Bernt Johansson blir staty

Mr Handley

Ny medlem
Eller rättare sagt så uppför man en staty i Mariestads stadshus som hyllning till honom.

Det här var en skön passus:
"- Ja, vad jag förstår så ska det se ut om jag kommer cyklandes ut från väggen, inte in i väggen, skrattar Bernt."

Läs hela artikeln på http://tv4.se/433205.html

När jag var liten tyckte jag han var gammal och konservativ för att han inte ville ha dämpare på sin måjtenbajk.

Se så lustigt det kan bli.

Bernt är en typisk landsvägscyklist som åker MTB med sin Bridgestone MB-0 då det begav sig och han nådde framgångar, kanske tack vare konditionen?

Där sviker minnet mig lite, kan någon upplysa mig vad han nått för framgångar på 90 talet?

Hmmm. Jag måste nog själv säga att jag är ganska bra på det här med historia då jag själv jobbar på ett företag som faktiskt är över 100 år gammalt. Vi säljer även artiklar med mycket låga toleranser varför jag tom tror att ni andra inte är riktigt lika bra som mig.

Men kan det inte vara så att bernt igenligen inte rörde sig mot framgång utan mer hade ett tryck som gav honom den meritlista han idag har.

Någon som vill argumentera emot?

;-P

Ville skrev:
-------------------------------------------------------
> Hmmm. Jag måste nog själv säga att jag är ganska
> bra på det här med historia då jag själv jobbar på
> ett företag som faktiskt är över 100 år gammalt.
> Vi säljer även artiklar med mycket låga toleranser
> varför jag tom tror att ni andra inte är riktigt
> lika bra som mig.
>
> Men kan det inte vara så att bernt igenligen inte
> rörde sig mot framgång utan mer hade ett tryck som
> gav honom den meritlista han idag har.
>
> Någon som vill argumentera emot?
>
>
>
> ;-P
>

Det säger mig ingenting om Bernt Johansson, upplys mig gärna.

Ville skrev:
-------------------------------------------------------

> Någon som vill argumentera emot?

Då mitt företag endast är 6år gammalt kan jag inte sätte mycket emot ditt historiekännande. Och om man sätter i perspektiv på hur lite jag eg. presterar så erkänner jag mig slagen av dig och lägger ner den debatten innan den ens börjar.....

Där sviker minnet mig lite, kan någon upplysa mig vad han nått för framgångar på 90 talet?
-------------------------------------------------------------------------------------------

Kanske ingen hiskelig framgång, men han vann Ringupp-loppet 97(?) lite osäker på årtalet men jag vill minnas att det var 97.

//M

Senast redigerad av en moderator:
Ja runt 1990 satsade han ju en hel del, men jag minns inte åren exakt.

Han vann han ju Finnmarksturen det året även xc SM om jag minns rätt, med någon minut tror jag det var...

Det var även några säsonger då han gjorde en "satsning" och bland annat körde world cup och var då typ topp 10-15 i Världen...

/Anders

Ja han vann FMT -91

Från http://www.adelgatans-cykel.se/mountainbike.htm

Citat" Mountainbike som tävlingsform började i Sverige 1987-88 och har sedan växt kraftigt. Mountainbike fick i början på 90-talet ett ansikte utåt genom Bernt Johansson. Han vann linjeloppet på OS 1976 och startade senare en ny cykelkarriär när denna nya tävlingsform började komma igång. Bernt blev som bäst nia på VM i MTB 1991."

/Anders

Lite Bernt-resultat: http://hemsidor.torget.se/users/d/Danke/mtb.html

Bernt Johansson var en av de absolut trevligast aktiva bland eliten i början av 90-talet. Aldrig ett ont ord om nån. Inget gnäll på banor eller medtävlare, ens om det egentligen fanns saker att klaga på. Aldrig nåt klagande till tävlingsledingen om bagateller. Kort sagt en mycket trevlig och ödmjuk människa, liksom hans fru.

Sen var han ju konditionsstarkast och psykiskt bäst. Jag såg honom få dubbelpunka på Flottsbro, och han lagade det så snabbt som möjligt så han ändå kunde vinna. Inget gapande och skrikande som vissa andra "stjärnor" vid motgångar, utan lugnt och metodiskt istället. När elit-tokarna vid en annan tävling satsade som galningar vid starten och givetvis hela tätklungan krashade när stigen blev smal tog Bernt, som avvaktat lite bakom då han såg att det var lite väl hetsigt, hojen på axeln och kutade förbi allihop som låg där och sprattlade. Efter den upplevelsen började vi (jag och sambon) träna taktik mycket mer med våra juniorer. Det fick vi dock göra i lite smyg då det ju var kondition som enligt "experterna" i klubben var det som var värt att lägga tid på...

:)

Tack för att ni friskade upp mitt stundtals dåliga minne, han är en bra förebild att se upp mot och jag häpnar fortfarande efter man läst en artikel om honom att han tar en träningsrunda på en 20-22 mil! givetvis på asfalt med en landsvägshoj, men jag kör ju bil i 20-22 mil och då tycker jag det tar alldeles för lång tid..

Tillbaka
Topp