Beslut vid köp!? (mtb)

Purchaser

Aktiv medlem
Beslut vid köp!? (mtb)
Har läst runt en massa kring köpråd för nybörjare på forumet och avhållit mig från att skapa ännu en tråd på samma ämne lång tid nu. Nu är det dock så att jag inte klarar det längre, undrar egentligen hur tusan ni andra gör för att bestämma och faktiskt köpa en hoj!?

Söker som så många andra en 29" HT för mig som ny och "tror" mig vilja åka en del trail och stök men även lite löpspår, grusväg och enklare stig ibland med kompisar. Budget är kring 10k men väldigt gärna nedåt 7. Vilket gör att begagnat så klart är av intresse. Men hur gör ni andra för att väl komma framåt och köpa, för varje dag som går "hittar" man någon ny tillverkare/modell som ligger spannet eller strax däröver, ena har något bättre än den andra osv. Varit väldigt inne på Vitus Nucleus alt beggad Sentier men sedan dyker det upp en drös med annat hela tiden:)

Senast idag snubblade jag över Whyte 529 V2 och Sonder Frontier SX som ligger i budget som nya och som verkar vettiga (utifrån min otroligt ringa kunskap) och så här fortsätter det bara....Ragley Big Al verkar schysst, Nukeproof, White XC290 PRO (lite snällare än övriga vad jag förstår) Commencal verkar fina liksom Orbea (lite dyr dock) likaså m.m som sagt hur kommer ni vidare!?
Tyvärr verkar dock cyklarna vara slut överallt så egentligen är det ett icke problem då ingen ändå finns att köpa och begagnatmarknaden verkar främst bestå av hojar +20k alt. Trek, scott med några år på nacken osv.

Så hur tänker ni andra och som avslutning, Whyte 529 V2 och Frontier SX hur är dessa jämfört med de övriga omnämnda hojarna ovan?

Sorry för lååång trådstart trots att jag ville undvika det överhuvudtaget...

Beslut vid köp!? (mtb)
Du kommer vilja byta cykel sen ändå.

Jag har inga handfasta tips mer än att försök hitta några recensioner där dom generellt är nöjda med cykeln för ditt tänkta område, ett pris du kan tänka dig och betala och att du tycker den är snygg typ. Köp en "populär" 29 HT och du kommer med största sannolikhet bli nöjd och efter ett tag vilja köpa nytt iaf.

Jag snurrar själv i cirklar nu ang cykel trots att jag inte skulle övertänka det ?.

Beslut vid köp!? (mtb)
Ett tips är att skriva ort och längd så kan det vara att någon snappat upp ett bra beg-köp som passar. Ett problem med begagnat är ju också att man skall behöva ta ställning till inte bara skicket, utan om man vill ha en "äldre" cykel, som kanske då saknar det som man får på en "modern" cykel (komponentnivåer och så undantaget). Att hitta en "ny" poppis cykel begagnat är ju inte så lätt

Senast ändrad:
Beslut vid köp!? (mtb)
Ett tips är att skriva ort och längd så kan det vara att någon snappat upp ett bra beg-köp som passar. Ett problem med begagnat är ju också att man skall behöva ta ställning till inte bara skicket, utan om man vill ha en "äldre" cykel, som kanske då saknar det som man får på en "modern" cykel (komponentnivåer och så undantaget). Att hitta en "ny" poppis cykel begagnat är ju inte så lätt

Sant, önskan är ju att hitta en "ny" cykel beg dvs typ 2019 eller liknande men sen är det som du säger att bedöma skick osv är inte heller helt lätt när man är ny. Behöver man snabbt köpa ny kedja, vevparti eller annat blir det snabbt dyrt ändå, än värre om gaffeln är skadad vilket spontant känns svårt att avgöra när man aldrig kört dämpat...

Bra idé, Bor i Oskarshamn och är 181 cm.

Beslut vid köp!? (mtb)
Whyte står sig väl bra mot alla de andra i listan. Mot Sondern så har den ju lite flackare gaffelvinkel och längre slaglängd. Så lite mer stigorienterad och klarar väl lite mer utförsstök. Recon-gaffel på båda, SRAM SX mot Deore 10. Lite snålt med 10 vx men funkar ju bra, lite färre växlar att välja på och 46 mot 50t på toppen. Är ju ingen stor kostnad att gå upp i växlar vid byte av drivlina

Beslut vid köp!? (mtb)
Whyte står sig väl bra mot alla de andra i listan. Mot Sondern så har den ju lite flackare gaffelvinkel och längre slaglängd. Så lite mer stigorienterad och klarar väl lite mer utförsstök. Recon-gaffel på båda, SRAM SX mot Deore 10. Lite snålt med 10 vx men funkar ju bra, lite färre växlar att välja på och 46 mot 50t på toppen. Är ju ingen stor kostnad att gå upp i växlar vid byte av drivlina
Tack för synpunkter, Whyte känns med andra ord ganska passande för mig med enda nersidan på 10 vxl. En fundering avseende gaffel, på Whyte står det Recon TK och på Sondern Recon RL, försöker hitta skillnaden men lyckas dåligt tycker jag. Kan någon upplysa mig?

Beslut vid köp!? (mtb)
Hur jag gjorde? Jag letade begagnat för 5-7000kr, kom fram till att den då antagligen behöver servas för 1-3000kr, så bestämde mig för att köpa en ny cykel för 10 000kr istället. Blev en Grand Canyon AL SL 8.0 för 16 000kr + utrustning för 4 000kr.

Good call!

Beslut vid köp!? (mtb)
TK är väl turn key. i vilket fall ett snäpp ner från RL.
Jag minns knappt längre men kan RL ha motion control och solo air kanske. Och stålben. TK har nåt annat långt ner på skalan - om jag nu minns rätt

Beslut vid köp!? (mtb)
Såg inte att det var olika versioner av gaffel, det där kan man googla sig förbannad på, skiljer ju ibland mellan år också. Men TK skall som sagt vara turn key och enklaste dämparenheten, däremot har nog alla Recon stålben.

Beslut vid köp!? (mtb)
Det verkar faktiskt vara så att Recon TK är ännu enklare, den är inte solo-air utan fjäder, så den hade jag nog undvikit. RL är som sagt solo-air och motion control. Båda har 32mm stålben

Beslut vid köp!? (mtb)
Nej, inte enligt Rock Shox själva. Recon RL till vänster Recon TK till höger. Som sagt coil + turn key

1588688964637.png

Beslut vid köp!? (mtb)
Men för att göra det kul så har ju Rock Shox både "vanliga" TK och RL, sen "silver". Du länkar till silver som verkar ha solo-air (enligt B-D)

Edit: Ingen skillnad enligt RS i alla fall, samma spec på "recon silver TK" och "recon TK", dvs coil+tk

Senast ändrad:
Beslut vid köp!? (mtb)
Hmm skönt att inse att jag inte är ensam om att ha problem med att skilja gafflar åt :) men är den så enkel och inte solo air känns det som ett högst tveksamt val att gå på Whyte, då känns ju tex Nucleus som ett bättre val trots xcr32, ska ju trots allt ha luftgaffel....

Tack alla för era inspel!!

Beslut vid köp!? (mtb)
Jag gjorde precis som consultra här ovan. Provade cykla och bestämde mig för att lägga max 10k, gärna mindre. Slutade till slut i valet cragger 7.0. Eftersom att inga cyklar fanns på lager så slutade det i en mb31 från allebike för 17k ( bör komma hem imorgon :) ). Kontentan: köp något du tror att du vill ha, och sluta noja :LOL:

Beslut vid köp!? (mtb)
Jag gjorde precis som consultra här ovan. Provade cykla och bestämde mig för att lägga max 10k, gärna mindre. Slutade till slut i valet cragger 7.0. Eftersom att inga cyklar fanns på lager så slutade det i en mb31 från allebike för 17k ( bör komma hem imorgon :) ). Kontentan: köp något du tror att du vill ha, och sluta noja :LOL:
Vad tycker du om MB31:an hittills? Ser ju trevlig ut!

Beslut vid köp!? (mtb)
Vilken modell valde du? Funderar själv på den med tjockare gaffel och dropper!

Beslut vid köp!? (mtb)
Hur jag gjorde? Jag letade begagnat för 5-7000kr, kom fram till att den då antagligen behöver servas för 1-3000kr, så bestämde mig för att köpa en ny cykel för 10 000kr istället. Blev en Grand Canyon AL SL 8.0 för 16 000kr + utrustning för 4 000kr.
Hur uppför sig en GC Al 8, är den en fröjd i skogen?

Tillbaka
Topp