Bergsgeten har slutat att klättra!!

BOLLAN

Ny medlem
Hej och god jul på er allihopa!!
Jag och min grabb (12 år) brukar vara ute i Änggården och cykla.
Jag blir hela tiden förvånad vad den här grabben klarar av i dom svåra partierna som även finns i Änggården både uppför och nerför. Ibland då jag själv tycker att jag ska ta det lugnt med tanke på grabben så grymtar han där bak och undrar varför det går så långsamt, Då gläds ett gammalt mtbhjärta ordentligt. Ibland har jag kallat han för Änggårdens bergsget.
Men bergsgeten har slutat att klättra?? Han tog nämligen med sig sin univega till skolan och där fanns någon klåfingrig typ som skruvade sönder hans framdämpare. Det ska väl sägas också att han har fått ta över min gamla cykel som är en Univega alpina 506 elite med fullt xtrpaket och med en dämpare som inte är (var) allt för ny (Rock Shox INDY SL Slaglängd 60-70 mm) Jag misstänker att det inte finns några reservdelar till en så gammal dämpare men om ni har tips var man kan få tag i delar som ni kan ge mig så vore det bra om ni kunde tipsa mig om detta. Ok ett tips till grabben är givetvis att INTE ta med sig univega till skolan någon mer gång och det har han ju fått lära sig nu. Har även funderingar på att skaffa en ny dämpare till grabben men ekonomin är inte så stark just nu (JULEN) men återigen om ni kan ge ett tips på en dämpare som ligger runt 1000-1500 både ny och begagnad så vore det bra!!

Avslutningsvis vill jag ta tillfället i akt att önska er alla en God Jul & Gott Nytt År.
Lasse B

Grattis till första inlägget ! Är du en smygkikare eller fluktare? ;o)

MX Comp är ju vad folk i allmänhet rekommenderar. Å andra sidan finns det en SID på köp och sälj för 1000:- ;o)

God Jul !

edit: skriver MZ när jag menar MX. Har själv äget en btw.

//Skogling

Senast redigerad av en moderator:
MZ-comp borde kosta 500 beggad i nyskick. Det folk brukar rekomendera är MX comp. =)

för 1500 tror jag amn får rätt mycket dämpare på crc, men håll ögonen på K&S här på happy så dyker det nog upp nåt kap.

Hej igen! Är nog en smygkikare som är inne på forumet dagligen!!! och läser dom inläggen som jag tycker verkar intressanta. Dessutom så får man ju väldigt många intressanta tips på vägen. Har väl inte behövt att skriva några inlägg förrän nu!!

Det finns en Rockshox psylo xc till salu för 1600 kr här på köp och sälj, om den nu inte redan blivit såld.

:)

MVH /Henrik

BOLLAN: Tror jag har sett er i Änggårdsbergen =) och jag kör med en MX Comp 105:a.. frågan är om den inte blir för hög för hans cykel? Har för mig att han hade en ganska liten, om det nu var ni..

pinewood skrev:
-------------------------------------------------------
> Hej
>
> En Rock shox judy med 8 cm i slag, helt ny kostar
> ca 8-900 kr på Cyclecomponents.com
>
>
>
> "Evil hands,are happy hands"

Duger bra åt grabben!!