåra vägar men vet att det är super viktigt med hjälm, man har ju bara ett huvud.

Men min fråga är, vad ska man se efter när man köper en hjälm, vad är skillnaden på olika MTB hjälmar. En kostar 1600kr en annan 600kr, vad gör den dyrare bättre osv?

Behöver råd ang hjälmar!
De dyrare hjälmarna är lättare och (oftast) bättre ventilerade. De har ofta även bättre och fler justeringsmöjligheter och är mao lättare att få att sitta bekvämt.

Dyra hjälmar har dock inte bättre skydd än en billig hjälm.

Behöver råd ang hjälmar!
Det är också rätt stor skillnad i passform mellan olika hjälmar, men då snarare mellan märken än mellan prisnivåerna. Det är värt att prova igenom lite olika märken för att hitta nåt som sitter bra på just ditt huvud.

För egen del är Uvex det enda märke jag hittat som passar bra. Tyvärr finns de inte att köpa i Sverige vad jag kunnat hitta, men när jag stött på dem utomlands och provat runt så sitter så gott som alla modeller betydligt bättre än närmsta "tvåa" (i mitt fall Bell).

Behöver råd ang hjälmar!
Jag själv köpte ganska nyligen en hjälm som jag tycker passar mitt huvud perfekt, ett par fördelar jag märker är att den är mycket mer bekväm och att jag känner mig tryggare, eftersom den faktiskt sitter bättre trots att den inte är lika hårt spänd. Sen tror jag att en hjälm som passar skallen ifråga också oftast är snyggare! :)
Min hjälm kostade ungefär 1000kr, jag tycker att utbudet är ganska stort i den prisklassen och jag tror inte att de flesta behöver räkna med att betala mer än så för att hitta en hjälm som passar bra.
En Rudy Project Zuma blev det för min del.

Tillbaka
Topp