Bekväm sadel till gravel?

Hej!

Skulle behöva en ny bekväm sadel till min gravelbike.
Jag använder cykeln till både grus och asfalt.
Nuvarande sadel jag har så domnar gärna "paketet" av ganska snabbt, vilket är väldigt jobbigt.

Har ni några tips på bekväma sadlar, jag bryr mig inte om vad den väger.
Den ska vara ca 140-150mm bred.
Och helst runt 500:- men är flexibel.

En WTB Volt kanske!? Finns i olika utföranden, medium har jag. Två st t om. En stål och en titan.
Den i stål duger bra om du inte har höga krav, priset stiger några hundra för varje steg upp :)

håller med, om ts ska ha bortåt 150 mm bredd kan man dock gärna rekommendera dam-modellen som av någon anledning heter ldy. passar även män, vet jag av egen erfarenhet.

Du har kollat för mycket på GCN, du behöver inte en gravelspecifik sadel utan en sadel som passar din bakdel!
Vad som passar just dig är väldigt svårt att veta såklart.
Är sadeln på rätt höjd? Är den tillräckligt långt framflyttad på stolpen?

Senast ändrad:
Du har kollat för mycket på GCN, du behöver inte en gravelspecifik sadel ingen sadel som passar din bakdel!
Vad som passar just dig är väldigt svårt att veta såklart.
Är sadeln på rätt höjd? Är den tillräckligt långt framflyttad på stolpen?

Okej, nae jag behöver väll inte en gravelspecifik sadel, men var bara så ni vet hur den används.
Jag har experimenterat en del med höjd osv, men utan framgång.
Tänker att man kanske ska börja med en skön sadel och utgå därifrån.
Sen förstår jag att det är väldigt individuellt, men man får ju panik när man ser utbudet på sadlar ?

Håller inte med
En lösning funkar inte för alla!
Med ett "hål" i sadeln minskar den yta man sitter på, då ökar belastningen på den kvarvarande sittytan.
Ju större hål desto högre belastning på en allt mindre yta. Allas bakdelar mår inte bra av det

Men det är viktigt att ha en sadel som passar, som andra har skrivit är en passande sadelbredd viktig,
läs mer här: SQlab; Step saddle concept

För den som trots allt vågar chansa på att prova Selle Italia Man Flow, jag gör det inte, är den lite billigare hos Rose;
Selle Italia Man Gel Flow för 778,85 SEK

Okej, nae jag behöver väll inte en gravelspecifik sadel, men var bara så ni vet hur den används.
Jag har experimenterat en del med höjd osv, men utan framgång.
Tänker att man kanske ska börja med en skön sadel och utgå därifrån.
Sen förstår jag att det är väldigt individuellt, men man får ju panik när man ser utbudet på sadlar ?
Vinkeln påvekar iofs lite så en sadel som fungerar bra på en tempocykel är kanske inte lika bra på en gravel där man oftast sitter lite mer upprätt. Så viss betydelse har det nog. Dock sitter många ungegär lika på konfortracer, pendlare, randocyklar som på en gravel tänker jag.

Sadlar är svårt och inte alltid helt logiskt vad som fungerar bra. Iofs har jag fyra olika märken och modeller på mina cyklar och jag gillar alla...

Håller inte med
Med ett "hål" i sadeln minskar den yta man sitter på, då ökar belastningen på den kvarvarande sittytan.
Ju större hål desto högre belastning på en allt mindre yta. Allas bakdelar mår inte bra av det

Men det är viktigt att ha en sadel som passar, som andra har skrivit är en passande sadelbredd viktig,

För den som trots allt vågar chansa på att prova Selle Italia Man Flow, jag gör det inte, är den lite billigare hos Rose;
Jag påstod inte att denna lösning funkar för alla! Jag skrev ju inte ens något i inlägget. Det var bara ett tips bland andra. I all välmening!

Dom där öppna sadlarna är sällan lösningen tyvärr. Som sagt så ökar dom trycket väldigt mycket på resterande... Hade dom varit bra hade dom sålt förmodligen.
För mig var det skönt att avlasta trycket just i mitten i alla fall. Men mitt skrev är nog Happyinkorrekt... :ROFLMAO:

Gammal, väl insutten lädersadel är en bra lösning. Äger man ingen gammal, väl insutten lädersadel har man förstås inte lösningen direkt men efter ett tag har det löst sig ;-)

Enda gången jag drabbats av paketdomning, var när det var ganska kallt, jag cyklade lvg och hade ganska ordentligt med kläder på mig. Nere omkring tror jag att jag hade bibs kombinerat med tight superunderställ och långa tighta cykelbrallor utan padding. Det var sas "välpackat" och jag domnade bort helt. Tror kylan gjorde lite, men mest var det käderna.

Har ett par WTB Volt i olika modeller, men föredrar denna i sportgel-utförande.

+1 på Ergon SMC4. Tyvärr har mina ordinarie leverantörer inte kvar den i sortimentet. Har testat 10+ sadlar innan jag hittade denna. Dock som det skrivs så är detta med sadel individuellt.

Den där Ergon Smc4 verkar intressant.
Vilken modell ska man satsa på? Duger standardmodellen eller ska man köra på sport?
Den dyraste känns lite för dyr.

Brooks Team pro classic är riktigt bekväm enligt mig. Har en sån på min Kinesis tripster at. Testade den första gången på en cykeltur till Sälen på 430km och överlevde :) enda nackdelen är väl att den är tung men inte så brydd om det.
FDF3ADE0-ECFA-4FDE-8F62-5FCA0D1019D4.jpeg

Håller inte med

vill man maximera trycket centralt, alltså där prostatan och penisroten sitter; ja då håller resonemanget. för övrigt tycker jag hålet i mitten kanske luftar mer än avlastar. har identiska sadlar från selle italia med och utan hål, föredrar för min del modellerna med hål.

Brooks Team pro classic är riktigt bekväm enligt mig. Har en sån på min Kinesis tripster at. Testade den första gången på en cykeltur till Sälen på 430km och överlevde :) enda nackdelen är väl att den är tung men inte så brydd om det.Visa bilaga 406031
den finns även med titanrails. har ett ex som kom med en cykel. men selle italia trans am x0 är för min bakdel betydligt skönare

vill man maximera trycket centralt, alltså där prostatan och penisroten sitter; ja då håller resonemanget. för övrigt tycker jag hålet i mitten kanske luftar mer än avlastar. har identiska sadlar från selle italia med och utan hål, föredrar för min del modellerna med hål.
Ja, de flesta sadlar har en skåra där, med eller utan hål. Så det är ju same same egentligen :) med hål blir det luftigare. Kan ju vara en fördel. Min högst personliga åsikt är att det verkar kvitta men om det råkar vara hål är det väl ingen nackdel :)

Köp nåt som är bredare, hårdare och plattare än den som ger domningar. Jag har insett att det mest är bredden som är problemet och att ingenting funkar om man köper så smal sadel som rekommenderas till mina sittben.

Edit: Selle Italia MAN Flow är bland det sämsta skit jag provat. Som en soffa. Man sjunker ner i den och sitter mitt på det man inte ska sitta på. Har en oanvänd att sälja billigt om nån vill plåga sig.

De bästa sadlar jag provat mot dessa problem är Specialized Power (kör sån nu) och Ergon SMC4. Båda i en storlek större än jag "borde". Då funkar det. Ergonen är dock något onödigt mjuk och skulle förmodligen vara helt optimal om den var hårdare.

Köp nåt som är bredare, hårdare och plattare än den som ger domningar. Jag har insett att det mest är bredden som är problemet och att ingenting funkar om man köper så smal sadel som rekommenderas till mina sittben.

Edit: Selle Italia MAN Flow är bland det sämsta skit jag provat. Som en soffa. Man sjunker ner i den och sitter mitt på det man inte ska sitta på. Har en oanvänd att sälja billigt om nån vill plåga sig.

De bästa sadlar jag provat mot dessa problem är Specialized Power (kör sån nu) och Ergon SMC4. Båda i en storlek större än jag "borde". Då funkar det. Ergonen är dock något onödigt mjuk och skulle förmodligen vara helt optimal om den var hårdare.
Även för mig passar det med en relativt bred sadel. Vad det gäller SMC4 och hur mjuk den är kan jag hålla med till viss del. Men den är mjuk på rätt ställe och på rätt sätt. Jag har bl.a. en på min pendlare och den är skön att cykla på även utan cykelbyxor. Dock har jag köpt SR till min racer och den är ganska mycket hårdare vilket jag tror kommer bli bra. Har hittills bara kört den inne nu under vintern, men inne känns alla sadlar obekväma.

Även för mig passar det med en relativt bred sadel. Vad det gäller SMC4 och hur mjuk den är kan jag hålla med till viss del. Men den är mjuk på rätt ställe och på rätt sätt. Jag har bl.a. en på min pendlare och den är skön att cykla på även utan cykelbyxor. Dock har jag köpt SR till min racer och den är ganska mycket hårdare vilket jag tror kommer bli bra. Har hittills bara kört den inne nu under vintern, men inne känns alla sadlar obekväma.
Ja, SMC4 gör sig bäst utan bralldämpning. Det blir lite för mycket annars. Jag har tre eller fyra såna sadlar förresten. ?
Med Specialized Power kör jag oftast med väldigt tunn padding i byxan. Det funkar även utan men kan vara lite på gränsen till för obekvämt om man ska cykla långt. På sommarhalvåret brukar det bli utan helt enkelt för att det är för varmt med.

Edit: Hur som helst är poängen att en mjuk sadel kan innebära att man skjuter sig i fot... eh, pungen! Då sjunker ju sittbenen ner, och den mjuka stoppningen trycker plötsligt hårdare mot +ANNAT än vad en likadan men hårdare sadel hade gjort.

Jag upplever att man anpassar sig till det mesta med lite tid, även om just domningar förmodligen inte är något man ska stå ut med. Det är lätt att man totalt snöar in på sadelval och gör det svårare än det behöver vara. De sadlar jag trivs bäst med har mest råkat ramla in i mitt liv utan att jag egentligen gjort något aktivt val, och sen efter ett tag så märker man om man sitter bra eller inte. De man sitter bra på får antingen följa med när man byter cykel, eller så vet man åtminstone ungefär hur en ny sadel ska se ut och kännas för att kunna passa någorlunda.

Om du har en smal sadel idag så köp en bred, om du har en mjuk sadel köp en hård. Eller tvärt om om det är det som gäller i dagsläget för dig. Sen cyklar du under all upptänklig tid du kan, och sen är problemet löst!?

Att rekommendera en specifik modell till dig utan att ha en aning om dina förutsättningar är totalt meningslöst. Det finns flera handlare som lånar ut sadlar för utprovning, där hade jag börjat om jag var på jakt efter ny sadel utan att veta exakt vad jag ville ha.

Ja, SMC4 gör sig bäst utan bralldämpning. Det blir lite för mycket annars. Jag har tre eller fyra såna sadlar förresten. ?
Med Specialized Power kör jag oftast med väldigt tunn padding i byxan. Det funkar även utan men kan vara lite på gränsen till för obekvämt om man ska cykla långt. På sommarhalvåret brukar det bli utan helt enkelt för att det är för varmt med.

Edit: Hur som helst är poängen att en mjuk sadel kan innebära att man skjuter sig i fot... eh, pungen! Då sjunker ju sittbenen ner, och den mjuka stoppningen trycker plötsligt hårdare mot +ANNAT än vad en likadan men hårdare sadel hade gjort.

Hur funkar Spec. Power på mtb?
Jag är lite fundersam på om sadeln känns för bred när man ska bakom den eller bunnyhoppa på mtb (jämfört med den SLR jag har nu (130 mm bred).

Jag hyrde landsvägscykel förra veckan med en Prologo Dimension sadel (liknande utseende som Spec. Power) och tyckte det kändes riktigt bra när man hade händerna nere i bocken, ganska hård stoppning (som jag gillar), hade säkert funkat fint på grusvägar också. Körde 25 timmar förra veckan utan några sittproblem alls, bra betyg!

Hur funkar Spec. Power på mtb?
Jag är lite fundersam på om sadeln känns för bred när man ska bakom den eller bunnyhoppa på mtb (jämfört med den SLR jag har nu (130 mm bred).

För mig funkar den skitbra och jag gillar att nosen är kort. Dock har jag långa ben och står lite "hjulbent" när jag ståcyklar, plus att jag har 185 mm dropp på stolpen. Så sadeln är inte ivägen men skulle potentiellt kunna vara det om man är kortare och lite annorlunda utformad. Jag kör 155-bredden dock och det finns ju 143 emellan, vilket brukar vara standard. Själv är jag 185 cm med ~90 cm grenmått, om det säger nåt.

För mig funkar den skitbra och jag gillar att nosen är kort. Dock har jag långa ben och står lite "hjulbent" när jag ståcyklar, plus att jag har 185 mm dropp på stolpen. Så sadeln är inte ivägen men skulle potentiellt kunna vara det om man är kortare och lite annorlunda utformad. Jag kör 155-bredden dock och det finns ju 143 emellan, vilket brukar vara standard. Själv är jag 185 cm med ~90 cm grenmått, om det säger nåt.

ok, tackar för svar! Får försöka testa en helt enkelt.

Tillbaka
Topp