Beräkna effekt på löpband? (Forskningsprojekt)

hertza

Medlem
Hej! Jag håller just nu på att analysera data på ett projekt och jag har fastnat lite och tänkte höra med expertisen här på happy om ni har några idéer.

Summa sumarum så har vi tränat möss. (+ massa annat, kollat ultraljud osv, men det är oväsentligt).
Dom har fått springa på löpband, 5 graders lutning i olika hastigheter och intervaller.

Problemet är att vi har två olika typer (strains) av möss där den ena (ApoE-knockout) har ökat mycket i vikt, och kontrollen håller stabil vikt. Först hade vi tänkt analysera sträcka men då det skiljer rätt mycket i snittvikt mellan grupperna så vore effektuppskattning mycket bättre.

Då till frågan, är detta möjligt? Vi har inte mätt Vo2max, kalorimetrin etc så det går inte att gå den vägen till att uppskatta effekt. Utan de enda givna variablarna är vikt, hastighet och lutning.

Som jag förstått så utför mössen inget egentligt "arbete", utan det enda de övervinner är deras egen friktion och således blir det skitknepigt att få ut en uppskattning av utfört arbete.

Vad tror ni, är det någon som har någon smart idé eller är det bara släppa tanken på att räkna ut det?

Om jag inte missförstår dig helt så borde väl situationen vara identisk med att mössen springer uppför en backe med 5 graders lutning utan luftmotstånd. I det senare fallet uträttar de ett fysikaliskt arbete. Det arbetet utförs med en effekt av m*g*v*sin(a), där m = musens massa, g = gravitationskonstanten (typ 9,81 m/s^2), v = musens fart och a = lutningsvinkeln, d.v.s. 5 grader. Om lutningen är konstant så är g*sin(a) samma för alla mössen och det intressanta är produkten m*v. Om det måttet på något sätt går att använda är dock förstås en helt annan fråga.

GoranS, det där funkar inte, för i så fall skulle energiförbrukningen vara noll om lutningen är noll. Utan att veta effekten vid löpning utan lutning kan vi inte säga nåt mer...

Eller jo, vid en längre studie skulle man kunna sätta ett gäng möss att löpa vid lutning A, ett annat gäng vid lutning B och ett tredje gäng vid lutning 0. Om alla får exakt samma energimängd att äta, så kan man registrera viktförändringarna och på så sätt räkna ut skillnaden mellan de olika lutningarna (där den delen av den totala effekten är känd) och få fram förbrukning/effekt vid platt löpning.

Men det krävs nog några dussin möss och några månaders studier...

Senast ändrad:
Jag håller fullkomligen med om att det inte är användbart (i alla fall rakt av). Därav sista meningen i mitt inlägg. Det hela var mer en kommentar till "...så utför mössen inget egentligt "arbete"" i ursprungsinlägget. Där låter det i mina öron som TS pratar om fysikaliskt arbete och det kommer du inte att utföra något om du inte rör dig i höjdled. Däremot blir det förstås en massa fysiologiskt arbete utfört.

Jag är nästan hundra på att jag redan läst en löpbandstråd med en massa konstiga och outgrundliga svar. Den rörde visserligen Happyiter men skillnaden mellan möss och människor torde inte vara så stor när det gäller grundprincipen och individvariationen. Tyvärr slutade den inte med att meningen med livet uppenbarade sig. Nån trådarkeolog kanske kan göra ett försök, den borde inte vara äldre än tre år.

För att ge ett lite mer utförligt stöd som inte är ett svar. "Mina" industribrandmän går på ett löpband med vikt på ryggen och givna hastigheter och lutningar. Då många aspiranter nästan är helt slut efter en totaltid på åtta minuter kan jag i alla fall garantera att man utför ett rejält arbete trots drivningen av bandet, och arbetet ökar markant med lutningen. Utan att ha ett svar på hur ni skall göra undrar jag om ni har koll på mössens puls och även om det går att få en mus att springa på ett band som inte drivs, där man mäter nån form av resultat på bandets axel vid olika lutning. Osäker på vart jag vill komma men antar att alla uppslag kan vara intressanta om så bara för att förkastas.

Edit: Funderade lite på om det är möjligt att få dem att springa en stillastående bana från en höjd till en annan så att det är givet hur mycket energi som krävs, och att man sen kontrollerar tiden det tar. Men försöket kanske kräver en ost högst upp och en katt längst ned? Eller en stoppvägg som har en viss hastighet som jagar dem bakifrån. Nä, nu skall jag nog sova istället för att hitta på saker som inte funkar. Lycka till!

Senast ändrad:
haha, många förslag här! Jag hade hoppats på att kunna göra på likande sätt GöranS föreslog men misstänkte starkt att det skulle bli som geologen sa...men men. Nu har jag innafall fått det bekräftat av dom sifferkunniga ;) Får göra någon variant på sträcka/hastighet kontra vikt...får fundera på det. Men tack så väldigt mycket!

Hälsningar
Andreas

hertza skrev:
-------------------------------------------------------
> haha, många förslag här! Jag hade hoppats på
> att kunna göra på likande sätt GöranS
> föreslog men misstänkte starkt att det skulle
> bli som geologen sa...men men. Nu har jag innafall
> fått det bekräftat av dom sifferkunniga ;) Får
> göra någon variant på sträcka/hastighet kontra
> vikt...får fundera på det. Men tack så väldigt
> mycket!
>
> Hälsningar
> Andreas

Nu när man läser vad man skrev inatt känns det som "Full utan sprit". Lycka till med forskningen!

Tillbaka
Topp