Behövs tvål?

Behövs tvål?
Havoc 5 sa:
Själv har jag slutat med tandkräm.
De flesta tandstenarna lossnar om man tuggar på kottar o pinnar istället.
Miljövänligt till tusen är det också!

Bilagor

• tuggkåda1.jpg
    tuggkåda1.jpg
    87.1 KB · Besök: 243
Behövs tvål?
Lukt kommer i mångt och mycket från bakterier.
Bakterier behöver någonstans att växa på (huden är upptagen med andra bakterier så den platsen är hyfsat upptagen)
Dvs hår under armar och kläder. Sköljer man av kropp och kläder efter träningspass kommer man undan mkt. Trimmar man håret kommer och byter kläder när de luktar så luktar man mindre =)

Häll en matsked attiksprit i sköljmedelsfacket tillsammans med lite vatten när ni tvättar så dödar ni bakterierna även om det är 30 grader i maskinen.
Eller kör en snabbtvätt och häll i tvättmedelsfacket, kläderna ska ju tvättas från lite svett och hudrester (speciellt träningskläder) så inte fan behövs tvättmedel.
Om ni inte tror mig eller förstår varför så häll en halv cm ättikssprit i en glasburk, skruva på locket och lämna någon månad. Det dödar både bakterier och metallen i locket kan jag lova =)

Långochreslig sa:
Deo kan vara överskattat. Har märkt att jag inte svettas och inte luktar illa i armhålorna så länge jag kör med tvål och vatten samt har fräscha kläder. Om jag reser (flyg/bil) eller utsätter mig för stressande situationer så sätter dock svett och lukt problemet i gång.

Har märkt liknande, stess måste göra att vi avger andra lukter. Jag luktar inte efter intensiv cykling.

Behövs tvål?
ForesterGuy sa:
Håret under armarna fyller en funktion.
Men inte när det är längre än en centimeter! Förutom att vara en perfekt plats för bakterier då =) Finns mkt som är på ett visst sätt för att vi lärt oss att det "är" så trots att det inte finns någon anledning.

Behövs tvål?
Behövs tvål?
Luthman Photography sa:
ForesterGuy sa:
Håret under armarna fyller en funktion.

Vilken då?

"It has been suggested that the hair itself acts with a natural "anti-friction" quality between the upper arm and the thorax. More importantly, armpit hair naturally wicks moisture away from the skin, which aids in keeping the skin dry enough to prevent colonization by odor producing bacteria."

Behövs tvål?
Håret runt de syndiga bitarna av människokroppen fyller en väldigt stor funktion för cyklister. Att raka sig där är bästa sättet att få sadelsår och bölder.

Behövs tvål?
jonja sa:
Inte i ansiktet. Under armarna och i skrevet kan det ibland göra viss nytta. En gåta dock hur chimpanser klarar sig utan tvål. Eller filisteerna 2000 bc. Parfymeringen känns tveksam, borde räcka med att det är rent. Men folk är väl rädda för de kroppsegna lukterna, idealet är väl en kropp helt utan egen lukt? Flytande tvål ger plastavfall så föredrar traditionell fast.
Det är befolkningstätheten som orsakar farligheter och spridning gissar jag. Apor bor inte i så stora grupper vi har en tendens att bo i. Sen kan marken där de bor, och övrigt ekosystem ta hand om deras avfall och exkrementer. Vi är för många på lite yta. Plus att vi tenderar att inte vilja bo i skogen utan tak över huvudet.

Det är många djur som luktar total skit, men vi verkar känsliga för det.

Tillbaka
Topp