Behövs tvål?

Långochreslig

Aktiv medlem
Behövs tvål?
Har börjat fundera lite kring vårt extrema dusch och tvålbehov och om det verkligen är sunt.

Att duscha efter ett konditionspass kommer jag inte ifrån då salter o dyl har en tendens att ge skav (testade med sk kattatvätt i lumpen och det blev snabbt snuskigt)

Men finns det något behov av att använda tvål och schampo eller räcker det att skölja av sig i varmvatten? När blir man en bakteriehärd som påverkar sin egen eller omgivningens hälsa?

Antar att lukten kommer vara intensiv långt innan hälsan påverkas?

Behövs tvål?
Jag tycker ifrågasättandet är sunt. Om användande av tvål/schampo inte tillför något vid ett visst duschtillfälle känns det konstigt att man skulle använda det bara för att det inte är ohälsosamt.

Behövs tvål?
Negativa med tvål/dushcreme är att det medför avfall i form förpackningar, dyrt och oftast parfymerad.

Är ingen fundamentalist men tycker vi bör ifrågasätta den gängse uppfattningen att alltid använda tvål/schampo.

Behövs tvål?
Efter att jag övergick till trimning av huvudhår istället för klippning (d.v.s. minskad hårmängd) har min schampoanvändning minskat påtagligt.

Behövs tvål?
Ja, tvål behövs för att lösa upp smutsen på dina händer där bakterier och virus trivs. Både du och din omgivning blir friskare av tvåltvättade händer. Om du själv sen inte vill använda tvål i duschen på resten av kroppen och hur ofta du duschar så är väl det individuellt hur mycket man luktar.
Schampo finns det många som klarar sig utan helt efter en period då kroppen jobbar med extra fett för att kompensera uttorkningen i hårbotten som uppstår om man tvättar håret för ofta. Detta stabiliserar dock kroppen efter ett tag.

Använd tvål ofta.

https://www.svd.se/livslangden-okar--men-ojamnt

"– Skola, tvål, vatten, mat, fred och rättvisa. Det är de underliggande faktorerna. Sedan inom hälso- och sjukvård tillkommer exempelvis vacciner, myggnät och antibiotika, säger Hans Rosling, professor i internationell hälsa, som orsaker till utvecklingen."

https://www.svd.se/bakteriesnusk-i-kollektivtrafiken

"När tidningen Metro låtit granska säten, räcken och stoppknappar visar sig mängder av hudbakterier som beror på dålig hygien. Vanliga bakterier är stafylokocker, enterokocker och bakterien Proteus vulgaris - som finns i avföring och rått kött. Allra mest bakterier finns på tunnelbanesätet."

Behövs tvål?
Jag sköljer bara av mig med vatten om jag duschar för att jag blivit svettig. Punkttvättar med tvål efter behov. Schampo om håret är flottigt. Använder aldrig tvål på hela kroppen om det inte finns ett specifikt behov.

Behövs tvål?
Man borde köpa en bra tvål som är lite mildare för daglig användning, oparfymerad också.

Själv använder jag någon Weleda ringblommetvål, väldigt bra.

Behövs tvål?
Allergia al vento sa:
"När tidningen Metro låtit granska säten, räcken och stoppknappar visar sig mängder av hudbakterier som beror på dålig hygien. Vanliga bakterier är stafylokocker, enterokocker och bakterien Proteus vulgaris - som finns i avföring och rått kött. Allra mest bakterier finns på tunnelbanesätet."

Unbehaglich. Förhoppningsvis finns det färre dödliga bakterier på ens egen cykelsadel då. Och på egna styret.

Behövs tvål?
Tvålen som normalt säljs i handeln är idag baserad på oljor/fetter som kommer från regioner där regnskog skövlas. Sen tillkommer förpackningar och parfym etc, samt att allt innehåll i tvålen åker ut i avloppet. Avloppet är inte ett hål i golvet där ämnen försvinner ut ur världen, utan sen får någon annan ta hand om det.
Så om du nu ska ha tvål, kolla noga på vad det är du köper, om du bryr dig om din omvärld. Inte alla som gör.

Normal status för huden är att den är full med bakterier och mikrober etc. Det är precis som med magsäcken, full med otaliga mängder olika sorters mikroorgansimer. Dessa finns där av en orsak, de fyller en funktion. Du kan se det som kroppens yttersta försvar. För huden är i sig en barriär, mellan det interna och det externa. Det du gör med tvålen är att du rensar barriären och öppnar upp för att alla sorters bakterier skall få bosätta sig där. Både bra och dåliga.

Dessutom, när du duschar varmt så öppnar alla porer i kroppen. Om du tror att det bra eller dåligt kan du fundera på själv.

Jag kan bara tala om hur jag gör och hur det fungerar för mig. Jag duschar sällan. Runt en till två gånger i veckan. Då använder jag bara tvål där nere och endast mild tvål, gärna inhemskt producerad, typ galltvål. Den enda gång jag och min omgivning tycker att jag luktar illa är dagen efter jag duschat och tvättat armhålorna med tvål. Gör jag inte det så luktar det hallon... typ.

Nu har du två sidor att välja mellan. Lyckat till.

Behövs tvål?
Jag hade en dam på en tidigare arbetsplats, hon tvättade sig bara med vatten och smorde därefter in sig i "barnolja". Det var ingen hallondoft där, kan jag säga.

Behövs tvål?
Fett och bakterier är en bra kombination, om man vill stinka ja. Det är inte ekvivalent med att man skulle stinka för att man inte duschar två gånger om dagen.
Kläder behöver man givetvis byta oftare. Även klädval påverkar. En del material slutar ju inte ens stinka efter att de gått några varv i tvättmaskinen.

Behövs tvål?
Jag tycker lukt har med övrigt levande att göra oxå (helt utan belägg).

Dvs sitter du hemma och gör nada och bara äter skit så kommer kroppen oxå lukta mer.
Tränar man och äter varierat så tycker jag man klarar sig ganska bra med att duscha varannan dag.

Dock blir det ofta dusch varje dag pga jobb mm.

Behövs tvål?
Jag brukar duscha med tvål 1 gång per dag, igår blev det dusch 3 ggr men endast den första på dagen med tvål. Tycker mig att överanvändning av tvål torkar ut huden därav är jag lite försiktigt med användandet.

Händer tvättas alltid med tvål och gärna extra mycket under förkylningstider.

Behövs tvål?
Inte i ansiktet. Under armarna och i skrevet kan det ibland göra viss nytta. En gåta dock hur chimpanser klarar sig utan tvål. Eller filisteerna 2000 bc. Parfymeringen känns tveksam, borde räcka med att det är rent. Men folk är väl rädda för de kroppsegna lukterna, idealet är väl en kropp helt utan egen lukt? Flytande tvål ger plastavfall så föredrar traditionell fast.

Behövs tvål?
Jag duschar 7 gånger i veckan (Tränar varje dag). Jag använder tvål/schampo ungefär varannan gång, för annars torkar jag ut huden och måste använda återfuktande krämer. Samt att jag normalt inte duschar speciellt varmt, då även det är uttorkande eftersom det löser upp allt fett. Jag använder normalt sett inte parfym/deo men det sker under vissa perioder. T ex. när jag vet att jag kommer vara mer aktiv än vanlig, utom träning såklart, som till exempel utställningar eller liknande.

Jag upplever normalt aldrig problem med lukt, det kan hända någon gång då och då, men oftast är det när jag har varit onormalt aktiv utan att ha haft deo på mig.

Att man automagiskt skulle lukta bara för att man inte använder tvål/schampo vid varje dusch tycker jag är konstigt.
Sen kan jag förstå att det är olika för olika personer beroende på t ex. kost, träningsnivå etc.

Behövs tvål?
Jag duschar varannan dag och tvättar håret en gång i veckan.

Tränar samma dagar som jag duschar så jag slipper duscha dubbelt.

Luktar nog helt normalt. En rökare luktar ju värre!

Behövs tvål?
evirob sa:
Jag duschar varannan dag och tvättar håret en gång i veckan.

Tränar samma dagar som jag duschar så jag slipper duscha dubbelt.

Luktar nog helt normalt. En rökare luktar ju värre!
Ja, en rökare kan lukta väldigt illa, ofta beroende på vad man ätit och om den är lagd i ett trångt utrymme. Man kanske skulle äta parfymerad tvål....?

Mvh Ulf S.

Behövs tvål?
Det där med att man luktar om man inte duschar (eller även om man duschar) är så väldigt individuellt att det är svårt att diskutera. Jag har i min närhet personer vars svett luktar två veckor gammal tonårshockeytrunk och andra personer som inte luktar ett dugg.

Det första man ska se till att göra vad gäller dusch och hudvårdsgrejer är ju att välja bort allt som använder någon form av peeling som inte är gjort av nedbrytbara material (det finns ju produkter med malda nötter/mandlar/pinnar/kottar osv, de är ju okej).

Behövs tvål?
Och bryr man sig om regnskogen är industriellt kött det första man ska skära bort. Kraftfoder av sojabönor är en rätt rejäl påverkanspost där. Inte för att palmolja är fantastiskt det heller men Sverige som redan avverkat i princip all naturlig skog och ersatt den med planterad monokultur har inte direkt något moralkapital att komma med i diskussioner om andra länders regnskog.

Helt anekdotiskt har min deoförbrukning sjunkit avsevärt sen jag la ner tvål i armhålorna och bara gnuggar med vatten.. Tror huden överkompenserade förut.

Och vad gäller det där med kroppslukt och leverne stämmer det till viss del iaf. Jag som inte äter mjölkprodukter känner ibland att andra människor som dricker mjölk har en svag doft av just gammal mjölk. Inte jättecharmigt faktiskt.

Behövs tvål?
Rattnalle sa:
Jag sköljer bara av mig med vatten om jag duschar för att jag blivit svettig. Punkttvättar med tvål efter behov. Schampo om håret är flottigt. Använder aldrig tvål på hela kroppen om det inte finns ett specifikt behov.

+1 på den. Blir man ren med bara vatten så varför använda något annat? Jag duschar och tvättar håret (med schampo) två gånger i veckan - obs! min pendlingsresa är 1200 meter lång, ingen vidare svettning på den turen - och använder bara tvål efter toabesök och när jag har lortat ner mig. Jag luktar inte svett - när det händer är det inte p.g.a. att jag har dålig kroppshygien utan för att jag har använt samma t-shirt för många dagar i rad.

Andra har andra behov, kroppsliga eller psykiska.

Behövs tvål?
Det kan ju vara svårt att känna sin egen kroppslukt också ;)

Men vad ska man kolla efter på tvålförpackningen då för att köpa det miljövänligaste?

Behövs tvål?
Galltvål borde vara bättre miljömässigt än regnskogstvål. Finns hos Clas där man ändå köper sina rakblad. :-)

Själv har jag en annan ingång på miljöaspekten med tvål kontra klädtvätt: Duschar med tvål före varje cykelpass, och efteråt duschar jag av svetten en snabbdusch på någon minut eller två, utan tvål. Sen på med någon mild deodorant bara. På så sätt behöver jag inte belasta miljön och elförbrukningen och slita på kläderna i tvättmaskinen varje gång efter jag cyklat, som många andra gör, utan kan användas 2 - 4 gånger innan dom börjar lukta svagt unket. Dessutom håller dom ju längre över tid då, och konsumtionen av tvättmedel och nya kläder hålls på en jämförelsevis låg nivå.

Behövs tvål?
Fettet till galltvål handlas på samma marknad som andra fetter, den totala produktionen palmolja påverkas marginellt av att lite mer av slaktfettet går till tvål istället för diesel. Det brukar vara just palmolja folk hakar upp sig på, oleoum palmate eller vad det nu heter på innehållsförteckningarna.

Behövs tvål?
JTF sa:
Galltvål borde vara bättre miljömässigt än regnskogstvål. Finns hos Clas där man ändå köper sina rakblad. :-)

Själv har jag en annan ingång på miljöaspekten med tvål kontra klädtvätt: Duschar med tvål före varje cykelpass, och efteråt duschar jag av svetten en snabbdusch på någon minut eller två, utan tvål. Sen på med någon mild deodorant bara. På så sätt behöver jag inte belasta miljön och elförbrukningen och slita på kläderna i tvättmaskinen varje gång efter jag cyklat, som många andra gör, utan kan användas 2 - 4 gånger innan dom börjar lukta svagt unket. Dessutom håller dom ju längre över tid då, och konsumtionen av tvättmedel och nya kläder hålls på en jämförelsevis låg nivå.

Skaffa en guppy bag att tvätta syntet (ffa fleece, vilket ifs inte är så vanligt) i så bidrar du till ännu färre microplaster i tvättvattnet också. Mina träningskläder brukar jag köra ett par ggr även utan någon form av kroppstvättrutin innan jag cyklar/springer. Lösningen är att jag oftast cyklar/springer ensam :)

Senast ändrad:
Behövs tvål?
JTF sa:

Med aktuell träningsregim skulle jag med samma upplägg behöva duscha 16ggr/vecka. Det lär aldrig hända.
Däremot använder jag träningskläder flera gånger innan tvätt. Kliver ofta in i duschen med dom på för att skölja upp dom. På det sättet klarar dom också ett par gånger innan dom behöver gå i maskinen.

Behövs tvål?
Arsozath sa:
Tvålen som normalt säljs i handeln är idag baserad på oljor/fetter som kommer från regioner där regnskog skövlas. Sen tillkommer förpackningar och parfym etc, samt att allt innehåll i tvålen åker ut i avloppet. Avloppet är inte ett hål i golvet där ämnen försvinner ut ur världen, utan sen får någon annan ta hand om det.
Så om du nu ska ha tvål, kolla noga på vad det är du köper, om du bryr dig om din omvärld. Inte alla som gör.

Normal status för huden är att den är full med bakterier och mikrober etc. Det är precis som med magsäcken, full med otaliga mängder olika sorters mikroorgansimer. Dessa finns där av en orsak, de fyller en funktion. Du kan se det som kroppens yttersta försvar. För huden är i sig en barriär, mellan det interna och det externa. Det du gör med tvålen är att du rensar barriären och öppnar upp för att alla sorters bakterier skall få bosätta sig där. Både bra och dåliga.

Dessutom, när du duschar varmt så öppnar alla porer i kroppen. Om du tror att det bra eller dåligt kan du fundera på själv.

Jag kan bara tala om hur jag gör och hur det fungerar för mig. Jag duschar sällan. Runt en till två gånger i veckan. Då använder jag bara tvål där nere och endast mild tvål, gärna inhemskt producerad, typ galltvål. Den enda gång jag och min omgivning tycker att jag luktar illa är dagen efter jag duschat och tvättat armhålorna med tvål. Gör jag inte det så luktar det hallon... typ.

Nu har du två sidor att välja mellan. Lyckat till.

De andra tycker nog att du luktar. Brukar vara så.

PS. Intimhygien är viktigt. Provade "balsammetoden" förr men det fungerade inte alls. Blev torr och flottig även efter 3 månader.

Behövs tvål?
Deo kan vara överskattat. Har märkt att jag inte svettas och inte luktar illa i armhålorna så länge jag kör med tvål och vatten samt har fräscha kläder. Om jag reser (flyg/bil) eller utsätter mig för stressande situationer så sätter dock svett och lukt problemet i gång.

Ett sidospår är att träningskläder (ytterlagret) oftast tvättas i ett snabbprogram (30 grader) för att sedan efter lite längre användning köras på varmare tvätt. Jag har gjort misstaget att inte köra den riktiga tvätten i tid och då går det inte att få bort lukten, så fort kläderna blir varma så kommer en unken svettigt fram ?

Behövs tvål?
Kan varmt rekommendera att köpa olivtvål på typ invandrarbutiker, otroligt billiga och prisvärda produkter. Tvål med typ fyra ingredienser varav tre som kan användas i mat.

Olivtvål räcker gott i duschen. Inte för att det är billigare än alternativen, inte för att det är "giftfritt".. utan helt enkelt för att det fungerar otroligt bra, vi är nöjda.

Har sett kilo-förpackningar med 6 block för typ 50 kronor, men man kan gott kosta på sig det man vill ha, för dyrt är det inte. :)

Att duscha utan tvål känns nästan lite meningslöst.

Senast ändrad:
Behövs tvål?
Saker som är erkänt svåra på Happy:
- Tvätta kedjan (väldigt väldigt svårt)
- Tvätta träningskläder (väldigt väldigt svårt)
- Tvätta skydd
- Tvätta kroppen

Jag ser ett mönster....

Behövs tvål?
Schreddan sa:
Saker som är erkänt svåra på Happy:
- Tvätta kedjan (väldigt väldigt svårt)
- Tvätta träningskläder (väldigt väldigt svårt)
- Tvätta skydd
- Tvätta kroppen

Jag ser ett mönster....
Saker som saknar dubbeltecknade konsonanter är väldigt väldigt svåra enligt ovanstående ...

Behövs tvål?
Tvål - Ja, en fast tvål som används till både dusch och rakning.

Shampoo - No Poo! Svett innehåller tillräckligt med salt för att lösa upp fettet i håret. Vid utebliven träning behöver jag dock shampoo efter några dagar.

Tillbaka
Topp